70 BİN ÖĞRETMEN AÇIĞA ALINDI

24 Kasım Öğretmenler Günü nedeniyle Eğitim-Sen 2’Nolu Şube’ye yıl içinde kaç öğretmenin ihraç edildiğini sorduk. Eğitim-Sen’in paylaştığı bilgiye göre Milli Eğitim Bakanlığı tarafından 70 bin öğretmen açığa alınırken, üniversitelerden ise 5 bin 914 akademik ve idari personel ihraç edildi.  Eğitim – İş sendikası da öğretmenlerin gelirlerine ilişkin yaptığı anketi yayınladı

24 Kasım 2016 - 15:25

Kaan DERTÜRK
Ülkemizde her yıl 24 Kasım tarihi ‘Öğretmenler Günü’ olarak kutlanıyor. Öğretmenlik mesleğini icra edenlerin bu kutlu günü ise her öğretmen için aynı mutlulukta geçmiyor. Yıl içinde açığa alınan ya da ihraç edilen birçok öğretmen 24 Kasım gününden mahrum kalıyor. Gazete Kadıköy olarak Eğitim Sen 2’Nolu Şube’ye son bir yıl içinde ihraç edilen ve açığa alınan öğretmenlerin sayısını sorduk. Eğitim Sen’in gazetemize yaptığı açıklamada: Milli Eğitim Bakanlığı tarafından açığa alınan öğretmen sayısının yaklaşık 70 bin, ilki ekim ayında çıkan Kanun Hükmünde Kararname (KHK) ile bu zamana dek ihraç edilen 30 bin 740 öğretmen,  üniversitelerden ihraç edilen akademik ve idari personelin ise 5 bin 914 olduğu bilgisi paylaşıldı. Eğitim Sen’in öğretmenlerin açığa alınması ve ihraç edilmesi hakkındaki görüşü ise öğrencilerinden fiilen koparılan on binlerce eğitim emekçisinin büyük bir burukluk ve endişe yaşadığı, suçsuz olan kişilere bir an önce görevi iade yapılması yönünde.

GELİR YETERSİZ
Eğitim - İş Sendikası, 24 Kasım Öğretmenler Günü vesilesiyle öğretmenlerin gelirlerine ilişkin 43 il merkezinde 707 kişi ile yüz yüze görüşerek anket çalışması yaptı. Ankete katılanların yüzde 47’si erkek, yüzde 53’ü ise kadın öğretmenlerden oluşuyor. Ankette yer alan öğretmenlerin yüzde 78’i, herhangi bir sendikaya üye bulunmuyor.
Eğitim-İş'in anketinde ortaya çıkan sonuçlar ise şöyle:
• Öğretmenlerin yüzde 83’ü mesleğinden elde ettiği gelirleri yetersiz bulmuşlardır.
• Öğretmenlerin yüzde 86’sı eğitim öğretime hazırlık ödeneğini yetersiz bulmuşlardır.
• Öğretmenlerin yüzde 74’i maaşının düşük olması nedeniyle toplumdaki saygınlığının azaldığını belirtmiştir.
• Öğretmenlerin yüzde 75’i borçları nedeniyle mesleki veriminin düştüğünü belirtmiştir.
• Öğretmenlerin yüzde 88’i öğretmenlere verilen çocuk yardımının yetersiz olduğunu belirtmiştir.
• Öğretmenlerin yüzde 89’u ek ders ücretlerinin yetersiz olduğunu belirtmiştir.
• Öğretmenlerin yüzde 86’sı gelişmiş ülkelerdeki öğretmenlerle benzer çalışma koşullarına sahip olmadıklarını belirtmiştir.
• Öğretmenlerin yüzde 82’si kazandığım para ile çocuklarının gıda ihtiyaçlarını rahat bir şekilde karşılayamadığını belirtmiştir.
• Öğretmenlerin yüzde 85’i çocuklarının kılık kıyafet ihtiyaçlarını rahat bir şekilde karşılayamadığını belirtmiştir.
• Öğretmenlerin yüzde 87’si çocuklarının eğitim ihtiyaçlarını rahat bir şekilde karşılayamadığını belirtmiştir.
• Öğretmenlerin yüzde 71’i çocuklarının dengeli beslenemediğini belirtmiştir.
• Öğretmenlerin yüzde 73’ü gelirlerindeki yetersizlik nedeniyle mesleğine tam olarak motive olamadığını belirtmiştir.
• Öğretmenlerin yüzde 52’si gelirlerindeki yetersizlik nedeniyle psikolojik sorunlar yaşadığını, yüzde24’ü ise az da olsa psikolojik sorunlar yaşadığını belirtmiştir.
• Öğretmenlerin yüzde 50’si daha çok para kazanacağı bir iş bulması halinde mesleğini bırakabileceğini belirtmiştir.
• Öğretmenlerin yüzde 79’u öğrencilerine örnek olabilecek şekilde giyinemediğini belirtmiştir.

EĞİTİM – İŞ’İN ÖNERİSİ
Araştırma sonuçlarıyla ilgili Eğitim İş Sendikası çözüm önerilerinde bulundu. Eğitim İş Sendikası Genel Başkanı Mehmet Balık, “Anket sonuçları öğretmenlerin ekonomik açıdan çok zor günler geçirdiğini göstermiştir.” dedi. “Öğretmenler yoksulluk sınırının neredeyse yarısı kadar maaş almaktadır.” diyen Balık,  “Öğretmenlerin bu maaşla ailelerinin ve kendilerinin temel ihtiyaçlarını karşılamalarına imkân yoktur. 15 yıl deneyimli bir öğretmenin aldığı maaş ise yaklaşık 2 bin 700 TL'dir. 15 yıllık bir öğretmen yoksulluk sınırının yarısından az maaş almaktadır. Yaptığımız araştırma öğretmenlerin ekonomik gelirlerinin yetersizliğinin eğitimin niteliğini düşürdüğünü ortaya çıkarmıştır. Eğitimin nitelik sorununun çözülebilmesi için öncelikli olarak öğretmenlere insanca yaşayabileceği bir ücret ödenmelidir. 2015 Kasım ayından 2016 Kasım ayına kadar dolar yüzde 20,14 oranında artmıştır. Doların artmasına bağlı olarak ülkemizdeki sosyal ve ekonomik yaşam aynı oranda zamlanmıştır. Öğretmenlerin son bir yıldaki kaybı yüzde 20'den fazladır. Öğretmenlerin maaşları yoksulluk sınırının üzerine çıkarılmalıdır. Öğretmenlerin ek ders ücretleri en az 25 TL olmalıdır. Öğretmenlere ödenen eğitim öğretime hazırlık ödeneği, tüm eğitim çalışanlarına ödenmeli ve en az bir maaş tutarında olmalıdır. 24 Kasım Öğretmenler Gününde öğretmenlere bir maaş ikramiye verilmelidir.” diye konuştu.

 

ARŞİV