“Kanal İstanbul çevreye zarar”

Kanal İstanbul projesinin tartışıldığı panelde konuşan uzmanlar, projenin İstanbul’un tamamına olumsuz etki yaratacağı uyarısında bulunuyor

28 Mart 2018 - 09:31

İstanbul’un Avrupa Yakasında inşa edilecek ama büyüklüğü nedeniyle tüm İstanbul’u etkileyeceği ifade edilen Kanal İstanbul projesi tartışılmaya devam ediliyor. Çevre örgütlerinin ve meslek odalarının karşı çıktığı proje için önümüzdeki günlerde ÇED raporu hazırlanacak. Raporun hazırlanmasından önce Kadıköy Kent Konseyi ve  TMMOB Mimarlar Odası Anadolu Yakası 1. Büyükkent Şubesi ortak bir panel düzenleyerek, proje hakkında Kadıköylüleri bilgilendirdi. 22 Mart Perşembe günü Kadıköy Belediyesi Evlendirme Dairesi’nde düzenlenen panele, Kadıköy Kent Konseyi Başkanı Saltuk Yüceer, Prof. Dr. M. Doğan Kantarcı, TMMOB Mimarlar Odası Genel Başkanı Eyüp Muhcu ve TMMOB Şehir Plancıları Odası İstanbul Şubesi Yürütme Kurulu Üyesi Doç. Dr. Pelin Pınar Giritlioğlu konuşmacı olarak katıldı.

“DAHA ÇOK TARTIŞILMALI”

Panelin açılış konuşmasını Kadıköy Kent Konseyi Başkanı Saltuk Yüceer yaptı. Kadıköy ve Kadıköylülerin çılgın projelere alışık olduğunu söyleyen Yüceer, “Duvarlara yapılan yeşillendirme çalışmalarını saymazsak İstanbul’da kişi başına 2 metrekare yeşil alan düşüyor. 45 kilometre uzunluğunda bir kazı yapılacak. Devasa bir çukur oluşacak. 4 buçuk milyar ton atık oluşacak. Uzmanlar bu projenin depremleri tetikleyeceği uyarısında bulunuyor. Kadıköylüler semtine sahip çıktığı gibi İstanbul’a da sahip çıkacak.” diye konuştu.

Etkinliğe katılan Kadıköy Belediye Başkanı Aykurt Nuhoğlu da Yüceer’den sonra söz alarak üçüncü köprünün yapımında binlerce ağacın kesildiğini hatırlattı ve İBB Meclisinde bu konuların gündeme gelmediğini vurguladı. Nuhoğlu, “Şu ana kadar yaptıklarımızdan farklı şeyler yapmamız gerekiyor. Kalamış ve Haydarpaşa için mücadele ediyoruz ve etmeye devam edeceğiz. Önümüzde iki seçim olacak. Kadıköylülerin ve İstanbulluların bu konuları tartışması gerekiyor. Ama bu tartışma çok geniş çevrelerde yapılmalı. İstanbul’un konuşulacağı bir seçim sisteminde Kanal İstanbul’u gündeme getirirsek başarıya ulaşabiliriz.” dedi.

SU HAVZALARI TEHLİKEDE!

Nuhoğlu’nun konuşmasının ardından etkinliğin panel kısmına geçildi. İlk konuşmayı yapan Prof. Dr. M. Doğan Kantarcı, Kanal İstanbul projesinin teknik detaylarını harita üzerinde anlattı.  Kantarcı, projenin hayata geçirilmesiyle bölgedeki nüfus yoğunluğunun artacağını ve çıkarılan hafriyatlarla Marmara Denizi’ne yapay adaların inşa edileceğini söyledi.

TMMOB Şehir Plancıları Odası İstanbul Şubesi Yürütme Kurulu Üyesi Doç. Dr. Pelin Pınar Giritlioğlu da projenin çevresel etkileri üzerinde durdu. Kanal İstanbul’un yapılacağı alanda çok sayıda göl, yerleşim alanı ve kentsel sit alanlarının olduğunu söyleyen Giritlioğlu, “Kanal İstanbul’un yanında üçüncü köprü ve üçüncü havalimanı var. Bu nedenle bu projeleri komple değerlendirmek gerekiyor. Bu projeler nedeniyle binlerce ağaç kesildi. Bu projenin ulaşım projesi olduğu doğru değil, tamamıyla bir inşaat projesi. Çevre ve Şehircilik Bakanlığının koruması gereken su havzaları ve ormanlık araziler üzerinde devasa bir kıyım oluşacak.” diye konuştu.

Kanal İstanbul’un kuzey ormanlarını tamamen yok edeceğini söyleyen Giritlioğlu, şöyle devam etti: “Bu hat üzerinde 3 tane aktif fay hattı olduğu söyleniyor. Afet durumunda belirlenen bir rezerv alanı ama yapılaşmaya açılması tartışma konusu. Çevre düzeni planlarında Su havzaları üzerinde yapılaşma yapılamaz deniyor. Ama kanal İstanbul tüm koruma planlarını yok sayıyor.”

“NÜFUS YAPISI DEĞİŞECEK”

TMMOB Mimarlar Odası Genel Başkanı Eyüp Muhcu ise Kanal İstanbul’un sadece lokal bir alanı etkileyecek bir proje olmadığını tüm İstanbul’u etkileyeceğini vurguladı. Teknik olarak projenin yapımının mümkün olduğunu söyleyen Muhcu, “Panama’da olduğu gibi bu projenin gerçekleştirilmesi mümkün. Ama Boğaziçi’nden geçen yakıt tankeri sayısı son 7 yılda 50 binden 22 bine düştü. Projenin amacının ise tankerlerin Kanal İstanbul’dan geçirileceği ve buradan ekonomik gelir elde edileceği söyleniyor. Ama bunun için uluslararası anlaşmalar ve sözleşmeler yapmak gerekiyor.   Bu projenin ekonomik olmadığını söylemeliyiz. Aynı zamanda hiçbir bilimsel inceleme yapılmadan hayata geçirilmek istenen bir proje. Kamuya da hiçbir getirisi olmayacak. Büyük şirketler yerleşim alanlarının yanındaki arazileri şimdiden arazileri satın aldı. Bu da bölgenin demografik dokusunu değiştirecek ve bölgedeki nüfus yoğunluğunu arttıracak.” değerlendirmesini yaptı.

PROJEYLE NELER YAPILACAK?

45 kilometre uzunluğundaki kanal, Küçükçekmece, Avcılar, Arnavutköy ve Başakşehir ilçelerinden geçiyor. Kanal, Marmara Denizi’ni Küçükçekmece Gölü’nden ayıran dar noktadan başlayarak, Sazlıdere Baraj havzası boyunca devam edip Sazlıbosna Köyü’nü geçerek Dursunköy’ün doğusuna ulaşıp Baklalı Köyünü geçtikten sonra Terkos Gölü’nün doğusunda Karadeniz’e ulaşacak. Kanal koridoru üzerinde 6 adet köprü ve yol geçişi de planlanıyor. Kanal İstanbul’da 2 liman, 3 takımada, 2 adet yat limanı da yer alacak. Proje nedeniyle Sazlıdere Barajı iptal edilecek. Tarım arazileri, ormanlar, sulak alanlar ve arkeolojik sit alanlarından geçecek kanal için 23 kilometrekarelik alan kamulaştırılacak. İnşaat 5 yıl sürecek.


ARŞİV