DenizTemiz Derneğ / TURMEPA ve Garanti BBVA işbirliğiyle deniz temizliği konusunda farkındalık eğitimleri gerçekleştirmek amacıyla Marmara Denizi’nde başlatılan “Mavi Nefes Projesi” sürüyor.
Proje kapsamında hazırlanan 6 aylık rapor, çevre sorununun ulaştığı boyutun ciddiyetini bir kez daha gözler önüne serdi Raporda, 21 Eylül 2021- 21 Mart 2022 tarihleri arasında deniz süpürgesiyle 28 bin 290 kilo atığın toplanarak geri dönüşüme kazandırıldığı bilgisine yer verildi. Toplanan 30 tona yakın atık, 25 bin kişinin bir gün içinde ürettiği atığa eşit.
MARMARA’DA PLASTİK ÇOK
Toplanan atığın üçte birinin, yani 10 tonunun poşet, pet şişe vb. plastik atıklardan oluştuğu raporlandı. Temizlik kapsamında Marmara Denizi’nden 2,7 ton giyim ve tekstil malzemesi, 2,5 ton metal, 1,8 ton balık ağı gibi balıkçılık atıkları ile 4,5 ton deniz salyası ve deniz çöpü toplandı.
20 BİN KİŞİYE EĞİTİM
Projenin farkındalık yaratma ayağında ortaokul seviyesinde gerçekleştirilen çevrimiçi eğitimlerle, “Küresel İklim Değişikliği”, “Küresel İklim Değişikliği ve Denizlerimiz”, “Deniz Salyası (Müsilaj)”, “Kirlilik Kaynakları”, “Sıfır Atık Hareketi”, “Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları ve Karbon Salımı” konularında eğitimler gerçekleştiriliyor. Projenin başlangıcından bu yana sırasıyla Kocaeli, İstanbul ve Bursa’da gerçekleştirilen çevrimiçi eğitimlerle toplam 107 kurumda, 20 bin 371 öğrenci ve öğretmene ulaşıldı.
EĞİTİMLER FARKINDALIĞI ARTIRIYOR
Proje kapsamında hayata geçirilen “Bilgi Testi” ile ön ve son testler öğrencilere uygulanarak eğitimlerin verimliliğinin ölçülmesi ve geliştirilmesi hedefleniyor. Bu doğrultuda “Mavi Nefes Projesi’nde” eğitimlere katılan öğrencilerin farkındalık seviyelerinde ciddi oranlarda değişimler göze çarpıyor. Yapılan testlerde, öğrencilerin denizlerin oksijen kaynağı olması konusundaki bilgi seviyelerinin yüzde 51’den yüzde 91’e, kıyı ekosistemlerinde depolanan karbonu ifade eden “Mavi Karbon” kavramının bilinirliğinin de yüzde 42’den yüzde 88’e yükseldiği görüldü.
Okullarda halihazırda yürütülmekte olan “Sıfır Atık Projesi” ile ilgili farkındalığın ise yüzde 66’dan yüzde 84’e çıktığı, atık oluşumunun önlenmesi ve geri dönüşüm konularına hassasiyetin de arttığı gözlemlendi. Aynı şekilde çevrimiçi eğitimlere katılan öğretmenlerde ise denizlerin soluduğumuz oksijenin temel kaynaklarından biri olması konusunda farkındalığın yüzde 59’dan yüzde 93’e, fitoplanktonun oksijen üretmesinin yüzde 57’den yüzde 87’ye, mavi karbon yutak alanlarını tanımlama oranlarının ise yüzde 28’den yüzde 70’e yükseldiği görüldü.