Eğitim-Sen 2 No'lu Şube Başkanı Turgut Yokuş: “AMAÇ KADIKÖY’Ü DÖNÜŞTÜRMEK!”

Kadıköy’de her yıl imam hatip okullarına yenileri ekleniyor. Son olarak Yeşilbahar Ortaokulu’nun İmam Hatip Ortaokulu olarak dönüştürüleceği haberi velileri ve öğretmenleri isyan ettirdi. Konuyla ilgili görüşlerine başvurduğumuz Eğitim Sen 2 No’lu Şube Başkanı Turgut Yokuş “Okul dönüşümleriyle hedeflenen Kadıköy’ün ilerici ve demokrat yapısını değiştirmek” diyor.  

26 Haziran 2014 - 16:30
Semra ÇELEBİ
4+4+4 kesintili eğitim sistemine geçişle başlayan eğitimdeki dönüşüm öğrencileri, öğretmenleri ve velileri mağdur etmeye devam ediyor. Bu dönüşümün en yoğun yaşandığı merkezlerden biri ise Kadıköy. Geçen dönem imam hatibe dönüştürülen Acıbadem’deki Özdemiroğlu Okulu ve yıkılması gündemde olan Ahmet Sani Gezici Lisesi’ndeki sıkıntılar sürerken Çiftehavuzlar’daki üç okulun daha dönüştürüleceği haberleri gündeme oturdu. 50. Yıl Cumhuriyet Feridun Tümer, İlhami Ahmet Örnekal ve Yeşilbahar Ortaokulları dönüşüm kervanına son katılan okullar oldu. Yeşilbahar Ortaokulu’nun imam hatip ortaokuluna dönüştürülmesiyle birlikte, üç okulun öğrencileri ve öğretmenlerinin tek okula sıkıştırılması söz konusu. Bu dönüşüm sonucunda sınıf mevcutlarının artması, çocukların oyun alanlarının daralması, öğretmenlerinin akıbetinin belli olmaması ve eğitim kalitesinde bir düşüşün yaşanması muhtemel. Zira daha önce dönüştürülen okullarda bu sıkıntılar yaşandı, yaşanıyor.
Okul dönüşümlerinden kaynaklı yaşanan sıkıntılara yıllardır ortak olan Eğitim-Sen de öğrenci ve velilerin mücadelesine her platformda destek veriyor.
Kadıköy’de faaliyet gösteren Eğtim-Sen 2 No’lu Şube Başkanı Turgut Yokuş ile özellikle Kadıköy’de artan imam hatip okulları üzerine konuştuk.
 
Kadıköy’de yoğun olarak bir talep olmamasına rağmen her yıl yeni bir okulun imam hatibe dönüştürüldüğüne şahit oluyoruz. Eğitimciler Sendikası olarak bu gidişatı nasıl görüyorsunuz?
Siyasi iktidar kendi ihtiyaçları üzerinden eğitim sistemiyle oynadı. 4+4+4 kesintili eğitim sistemini getirmeye çalıştı. Biz Eğitim-Sen olarak o gün karşı çıktık ama bize rağmen yasalaştı. Bizim o gün belirlediğimiz iki tane temel kavram vardı: 4+4+4 sistemi dinsel ya da gerici diyebileceğimiz yaşamın inşasıdır, ikincisi de piyasalaştırıcıdır. Yani yeni bir rantlaşma meselesidir. Dolayısıyla birincisine baktığımız zaman bunun sonuçlarını bugün görüyoruz. Hala zorunlu din dersinin devam ettiği bir süreçte genel liseler kapatıldı. Anadolu Liseleri, Meslek Liseleri kaldı geriye. Adrese dayalı kayıt alacakları için her yere İmam Hatip okulları açmaya başladılar. Çocukları en yakınlarındaki imam hatip okullarına gitmeye mecbur bıraktılar. Bu bilinçli bir tercihtir; bu bir yönlendirmedir. Aslında yeni bir hayatın inşası dediğimiz süreçtir. Bunun yanında bir de özel okullara yönlendirme var. Örneğin Acıbadem gibi sosyoekonomik yapısı yüksek bir semtte devlet okulu bırakmadılar. Çocukların önüne iki seçenek koydular, İmam Hatip ya da özel okul. Tabi ki gelir düzeyi yüksek veliler özel okulu tercih ediyor ama bu da çok bilinçli bir yönlendirme.
 
“ANADOLU YAKASINDA EN ÇOK DÖNÜŞÜM KADIKÖY’DE”
Sendikamızın örgütlü olduğu Anadolu yakasındaki 9 ilçeden en çok okul dönüşümünün yaşandığı yer Kadıköy. Kadıköy’de yoğun biçimde bir İmam hatipleştirme operasyonu var. Kadıköy halkının ya da Kadıköy’de yaşayan insanların gerçekten bu okullara ihtiyacı var mı? Talepleri var mı? Bu başlı başına tartışılır bir konu ama biz olmadığını düşünüyoruz.
Özdemiroğlu tüm itirazlara rağmen imam hatibe dönüştürüldü. Ahmet Sani Gezici Lisesi karma liseydi, önce kız lisesine çevirdiler, şimdi öğrencileri Fikirtepe’de bulunan Murat Paşaya İlkokulu’na gönderiliyor. E-5 otoyolunun hemen kenarında “şato” diye adlandırabileceğimiz Erkek İmam Hatip Lisesi açıldı. Şimdi de Çifttehavuzlar’a doğru bir kayma operasyonu var. Çiftehavuzlar’daki Yeşilbahar Ortaokulu’nun imam hatibe dönüştürmelerinin hiçbir haklı gerekçesi yok çünkü talep yok. Aynı zamanda oradaki eğitimi alt üst edebilecek bir proje. Siz bir okul değişiminde, okul kapatmada en azından o sürecin paydaşlarıyla onu paylaşırsınız. Yani veli ne yapıyor? Öğrenci ne yapacak? İlgili sendikaların görüşleri nedir? vs…
 
Peki, hangi okulun ne şekilde dönüştürüleceğine kim karar veriyor?
Kadıköy İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü bünyesinde bir komisyon oluşturulmuş ama kimlerden oluştuğunu biz de bilmiyoruz. Bu komisyon Çiftehavuzlar bölgesinde bir imam hatip okuluna ihtiyaç olduğu hatta bunun o bölge için zaruri olduğu düşüncesinde.
 
Nerede nasıl bir okula ihtiyaç duyulduğunu bu komisyon mu belirliyor?
4+4+4 kesintili eğitim sistemine geçildikten sonra böyle bir uygulamaya gidildi. Hangi okulun ilkokul, hangisinin ortaokul, hangisinin imam hatip olacağına bu komisyon karar veriyor. Ancak bu komisyonda sendika temsilcileri, öğretmenler ve veliler yok. Bize sormuyorlar. Her yerde işletilen “Ben yaptım oldu” politikasının devamı eğitimde de görülüyor.
 
Çiftehavuzlar’daki üç okulun durumu ne olacak?
Yeşilbahar Ortaokulu’nu tamamen kapatıp İmama Hatip Ortaokulu yapmak istiyorlar. Feridun Tümer Ortaokulu’nu da kapatıp çok programlı lise yapmayı düşünüyorlar. Bu iki okulun öğrenci ve öğretmenlerini İlhami Ahmet Örnekal Ortaokulu’na taşıyacaklar. Evet, orda yeni bina yapıldı ama üç tane okulun öğrencilerinin ve öğretmenlerinin bir okul bahçesine sıkıştırılması başlı başına ciddi sorunlar getirecek. Nedir bu sorunlar? Birincisi: Bir kere sınıf sayıları artacak sınıflar kalabalıklaşacak. Dünya ortalamasına baktığınızda Kore 34 öğrenci mevcuduyla sınıf kalabalığı en fazla olan ülke. Ama uygun olanı 22 civarındadır. Okul birleştirilmeleriyle sınıftaki öğrenci sayısı 40’ı geçecek. Yine bu birleştirmelerde onlarca öğretmen arkadaşımız norm fazlası olacak nerde açık varsa –bu Esenyurt da olabilir Sultanbeyli de- isteği dışında oraya gönderilecek.
 
“İMAM HATİPLERE BÜYÜK VAATLERLE ÖĞRENCİ TAŞINIYOR”

Kadıköy’de imam hatip okullarına giden çok öğrenci var mı yoksa çevre ilçelerden mi geliyorlar?
İntaş Lisesi tümüyle İmam Hatip Lisesi’ne dönüştürülürken, Bostancı 23 Nisan Zehra Hanım ile Erenköy Mehmet Akif ilköğretim okulları önceki yıl İmam Hatip Ortaokulu oldu. Geçen yıl Özdemiroğlu’nu, Gözcübaba Lisesi’ni dönüştürdüler, şimdi Yeşilbahar ve Kaptan Hasanpaşa Ortaokulları gündemde. Biz bu okullara büyük vaatlerle öğrenci taşındığını düşünüyoruz. Vaatlerin başında servislerin ücretsiz olması geliyor, yemekler de ücretsiz dağıtılıyor. Dördüncü sınıf öğrencileri arasında yarışma yapıp kazananlar imam hatiplere yönlendiriliyor bir ödül gibi. Eğitim masraflarının büyük bölümünün karşılandığına dair duyumlar geliyor bize. Kesinlikle Kadıköy’deki imam hatiplerin sınıf mevcutlarının büyük oranda dışarıdan taşındığı biliniyor.

Özellikle Kadıköy’deki okulların dönüştürülmesinin altında politik bir neden mi var?
Tabi ki! 4+4+4 nerden başladı baktığınızda başbakanın “dindar bir nesil yetiştireceğiz” söylemini unutmamak lazım. Kamuoyunda dindar nesil, kindar nesil tartışmaları yapılıyordu. Aslında burada tamamen politik bir tercih var. Kadıköy ilerici aydınlık insanların yoğun olarak yaşadığı bir merkez. Kadıköy’ün muhafazakârlaştırılması için yürütülen bir eğitim projesi bu. Kadıköy’de ciddi bir şekilde yaşam tarzına müdahale var. İmam hatiplerle Kadıköy’ün bu ilerici demokrat yüzü dönüştürülmek isteniyor.
Etiketler; Turgut Yokuş

ARŞİV