Doğanın ve sanatın belgesini tutuyorlar

Marmara Üniversitesi Resim-İş Bölümü’nde 20 yıl önce kurulan Ders Belgeliği, desen ve resim atölyesindeki sanat eğitimi modeliyle, öğrenci ve mezunlara çalışma olanakları yaratıyor

14 Kasım 2018 - 09:53

H. Avni Öztopçu tarafından, 20 yıl önce sanat eğitimini destekleme amaçlı bir kaynak kitap olarak ortaya çıkan “Ders Belgeliği”, zaman içinde gelişerek büyüdü ve sanat eğitimi alan öğrenci ve mezunlardan oluşan bir çalışma grubu haline geldi. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Resim İş Öğretmenliği Bölümünde sanat eğitimi alanında faaliyetlerini sürdüren öğrencilere çalışma olanağı ve sergi alanı gibi olanaklar sağlayan Ders Belgeliği’ni Aslıhan Mumcu’yla konuştuk.

“YETİŞTİRDİKLERİ AĞAÇLAR ÜLKEYE YAYILIYOR”

Siz de bu okulun mezunlarından birisiniz ve öğrencilik yıllarınızda Ders Belgeliği’ndeki çalışmalara katıldınız. Ders Belgeliği’ni nasıl tanımlıyorsunuz?

Ders Belgeliği, desen ve resim atölyesindeki çok yönlü ve uygulamalı sanat eğitimi modeliyle, öğrenci ve mezunlarla bir çalışma grubu haline gelen, eğitim alanında gönüllü çalışmalarıyla Türkiye’de sanat eğitimine katkıda bulunan bir oluşum. Sanat eğitimindeki eksiklikleri gidermek, atölyede yapılanları belgelemek; böylece gelecek nesillere geçmiş ve şimdi arasında köprü kurabilecekleri bir düşünce alanı açmak niyetini taşıyor. Aynı zamanda bu oluşumun amaçları arasında öğrenciler için bir araştırma ve deney alanı oluşturmak, eğitimi dört duvar arasına hapsetmeden, hayatın her alanına yaymak da yer alıyor.

Şu ana kadar kaç öğrenciye ulaştınız? Dışarıdan öğrenci kabul ediyor musunuz?

Öğrenci ve mezunların kendi çevrelerine, eğitim verdikleri öğrencilerine ulaştığını da düşünürsek, şu ana kadar ulaşılan öğrenci sayısını saptamak zor. Kapsama alanımız; atölyenin öğrenci ve mezunlarından oluşsa da, Ders Belgeliği’ne katılmak ve atölyeyi ziyaret etmek isteyen herkese kapımız açık.

Ders Belgeliği’nde dikkat çeken çalışmalardan biri “Belgelik Ağaçları”. Bu çalışmayı nasıl yürütüyorsunuz?

Bu alanda çalışan arkadaşlarımızla özellikle; meşe, ceviz ve defne gibi dayanıklı ağaçları yetiştirmeye çalışıyoruz. Büyüyen fidanları mezunlarımıza, çevremize ve yaptığımız açık çağrılarla, alıp büyütebilecek olan herkese ulaştırmaya çalışıyoruz. Böylece Türkiye’nin birçok yerinde Belgelik Ağaçları yetişmiş oluyor. Ve Belgelik Ağaçları’nın yeri tam olarak belirli olmayan bir arboretumu var diyebiliriz. Öğrenci ve mezunlarımız, yetiştirdikleri fidanları memleketlerine götürüp, yaşam alanlarında bakmaya devam ediyorlar. İstanbul, Kocaeli, Düzce, Manisa, Ordu, Şanlıurfa gibi çok sayıda ilimizde ağaçlarımız ve 2004 yılında mezun öğrencimizin diktiği New York Eastchester’da bir Leylak ağacımız var.

“BU YARIŞMALAR FARKLI”

Belgelik Ağaçları dışında felsefe, tarih ve müzik gibi alanlarda da çalışmalar yürütüyorsunuz.

Çalışma alanlarımızı farklı kollara ayırarak sürdürüyoruz. Desen-resim atölyemizle; çevremizdeki objelerle temas miktarını arttırma, kişisel deneylere imkân vermeye çalışıyoruz. Müzik Belgeliği ile resim sanatının müzikle bağıntısını araştırıyoruz. Yaratıcılığını kullanmak isteyenler kendi müziğini üretmeye çabalıyor. Görüntü Belgeliği, plastik sanatlar alanını destekleyen çözümleyici görsel malzemeyi topluyor. Alanında kendini yetiştirmiş insanlarla söyleşiler yaparak belgeseller hazırlıyor ve topladığı belgelerle bir bellek oluşturuyor.

Gezginler kolumuz ise, çevresini adımlarıyla keşfediyor. Gördüklerini, duyduklarını, hissettiklerini görsel ve sözel belgelerle geleceğe aktarırken, estetik yaratıcılık içinde hayal zenginlikleri oluşturuyor.

Resim ve desen yarışmaları düzenliyorsunuz. Ama bu yarışmanın ödülü fidan. Bundan da bahseder misiniz?

Ders Belgeliği, kendi bünyesinde sürdürdüğü resim yarışmasını 2014, desen yarışmasını ise 2005 yılından itibaren yapmaya devam ediyor. Bu yarışmaların birçok özelliği var. Yarışma jürisi önceki yarışmalardan ödül alan mezunlardan oluşuyor. Aynı zamanda yarışmalarda kazananlara maddi bir ödül vermiyoruz. Öğrencilerin emeğiyle hazırlanan özgün hediyelerimiz var. Bunlar da özenle yetiştirilen fidanlar. Bize göre bu yarışmalar eğitime katkı sağlayan güçlü yanıyla, diğer sanat yarışmalarından ayrılıyor.

SANAL MÜZE KURUYORLAR

Önümüzdeki dönemlerde neler yapacaksınız, projeleriniz var mı?

Şu anda sanal müze oluşturma fikrimiz var.

Nasıl bir müze olacak?

Kurulması hedeflenen bu öğrenci müzesi; kendisini bir müze olarak sınırlamayacak, o bölgede yaşayan insanlara olanaklar sağlayacak, eğitim verecek, bünyesinde kuracağı atölyelerle, enstitüleriyle sanat eğitimine katkı üretmeyi amaçlayacak. Müze, tarım yapılmayan alan üzerinde kurulacak ve bölgenin bitki örtüsü ve ağaç çeşitliliği dikkate alınarak arboretum oluşturulacak. Arboretum için Ders Belgeliği mezunları çalışacak. Bölgenin yerli fidanlarını üretecek, fidanlar ücretsiz dağıtılacak.

Resim, desen, heykel, seramik, tekstil atölyeleri kurulacak. Üniversitelerin sanat alanında eğitim gören başarılı öğrenciler bu atölyelerde çalışabilecek. Yurt içinden ve yurt dışından davetli sanatçılarla ve sanat eğitimcileriyle birlikte çalışma ortamları sağlanacak. Bölgenin yetenekli öğrencileri için özel çalışma programları yapılacak.

Yakın zamanda bir sergi düzenleyecek misiniz?

İstanbul, Çek Cumhuriyeti ve Tayvan’da, öğrenci ve mezunlarımızın çalışmalarından oluşacak sergi projelerimiz var. İlkini 2016 Kasım ayında, Çek Cumhuriyeti’nde gerçekleştirdiğimiz yurtdışı belgelik sergileriyle; kapsama alanımızı genişletmeyi, Ders Belgeliği Müzesi çalışmalarını sürdürmeyi ve tanıtmayı amaçlıyoruz. Belgelik Ağaçları Grubu, yıl boyunca tohum ekimleri ve fidan yetiştirme çalışmalarına devam ediyor. Öğrenciler, bahar/yaz dönemlerinde yetiştirdikleri fidanları çevresine ulaştırarak fidanlara yeni yaşam alanları bulacaklar. 2019 bahar döneminde ise 6. Resim ve 13. Desen Yarışmalarını düzenleyeceğiz. Çalışma grubu olarak; sanat, doğa, tarih alanlarında yapacağımız söyleşilerle, video, dergi ve gazete yayınlarına devam edeceğiz.


ARŞİV