Başbakan Erdoğan tarafından açılan Kadıköy-Kartal Metrosu, iki ilçe arasındaki mesafeyi yaklaşık yarım saate indirdi.
Gökçe UYGUN
Fotoğraflar: Mustafa SÜREMLİ-Sinem TEZER
İstanbul'un yoğun araç trafiğine sahip olan Kadıköy-Kartal arasındaki D-100 karayolunun yükünü azaltmak için projelendirilen Kadıköy-Kartal Metrosu, 17 Ağustos Cuma günü hizmete girdi. Kadıköy Rıhtım'da gerçekleştirilen, Kadıköy Belediye Başkanı Selami Öztürk’ün de katıldığı açılış töreninde konuşan Başbakan Recep Tayyip Erdoğan, bu hattın hem İstanbul'a hem Türkiye'ye, ekonomik anlamda çok büyük katkıları olacağını söyledi. Erdoğan, “Bu hatla zaman noktasında çok büyük tasarruf yapacağız. Kişi başına yıllık 15 güne tekabül eden bir zaman tasarrufu olacak. Akaryakıt, yol bakım ve onarım giderlerinden de tasarruf sağlayacağız. Yaptığımız hesaplamalara göre, bu hatla birlikte, Türkiye'ye, İstanbul'a, İstanbullu kardeşlerimize, yıllık 1 milyar 153 milyonluk bir tasarrufu kazandırmış olacağız. Eğer bu hat yapılmasaydı, Kadıköy-Kartal arasında her yıl 32 otobüs ve 67 minibüsün devreye alınması gerekiyordu. Biz şimdi, tam tersine, ilk yılda 572 otobüsün, 1.227 minibüsün trafikten çekilmesini bekliyoruz ki bu da trafikte çok büyük rahatlamaya yol açacak”' dedi.
MAKİNİST DEĞİL MOUSE!
7 yılda 3.1 milyar liralık finansmanla, yerin 40 metre altında, 22 km'lik uzunluğundaki bu hattaki trenlerde makinist bulunmayacak. Kumanda merkezindeki makinist bu trenleri yönetecek.
1 milyon 266 bin kişilik günlük yolcu taşıma kapasitesine sahip hatta yer alan trenler saatte maksimum 80 km. hıza ulaşabiliyor.
METROBÜSE AKTARMA
Bu hatta binen yolcular, Ünalan İstasyonu’nda inerek, E-5 üzerinde Uzunçayır Kavşağında yer alan Metrobüs durağından Avrupa Yakasına geçebiliyor. Ayrılıkçeşmesi İstasyonu’nun üst katına konuşlanacak Marmaray 29 Ekim 2013'te tamamlandığında, bu istasyo’na geçilerek, buradan da Boğaz Tüpgeçişi yoluyla karşıya geçmek mümkün olacak. Hattın Kaynarca’ya kadar uzatılması ile hat uzunluğu 24,5 kilometreye ulaşacak, maliyet 1,9 milyar dolar olacak. Günde 700 bin kişinin seyahat edeceği Anadolu yakasının ilk metrosu, 16 istasyondan oluşuyor; Kadıköy, Ayrılıkçeşme, Acıbadem, Ünalan, Göztepe, Yenisahra, Kozyatağı, Bostancı, Küçükyalı, Maltepe, Huzurevi, Gülsuyu, Esenkent, Hastane/Adliye, Soğanlık, Kartal.
NEDEN 7 YIL SÜRDÜ?
Öte yandan “'Dünyanın en hızlı kazılan tüneli” olduğu ifade edilen, temeli Ocak 2005'te Başbakan Erdoğan tarafından atılan 22 kilometrelik Kadıköy-Kartal metro hattının 2007’de açılacağı sözü verildi; ancak açılışı 29 Ekim 2011, 31 Aralık 2011, Şubat 2012 ve Mayıs 2012 olmak üzere 4 kez ertelendi. Açılışın neden sürekli ertelendiği de, bu gecikmenin nedeni de İçişleri Bakanı İdris Naim Şahin'in CHP İstanbul Milletvekili Kadir Gökmen Öğüt'ün soru önergesine verdiği yanıtla ortaya çıktı. CHP'li Öğüt, Bakan Şahin'e projenin neden belirtilen tarihlerde açılmadığını ve gecikmenin sebeplerini sormuştu. Öğüt, “Bakan Şahin'in, İstanbul Valiliği'ne atfen verdiği yanıt, ihale öncesi metro ile ilgili yeteri kadar etüt çalışması yapılmadığını ortaya koydu. Şahin, etüt çalışmaları ve teknik raporların tamamlanarak 2008 Ocak ayında yeni bir ihale yapıldığını ve projenin bitim tarihinin ise yeniden 2010 olarak belirlendiğini aktardı. 2010'dan 2012'ye kadar geçen 2 yıllık gecikmeyle ilgiliyse önergede sorulan soruya net yanıt gelmedi. Bakan Şahin, Büyükşehir Belediye Başkanlığı'ndan kaynaklanmayan sebepler ile hattın açılmasının geciktiğini söyledi” dedi.
MİNİBÜSLERE DÜZENLEME
İstanbul Minibüsçüler Esnaf Odası Başkanı Koray Öztürk, metronun açılmasıyla birlikte bazı minibüs hatlarının kaldırılacağını, bazılarını da hatta entegre edileceğini açıkladı. Öztürk, “Metroyla ilgisi olan 3 hattımız var bizim; Kartal-Kadıköy, Uğur Mumcu-Yakacık-kartal ile Gebze-Harem.
Metronun hizmete girmesiyle birlikte oradaki yolcu hareketini izliyoruz. 450 minibüsün akibetinin ne olacağına daha sonra karar verilecek” dedi.
Minibüsçü esnafının mağduriyetinin sözkonusu olmadığını belirten Öztürk, açıkta kalan minibüsçülerin işsiz kalmaması için de İstanbul'da 2 bin minibüsün taksiye dönüştürülmesi önerisinde bulundu. Koray, İstanbul'da ayakta yolcu almayan, 9 kişi kapasiteli modern minibüs sistemine geçileceğini, minibüsçülere de eğitim verileceğini sözlerine ekledi.
Halk ilgisi büyüktü
Kadıköy-Kartal güzergâhı Ramazan Bayramı’nı metroyla karşıladı. Bayram boyunca metronun ücretsiz olması çiçeği burnunda metroya halkın ilgisinin yoğun olmasına neden oldu. Zaman zaman aksaklıklar yaşansa da istenmeyen görüntüler ortaya çıksa da ilk gün heyecanı olarak yorumlanacak.