AFP Türkiye’nin ödüllü haber fotoğrafları sergisi fotoğrafçıların katıldığı etkinlik ile CKM’de açıldı. Yılın foto muhabiri ödülünü alan Bülent Kılıç, “Gerçeği çekerim, gerisiyle ilgilenmem“ diyor
Erhan DEMİRTAŞ
Dünyanın en büyük ve en köklü haber ajanslarından Agence France Presse (AFP), Türkiye’de ilk fotoğraf sergisini 28 Nisan Salı günü Kadıköy Belediyesi Caddebostan Kültür Merkezi Sanat Galerisi’nde açtı. Serginin açılışına ödüllü foto muhabirleri Bülent Kılıç, Ozan Köse ve Gürcan Öztürk katıldı. Gezi, Soma, 17 Aralık, Suriye, Uludere, Kobane gibi siyasi ve güncel olaylardan karelerin yer aldığı sergiye Kadıköy Belediye Başkanı Aykurt Nuhoğlu da katıldı.
Nuhoğlu, sergide yer alan bütün fotoğrafları izledikten sonra kısa bir konuşma yaptı. Sergide yer alan tüm fotoğrafların insanoğlunun çektiği acıları gösterdiğini ifade eden Nuhoğlu, “Bugün burada mutlu kareler görebilirdik ama bu kareleri de yaratan insanların kendisi. Çektikleri fotoğraflarla bir bellek oluşturdukları, tarihle aramızda bir bağ kurdukları ve unutulmayacak insan hikâyelerini bize anlattıkları için fotoğrafçı arkadaşları kutluyorum” dedi.
Nuhoğlu’nun ardından söz alan Bülent Kılıç, Türkiye’de ilk defa bir belediyenin haber fotoğrafları sergisi açtığını belirterek, “Avrupa’da belediyeler haber fotoğrafçılığı alanına özel bir ilgi gösteriyor. Türkiye’de de Kadıköy Belediyesi’nin bu çabası bizi sevindirdi” diye konuştu. Kılıç, sergi sayesinde haber fotoğrafçılığının daha fazla tanınacağını vurguladı.
Foto muhabirlerinin konuşmayı sevmediklerini söyleyen Ozan Köse, “Anlatmak istediğimiz her şeyi bu fotoğraflarla anlattığımızı düşünüyorum”dedi. Gürcan Öztürk ise çok kısa bir konuşma yaparak “Söz uçar fotoğraf kalır” dedi.
Haber fotoğrafları sergisi 31 Mayıs tarihine kadar Caddebostan Kültür Merkezi Sanat Galerisi’nde ziyaret edilebilecek.
“GERÇEĞİ ÇEKİYORUM”
Dünyanın en prestijli basın fotoğraf ödülü World Press Photo’da iki fotoğrafıyla ödül alan Bülent Kılıç, son dönemde uluslararası basın kuruluşlarında adından en fazla söz ettiren fotoğrafçılardan biri. Soma’da, Ukrayna’da, Kobane’de çektiği fotoğraflar dünyanın önde gelen gazetelerinde yer bulurken, bu yıl Time dergisi Kılıç’ı yılın foto muhabiri seçti.
Bülent Kılıç’la aldığı ödülleri, sergiyi ve Türkiye’de foto muhabirliğinin hangi koşullarda yapıldığını konuştuk.
• Çektiğiniz fotoğraflarla bu yıl birçok ödüle layık görüldünüz ama burada kolektif bir sergi var. Ne söylersiniz bunun için?
Her şeyden önce kendimi öne çıkarmak gibi bir derdim yok. Biz de haberlerin içinde kayboluyoruz aslında. Arada gün yüzüne çıkıyoruz. Burada sadece benim sergim de olabilirdi ancak burada fotoğrafları bulunan arkadaşlar mesai arkadaşlarım. Sergiyi ekipteki arkadaşlarımızla birlikte yapmaya karar verdik, bence bu şekliyle çok da uygun oldu.
• Çektiğiniz fotoğraflardan sizi en çok etkileyen kare hangisi?
Kobane’deki göç ve Soma beni çok etkilemişti ama hiçbirini ön plana çıkaramam. Benim için hepsinin ayrı ayrı hikâyesi ve önemi var. Hepsi ciddi emek ve alın teri ürünü. Suruç, Kobane’deki göç, Soma’da gördüklerim beni ciddi şekilde etkiledi. Gezi, Berkin Elvan, Halep Suriye savaşı… Hepsinin önemi ayrı.
“BU BİZİM İŞİMİZ VE GÖREVİMİZ”
• Foto muhabir olarak ödül almak nasıl bir duygu, aldığınız ödüllerin sizin için önemi nedir?
Açıkçası ödül almak beni çok etkilemedi. Ödül alıp havaya uçanlar var ama ben öyle bir duygu yaşamadım. İşimi en iyi şekilde yapmak için çabalıyorum. Yaptığımız iş ciddi riskler barındırıyor ve ciddiyet istiyor ben de bunu yerine getirmeye çalışıyorum. Çok göz önünde olmak gibi bir derdim de yok. Fotoğraf çekmek bizim işimiz ve görevimiz. Ödül meselesini çok büyütmenin bir anlamı yok. İyi bir cerrah yaptığı işlerle övünmüyorsa biz de yaptığımız işle övünemeyiz.
• Sizce Türkiye’de haber fotoğrafçılığına gereken önem veriliyor mu?
Çok açık bir şekilde söyleyebilirim, Türkiye’de foto muhabirliğine yurtdışındaki kadar önem verilmiyor. Avrupa ülkelerinde ve Amerika’da foto muhabirliği çok önemli. Ödül aldığınızda yurtdışındaki politikacılardan, kurumsal firmalardan tebrikler geliyor ancak Türkiye’de böyle bir durum söz konusu değil. Fransa’da ödül aldığınız bir fotoğraf hükümet politikalarına uymuyor diye oradaki yetkililer aramayıp tebrik etmeyelim demiyor. Türkiye’de ise bu durum tam tersi. Yeri geldiğinde insanların sevmediği fotoğrafları çekersiniz ancak ben gerçekliği çekerim ve gerisiyle ilgilenmem.
• Türkiye’de ilk defa bir belediye haber fotoğrafları sergisi açtı. Kadıköy Belediyesi’nin böyle bir çalışma yapması ile ilgili neler düşünüyorsunuz?
Kadıköy Belediyesi’ne haber fotoğraflarına gösterdiği duyarlılıktan dolayı teşekkür ediyorum. Türkiye’de başka bir belediyenin daha önce böyle bir çalışması olmadı. Fotoğrafların politik mesajlar verenleri ön plana çıkarıldı ama Kadıköy Belediyesi bu kaygıyı taşımadan sergiyi açtı. Bence takdir edilecek bir davranış. Ayrıca bu sergi ile beraber, haber fotoğrafçılığı daha geniş kitlelere ulaşacak, bu yüzden bu serginin ayrı bir önemi var.