78 yıldan sonra; Hürkuş göklerde!

Türkiye’nin öncü havacısı Vecihi Hürkuş’un adını taşıyan uçak, ilk uçuşunu sorunsuz gerçekleştirdi.

26 Eylül 2013 - 16:34
Türkiye’nin öncü havacısı Vecihi Hürkuş’un adını taşıyan uçak, ilk uçuşunu sorunsuz gerçekleştirdi.
 
Kadıköylü havacılık efsnaesi Vecihi Hürkuş’un adını taşıyan, Cumhuriyet tarihinin ilk yerli tasarım ve üretim başlangıç uçağı olan HÜRKUŞ, 78 yıl aradan sonra ilk kez uçabildi.
 
33 dakika süren uçuşta uçak 9 bin 500 feet’e yükseldi, 125 knots (231,25 km.) hıza ulaştı. İlk uçuşunu başarıyla tamamlayan HÜRKUŞ’u uçuran TUSAŞ Test Pilotu Murat Özpala, “İlk defa kendi uçağımızla uçmanın hazzını yaşıyorum” dedi. Adını Türkiye’nin ilk yerli tasarımı uçağını üreten pilot mühendis Vecihi Hürkuş’tan alan HÜRKUŞ’UN ilk uçuşunda Vecihi Hürkuş’un kızı Gönül Hürkuş
Şarman da bulundu. Havacılık gelenekleri doğrultusunda ıslatılan Özpala, Gönül Hürkuş'un elini öptü. Başarıyla tamamlanan ilk uçuştan alınan datalar bir hafta içinde değerlendirildikten sonra uçuşlara önümüzdeki haftadan itibaren devam edilecek. Yaklaşık 500-600 sorti uçuştan sonra sertifika alarak satışa hazır hale gelecek.
 
HÜRKUŞ’un test uçuşları, Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı’nın vereceği TİP Sertifikasının (uçuşa uygunluk ruhsatı) ardından tamamlanacak. HÜRKUŞ ayrıca Avrupa ve dünya satışları için Avrupa Sivil Havacılık Otoritesi (EASA) tarafından da sertifikalandırılacak. Türkiye’nin ilk yerli tasarımı uçağını üreten pilot mühendis Vecihi Hürkuş’tan adını alan projenin 4 uçaklık ilk bölümünün maliyeti 150 milyon dolar. HÜRKUŞ projesinde yaş ortalaması 30’un altında 140 mühendis ile 70 teknisyen görev aldı. İkinci Dünya Savaşı yıllarından bu yana ilk kez bir uçak projesinde yer alan mühendislere bir kadın mühendis olan Aylin Ararat şef olarak öncülük etti. Ekip gece gündüz çalışmanın ardından 7 yılda HÜRKUŞ’u uçabilir hale getirdi. HÜRKUŞ’un, alımı iptal edilen 15 adet KT-1T eğitim uçağının yerini alması bekleniyor. Türk havacılık sanayini yerli jet projesine bir adım daha yaklaştıran proje kapsamında sivil uçak HÜRKUŞ A’nın ardından HÜRKUŞ B ve HÜRKUŞ C geliştirilecek. HÜRKUŞ C, ATAK helikoptere takılı tüm silah ve mühimmatı taşıyabilecek bir savaş uçağı gibi tasarlanacak, 1.5 tona kadar askeri mühimmatı yüklenebilecek.

ARŞİV