Banliyö hattı kapanacak mı, Metro açılacak mı?

Gazete Kadıköy, Haydarpaşa-Gebze Banliyö Hattı ile Kadıköy-Kartal Metro Hattı çalışmalarını mercek altına aldı ve vatandaşın son yıllarda kafasını kurcalayan sorulara cevap aradı...

19 Ekim 2011 - 15:00

Gazete Kadıköy, Haydarpaşa-Gebze Banliyö Hattı ile Kadıköy-Kartal Metro Hattı çalışmalarını mercek altına aldı ve vatandaşın son yıllarda kafasını kurcalayan sorulara cevap aradı.

Aldığımız cevaplara göre bu yılsonuna doğru Banliyö hattının kapanması ve Yüksek Hızlı Tren çalışmalarının bu hat üzerinde başlaması sözkonusu değil. Diğer taraftan Kadıköy-Kartal Metrosu’nun test sürüşlerinin ise Aralık sonunda ya da en geç Ocak ayı içinde başlaması planlanıyor.
Anadolu Yakası’nda son günlerde başlığımızdaki soru çok sık sorulmaya başlandı. Daha doğrusu halk arasında şehir efsanesine dönen ve fısıltı gazetesiyle dillerde dolaşan bu iki soru özellikle Anadolu Yakası’nda ikamet edenlerin kafasını son birkaç yıldır kurcalıyor.
Aslında Haydarpaşa-Gebze Banliyö Hattı’nın, İstanbul-Ankara Yüksek Hızlı Tren Projesi kapsamında silbaştan yapılacağı, hızlı tren seferlerine uygun hattın döşeneceği, diğer taraftan Kadıköy-Kartal Metro Hattı’nın ise yapımı tamamlandıktan sonra hizmete açılacağı da biliniyor. Kafaları kurcalayan soru bu iki dev projenin ne zaman ve nasıl hayata geçirileceği.
Açıkçası vatandaş;
Gebze-Haydarpaşa Banliyö Hattı’nın ne zaman kapanacağını, Kadıköy Kartal Metro Hattı’nın ise ne zaman faaliyete geçeceğini merak ediyor.
Merak ediyor, çünkü Gebze-Haydarpaşa arasındaki banliyö trenleri bölge sakinlerinin ulaşımını sağlayan en önemli ulaşım aracı. Bu hattaki en ufak bir aksamanın nelere sebep olduğunu, her gün banliyö trenlerini kullanan on binlerce yolcu çok iyi biliyor. Özellikle çok eski banliyö ünitelerinin çok sık arızalanması, hatların bakım ve onarım çalışmaları veya başka sebeplerle yaşanan aksaklıklar sonucu yüzlerce, binlerce yolcunun yaşadığı sıkıntı yerel medyada zaman zaman yer alıyor. Gebze-Haydarpaşa Banliyö Hattı vatandaşlar için son derece önemli olunca hattın geleceğiyle ilgili kulaktan dolma haberler de dilden düşmüyor.
Vatandaş arasında; banliyö hattının 2012 Kasım ayında kapanacağı, yolcu potansiyelinin ise yine aynı dönemde açılacak olan Kadıköy-Kartal Metro Hattı’na yönlendirileceği şeklinde bir söylenti hâkim.
Yetkili mercilerden halka yönelik tatmin edici enformasyonun sağlanamaması da bu iki konuyu şehir efsanesine dönüştüren en önemli etmen.
Gazete Kadıköy, fısıltı gazetesi sonucu yayılan kulaktan dolma haberlerin doğruluğunu araştırdı. Yetkili kurumlarla temasa geçti ve hem Gebze-Haydarpaşa Banliyö Hattı’nı hem de Kadıköy-Kartal Metro Hattı’nı mercek altına aldı.
TEST SÜRÜŞLERİ 31 ARALIK’TA BAŞLIYOR
Kadıköy-Kartal Metrosu’nun test sürüşlerinin Aralık sonu itibariyle başlayacağı İstanbul Büyükşehir Belediyesi (İBB)’den yapılan açıklamada belirtildi. Açıklamada; Kadıköy-Kartal Metro Hattı’nda çalışmaların sorunsuz devam ettiği, her şeyin yolunda gittiği ifade edilerek, 31 Aralık’tan itibaren, en geç Ocak ayı içinde metronun test sürüşlerine başlanacağı bildirildi. Açıklama, halk arasındaki söylentilerin yanlış olduğunu, yani Kasım veya Aralık ayı gibi Kadıköy-Kartal Metro Hattı’nın faaliyete geçmesinin söz konusu olmadığını ortaya koyuyor.
BANLİYÖ HATTI KAPANMAYACAK
Peki, Haydarpaşa- Gebze Demiryolu Hattı’nda durum nedir? Halk arasındaki söylentiye göre yılsonuna kadar bu hat üzerinde İstanbul-Ankara Yüksek Hızlı Tren Hattı yapım çalışmaları başlayacağı kanısı hâkim. Eğer çalışma başlarsa günde binlerce yolcu taşıyan Banliyö trenleri işleyemeyecek. O halde banliyö trenlerini kullanan yolcular nasıl evlerine veya işlerine gidecekler?
Yetkili kurumlarla yaptığımız görüşmede Haydarpaşa-Gebze Banliyö Hattı’nın yakın bir tarihte kapatılmayacağı açıkça ifade edildi. 3-4 yıldır böyle bir söylentinin olduğu, Haydarpaşa-Gebze Banliyö Hattı üzerinde İstanbul-Ankara Yüksek Hızlı Tren Hattı çalışmalarının başlamasıyla ilgili kesin bir tarihin sözkonusu olmadığı belirtildi. Ancak 2013 sonlarında hızlı trenin açılmasının planlandığı da gelen duyumlar arasında.
Banliyö seferleri aksayınca olan vatandaşa oluyor. Tıka basa vagonlarda bırakın oturmayı ayakta durmak bile neredeyse imkânsız hale geliyor.
Haydarpaşa-Gebze Banliyö trenleri seferlerinde sık sık yaşanan aksaklıklar artık yeter dedirtti. Özellikle sabah ve akşam saatlerinde işlerine gitmek için banliyö trenlerini kullanan vatandaşlar aksayan seferler nedeniyle yetkililere öfkeli.
Son yıllarda yeni model banliyö üniteleri kullanılsa da seferlerde ağırlıklı olarak 30-40 yıllık banliyö üniteleri kullanılıyor. Eski model banliyö ünitelerinin ise sık sık arızalanması, ekspres tren saatlerinin banliyö saatlerine denk gelmesi, tren yolunda yapılan bakımlar gibi bazı sebepler banliyö seferlerinin sık sık aksamasına neden oluyor. Ortalama 60 dakika süren Gebze-Haydarpaşa arası banliyö seferleri, yaşanan aksaklıklar nedeniyle daha da uzuyor. Aksaklıklar vatandaşın işine geç gitmesi başta olmak üzere başka sonuçlar da doğurabiliyor. Banliyö trenlerini kullanan vatandaşlar artık bu çilenin bitmesini istiyor. Eski banliyö ünitelerinin seferden kaldırılması ve modern ünitelerin tüm seferlerde kullanılması vatandaşın en büyük isteği.
Mustafa SÜRMELİ
 

ARŞİV