Eğitimcilere iklim portalı

Öğretmenler için iklim değişikliği eğitim portalı kuran TEMA, öğrencilerin farkındalık kazanmasını amaçlıyor. Ekosfer Derneği de müfredatta iklim değişikliği konusunun yer almamasını eleştirdi.

16 Mayıs 2023 - 21:16

Eğitimcilere iklim portalı

İklim değişikliği konusunda bugüne kadar başta çocuklar, gençler ve kadınlar olmak üzere toplumun her kesimine yönelik projeler yürüten TEMA Vakfı’nın, Millî Eğitim Bakanlığı (MEB) iş birliği ile yürüttüğü İklim Değişikliği Eğitim ve Farkındalık Projesi sürüyor. Bu kapsamda İklim TEMA Eğitim Portalı (iklimtema.org) hazırlandı. Okul öncesi, ilkokul ve ortaokullara yönelik geliştirilen ve iklim değişikliği eğitimi konusunda öğretmenler için hazırlanan portalda, müfredata uyumlu içerikler yer alıyor.  

FİLMLER, KİTAPLAR…

iklimtema.org’a üye olan öğretmenler tüm eğitim içerik ve destekleyici materyallere kolaylıkla ulaşabilecek. Portalda, çocuklarla birlikte uygulanabilecek etkinlik yönergeleri, sunumlar, posterler, eğitici filmler ve uzman yazıları ile birlikte 5 e-kitap öğretmenlerin kullanımına açık olacak. Etkinlikleri uygulayan öğretmenler ayrıca isimlerine özel e-sertifikaya da sahip olacak.

EKOLOJİK OKURYAZARLIK

Portal, Vakfın İstanbul’da bulunan Genel Merkez binasında düzenlenen basın toplantısıyla kamuoyuna duyuruldu. İklim değişikliği eğitiminde ekolojik okuryazarlığın yani insanın doğayla olan ilişkisinin önemine dikkat çeken TEMA Vakfı Yönetim Kurulu Başkanı Deniz Ataç “Çocukların bu yeni durumlara uyum sağlamalarını ve iklim değişikliğinin yaratacağı yeni krizlere çözümler bulmalarını istiyoruz. Bunun için öncelikle çok erken yaşlardan başlayarak çocukların doğanın nasıl işlediğini örneğin; su döngüsünü, bir bitkinin nasıl yetiştiğini, arıların doğa için önemini anlamasını ve insanın bu işleyişe olumsuz etkilerini fark etmesini sağlamalıyız” dedi. Doğa eğitimi konusunda çocuklarda farkındalık yaratmak için öğretmenlerin doğayı yakından tanımasının önemine vurgu yapan Ataç, öğretmenlere portala üye olmaları çağrısında bulundu.

HEDEF DOĞAYI TANIYAN ÇOCUKLAR 

İklim değişikliğinin, çocuklarla paylaşılırken kullanılan kelimelere ve yaklaşıma oldukça özen gösterilmesi gereken bir konu olduğunun da altını çizen Ataç, “Yaşanan krizlerin sonuçlarına bağlı olarak korku ve kaygıyı beslemek yerine umut ve harekete geçirecek eylemlere yer açılmalı. Bu konudaki tüm eğitim süreçleri ve paylaşımlar çocukların gelişimlerine uygun şekilde planlanmalı. Bizler de hayata geçirdiğimiz İklim TEMA Eğitim Portalı ile çocukların iklim değişikliğine uyum sağlayacak bilgi ve becerileri kazanmalarını yani çocukların evlerinde ve okullarında doğayı gözeten alışkanlıklar edinmelerini önemsiyoruz. Bunlardan bazıları; ihtiyacından daha az tüketmek, enerjiyi ve suyu tasarruflu kullanmak, atığı çıkarmamak ve yeniden kullanmak. Çocukların iklim değişikliğinin nedenlerini, sonuçlarını ve etkilerini öğrenmelerini, iklimdeki değişikliklerin diğer sistemleri nasıl etkilediği konusunda farkındalık geliştirmelerini amaçlıyoruz. Ekolojik okuryazarlık becerileri kazanmaları, iklim değişikliğinin etkilerini azaltmak için günlük yaşamda uygulanabilecek çözüm önerilerini hayata geçirmeleri de hedeflerimiz arasında” diye konuştu.

“İklim krizi ders kitaplarında yok”

Ekosfer Derneği bu yıl ilkokul, ortaokul ve lisede okutulan ders kitaplarında iklim krizinin (İklim değişikliğinin) nasıl anlatıldığını inceledi. Derneğin Yönetim Kurulu Üyesi Hazal Acar, “Yaptığımız tarama bize ilköğretim ve lise kademesindeki ders kitaplarının iklim konusunda birçok eksikliğe ve yanlış bilgiye sahip olduğunu gösterdi. Kitaplar arasında net bir bağlantı veya fikir birliği olmadığını da gördük. İklim krizinin başlıca kaynağının fosil yakıtlar olduğu net bir şekilde belirtilmediği gibi, çözüm önerileri de “kullanımı aza indirmek, filtre kullanmak” gibi yanıltıcı unsurlar içeriyor. Türkiye’nin iklim krizinin durdurma konusundaki çabalarının yeterli olup olmadığını söylemek gibi politik bir konu da bir ders kitabının işi olmamalı. İklim krizini gerçekten durdurmak ve emisyonları hızla sıfırlamak istiyorsak, fosil yakıtlardan çıkmamız gerektiğini ve çözüm önerilerini doğru bir şekilde çocuklara anlatmalıyız” dedi.

 


ARŞİV