SIFIR karbon daha temiz bir çevre

Sağlıklı Kent Kadıköy’ anlayışıyla hizmetlerini sürdüren Kadıköy Belediyesi, bünyesine kattığı 4 yeni elektrikli araçla çevreye duyarlı olduğunu ispatladı.

12 Ekim 2012 - 08:34
Mustafa SÜRMELİ
 
Kadıköy’de sıfır karbon için kolları sıvayan Kadıköy Belediyesi, araç filosuna 4 adet elektrikli (hibrid) otomobil katarak, çevreye duyarlılık mesajı verdi. Yeni nesil hibrid araçları Renault Mais Genel Müdürü İbrahim Aybar’dan törenle teslim alan Kadıköy Belediye Başkanı Av. Selami Öztürk, Kadıköy’de çevrenin korunması için yaptıklarının bununla sınırlı kalmadığını vurgulayarak, yaptıkları bazı çevre projelerinin tek ve örnek olduğunu, bazılarının da İstanbul genelinde yakın gelecekte uygulamaya konulacağını ifade etti.

İLK ADIMI ATARAK ÇEVRE MESAJI VERDİ

Kadıköy de elektrikli araç dönemi başladı. “İstanbul da ilk adımı biz atıyoruz” diyen Kadıköy Belediye Başkanı Av. Selami Öztürk, Kadıköy Belediyesi’nin ve Kadıköylülerin çevre korunması konusunda çok duyarlı olduklarını kaydederek şunları söyledi:
“Kadıköy Belediyesi’nde her zaman olduğu gibi yine bir ilki yaşıyoruz. Bilindiği üzere iklim değişikliğiyle mücadele hem bireyler hem de kurumlara sorumluluklar yüklemekte. Kadıköy Belediyesi de sera gazlarının emisyonunun hesaplanması, kent içerisinde bunun saptanması konusunda ciddi kurumsal çalışmalar yapıyor. Dünyada ve ülkemizde geliştirilen bütün teknolojileri kullanarak, çevreye verilen zararları azaltmak istiyoruz. Örneğin Fikirtepe ve Dumlupınar mahallelerinde yapılan kentsel dönüşümde, çevrenin korunması için yeni yapılan binaların tamamında imar planlarına Kadıköy Belediyesi’nin koymuş olduğu bir notla mavi sular, yani banyo suları tamamen ayrı toplanacak, ayrıştırılıp kullanılacak. İstanbul Büyükşehir Belediye Meclisi de bunu kabul etti. Bu artık bir zorunluluk oldu. Bu uygulama İstanbul’da yine bir ilk” dedi.

ÇEVRE KONUSU HASSAS NOKTA

Kadıköy Belediyesi’nin birçok konuda ilkleri uygulayan ve diğer belediyelere örnek olan bir kurum olduğunu sık sık vurgulayan Başkan Selami Öztürk, özellikle çevrenin korunması konusunda çok hassas olduklarını belirterek, “Bizim en fazla önem verdiğimiz, üstünde durduğumuz bir konudur. 1 Mart 2010 tarihinde meclis kararı alarak ilk kez Türkiye’de plastik torbaların kullanılmasını yasaklama kararını aldık ve bunu başarıyla uyguladık. Karbon Salımı ölçümleri yapıyoruz. Bunun ikinci bir ayağı olarak belediyemizde kullandığımız araçlarımızı da çevreye zararsız hale getiriyoruz. Bugün 4 Fluence Z.E ile bu adımı attık. Çevre korunmasına katkı sunmayı amaçlıyoruz. Belediye olarak örnek olmak istedik. Bunun devamı gelecek. Bu araçlardan sonra çöp toplama araçlarımızı ve diğer otolarımızın tamamını elektrikli çevre dostu araçlara çevireceğiz. Bu adımla Kadıköylülere örnek ve öncü olmayı amaçlıyoruz. Bu araçları iki gün süreyle kullanarak test etme imkânı buldum. Herkese tavsiye ediyorum” diye konuştu.

KADIKÖY BELEDİYESİ KENDİSİNDEN BEKLENİLENİ YAPTI

Törende konuşan Renault Mais Genel Müdürü İbrahim Aybar ise dünyada olası bir çevre felaketine otomobil sektörü olarak duyarsız kalamayacaklarını ve çevre kirliliğinin önlenmesi için yapılan çalışmalara katkıda bulunma zorunluluğu hissettiklerini ifade ettiği konuşmasında, “Renault markasının öncüsü olduğu elektrik motorlu otomobiller devrimsel nitelikte yeni bir teknoloji. Yerküreye salınan karbondioksitin yüzde 12’sini trafikte seyreden araçlar oluşturuyor. Petrol ürünlerinin yüzde 25’ini ise yine araçlar tüketmektedir. Bu çok büyük bir oran. Otomotiv sektörü olarak bunun farkındayız. Fluence Z.E. kullanarak Kadıköy Belediyesi’nin de insan sağlığı ve çevreyi korumaya destek olmasından dolayı mutluluk duyuyoruz. Kadıköy Belediyesi’nin bu uygulaması umarım diğer kurumlara da örnek olur. Bu araçlarla sportif kullanmadığımız sürece kesintisiz 200 km yol alınabilmektedir. Ben bir yıldır test ettiğim elektrikli aracımla, İstanbul içinde 150-160 kilometre kesintisiz gidebiliyorum. Aracın pil ömrü yok. Binlerce kez şarj edilebilme özelliğine sahip. Zaten ileriki yıllarda pillerin değiştirilip yenilenebilmesi söz konusu olabilecek” şeklinde konuştu.İbrahim Aybar konuşmasında, Kadıköy Belediyesi’nin kendisinden beklenileni yaptığını ve bu konuda öncü olduğunu belirtti.

SIFIR KARBON EŞLİĞİNDE TEMİZ BİR YOLCULUK

Konuşmaların ardından Başkan Selami Öztürk ve Genel Müdürü İbrahim Aybar birlikte teslim edilen araçlarla test sürüşü gerçekleştirerek basına poz verdiler. Başkan Öztürk, araçta hiç ses ve titreşim olmadığını, aracın her türlü donanıma sahip olduğunu ve Belediye araç parkının çok kısa bir süre zarfında tamamıyla elektrikli araçlardan oluşacağını kaydetti.
 
ELEKTRİKLİ ARAÇLARA İLGİ ARTIYOR
Elektriklitaşıtlar, kısaca elektrik enerjisini mekanik enerjiye çeviren taşıtları olarak tanımlanıyor.Akaryakıt tasarrufu sağlaması yanında, hava kirliliği ve gürültü gibi çevre sorunlarını giderecek veya en aza indirecekolması dolayısıyla elektrik enerjisiyle çalışan araçların önemi giderek artıyor.
İlk elektrikli taşıt 1837 yılında İngiliz Robert Davidson tarafından tasarlanmış. Davidson’un 176 yıl önce yaptığı tasarım günümüzdeki elektrikli taşıtların da ilham kaynağı olmuş.
Elektrik motorlu taşıtların en büyük avantajı egzos emisyonunun ve gürültüsünün olmaması. Bu özelliği dolayısıyla çevre ve gürültü kirliliğinin önüne geçilmiş oluyor. Yapılan bilimsel araştırmalar, atmosfere atılan kirleticilerin tümü içinde; karbonmonoksitin yüzde 65’inin, azot oksitlerin yüzde 55’inin, hidrokarbonların ise yüzde 45’inin benzin ve dizel yakıtı kullanan taşıtların egzoz emisyonlarından kaynaklandığını ortaya koyuyor. Bu da fosil yakıt kullanılan araçların her geçen zaman atmosfere zararlı atık pompaladığını gösteriyor. Bunun önüne geçilmesi için Avrupa’da bazı adımlar atılıyor, yeni teknoloji enine boyuna artı ve eksileriyle tartışılıyor. Gelecek 10 yıl içinde Avrupa piyasası içinde elektrikli otomobillerin payının yüzde 10-15e çıkacağı öngörülüyor.
Peki Türkiye’de durum nedir? Ülkemiz petrol ve doğalgaz ithalatçısı olup, taşıtların büyük bölümü fosil yakıt, yani petrol ve türevi yakıtlarla çalışıyor. Elektrik enerjisiyle çalışan araçların kullanımına yönelmek, petrol ve türevi enerji kaynaklarına ihtiyacın da azalması anlamına geliyor. Diğer taraftan Türkiye 2009 yılında Kyoto Protokolü'ne taraf olmayı kabul etti. Avrupa Birliği'ne uyum çalışmaları da elektrikli araçların ülke gündeminde hızla yer almasının ayrı bir sebebi.
  
CADDELER YATKIN GELECEKTE ELKTRİKLİ ARAÇLARLA DOLACAK GİBİ
Renault-Nissan firmaları, tüm dünyada elektrikli araç programının geliştirilmesi için 4 milyar euroluk yatırımı bulunuyor. Bu alanda, Türkiye çok önemli bir rol oynuyor. Firma Türkiye’de gerek üretim ve gerekse satış açısından çok güçlü bir konuma sahip ilk elektrik motorlu modellerinden biri olan Fluence Z.E. Bursa Oyak Renault Otomobil Fabrikaları’nda üretiliyor. Ortaklık, sıfır salımlı ulaşımda lider olmayı ve fiyatı ve teknik donanımıyla eksiksiz bir elektrik motorlu binek ve ticari araç sunan ilk otomobil üreticisi olmayı hedefliyor. Firma dört farklı modelde elektrik motorlu model lansmanını gerçekleştirdi. Elektrik motorlu araçların geliştirilmesi ve ticarileştirilmesi için dünyanın farklı bölgelerinde 100'den fazla işbirliği anlaşması imzalamış. Bu kapsamda Türkiye’de de İstanbul, Ankara, Gaziantep, Kocaeli ve Antalya Belediyeleri ile anlaşmalar imzaladı.
 

ARŞİV