EĞİTİMDE FİNLANDİYA ÖRNEĞİ

"Eğitimi Yeniden Düşünmek: Finlandiya Örneği" toplantısı, Finlandiya Eğitim ve Bilimden Sorumlu Devlet Sekreteri Pivi Torsti ve CHP Genel Bşk. Kemal Kılıçtaroğlu'nun katılımıyla Kadıköy'de yapıldı

13 Mart 2015 - 10:57
"Eğitimi Yeniden Düşünmek: Finlandiya Örneği"  toplantısı, Finlandiya Eğitim ve Bilimden Sorumlu Devlet Sekreteri Pivi Torsti ve  CHP Genel Bşk. Kemal Kılıçtaroğlu'nun yanı sıra CHP Merkez Yürütme Kurulu Üyeleri, CHP Milletvekilleri, Kadıköy Belediye Başkanı Aykurt Nuhoğlu, eğitimciler ve akademisyenler katıldı

CHP Genel Başkanı Kemal Kılıçdaroğlu, Kadıköy  Moda Khalkedon'da Kadıköy Belediyesi'nin ev sahipliğinde gerçekleşen "Eğitimi Yeniden Düşünmek Finlandiya Örneği" başlıklı toplantıya katıldı.
CHP Genel Başkan Yardımcısı Şafak Pavey’in moderatörlüğünü yaptığı toplantıya CHP Genel Başkanı Kemal Kılıçdaroğlu’nun yanı sıra,  CHP Merkez Yürütme Kurulu Üyeleri (MYK), CHP Milletvekilleri, Kadıköy Belediye Başkanı Aykurt Nuhoğlu, eğitimciler, akademisyenler ve sendikacılar katıldı.
Finlandiya deneyiminin önemi ve özellikleri hakkında kısa bilgi veren CHP Genel Başkan Yardımcısı Şafak Pavey "Eğitim bizim derdimiz" diyerek toplantıyı başlattı.
Finlandiya Eğitim ve Bilimden Sorumlu Devlet Sekreteri Pilvi Torsti Finlandiya'daki eğitim sistemiyle ilgili bilgi verdi. Finlandiya’nın küçük bir ülke olduğunu söyleyen Torsti, “Yüzyılın başında Finlandiya geri kalmış bir ülkeydi. İkinci dünya savaşını büyük kayıplarla kapattık. 1939-1945 yılları arasındaki bu savaş, bizi büyük kayıplarla karşı karşıya bıraktı.” dedi. Savaş sonrası ülkenin kendi ayakları üzerinde durabilmesinin yolarlını aradıklarını belirten Torsti bu süreçte eğitim ve araştırmaya yatırım yaptıklarını ve bugün bunun meyvelerini topladıklarını söyledi.
Finlandiya’nın eğitim politikalarının uzun vadeli olduğunun altını çizen Torsti şöyle devam etti: " Ağaç satmaktansa keresteyi işleyip satmaya karar verdik. Yüksek istihdam oranını da eğitimle başardık. Vergi sistemi bunu mümkün kıldı. Kamu hizmetlerinde eğitim en önemli alanlardan biri olarak öne çıkıyor. Eğitime çok ciddi vurgu yapıldığını görüyoruz. Bugün Finlandiya’nın dünyanın en müreffeh ülkelerinden biri olması, 50 yıllık bu çabaya dayanıyor. Öğrenci odaklı yaklaşım,  vatandaşın eşitliği, öğretmenlerin eğitimleri üç temel alan oldu.”
Finlandiya’da eğitim sisteminde bireysel başarıya önem verildiğini ifade eden Torsti öğrencilere nerdeyse hiç ödev verilmediğini, eşit ve sürdürülebilir bir eğitim anlayışı politikası güttüklerini belirtti. “Benim iki çocuğum var. Hiç ödev yaptıklarını görmüyorum. Bu eğitim sisteminin değerleri, müfredat oluşturulurken eşitlik ve eşdeğerliğin tanıtılması, öğrencilerin refahının desteklenmesi, bilgi ve teknolojiyle çalışmak, farklı okur yazarlıkların öğretilmesi. Finlandiya’da öğretmen olmak için bir sınava girmeniz ve başarılı olmanız gerekiyor. Herkes bu sınavı kazanamıyor. Tıpla, hukukla aynı seviyede. Öğretmen olmak isteyenlerin karşı karşıya olduğu rekabet, doktorlarla aynı" diye konuştu.
 
KILIÇDAROĞLU: BAKANA GÖRE DEĞİŞEN BİR EĞİTİM POLİTİKASI OLMAZ
Pilvi Torsti’nin sunumunun ardından konuşan CHP Genel Başkanı Kemal Kılıçdaroğlu, eğitim sistemiyle ilgili olarak, "Bakana göre değişen bir eğitim politikası olmaz. Olmamalıdır da zaten. Eğer bakana göre değişen eğitim politikası varsa o politikanın adı milli eğitim politikası olmaz. Adı üzerinde  milli olmak zorundadır. Ama belli değerleri uluslararası alana taşıma konusunda da söylem burada dile getirildi. Aklın özgürleşmesini sağlayan bir eğitim politikasını neden hayata geçiremiyoruz" dedi.
 
"ÖĞRETMENİ DIŞLADIK TOPLUMDAN, SAYGINLIĞINI TÖRPÜLEDİK"
Kılıçdaroğlu, "Üzülerek söylüyorum 4+4+4 parlamentodan geçtiğinde yani yeni bir eğitim modeli Türkiye'ye getirildiğinde; kalkınma planlarında yoktu, hükümetin programında yoktu, Milli Eğitim Bakanlığı'nın stratejik planında yoktu. Bakanlar Kurulu'nda 10 dakika bile görüşülmedi, hiç görüşülmedi. 5 milletvekili kanun teklifi verdi, hiç birisi eğitimci değildi. Gönül isterdi ki bu ülkenin bütün öğretmenleri ortak mücadele etsin, 'bizim çocuklarımız denek olarak kullanılamaz' diyebilsinler. Ama ortak çaba üzülerek söylüyorum gösterilmedi. Bir grup öğretmenimiz açıkça destek verdi. Bir toplumda öğretmen saygın değilse, bir toplumda öğretmen ay başını nasıl getireceğim diye düşünüyorsa, bir toplumda öğretmen bütün emeğini öğrenciye veremiyorsa eğitimde önemli hamleler atmak, önemli adımlar atmak mümkün değildir. Öğretmeni dışladık toplumdan, saygınlığını törpüledik" dedi.
 
"EĞİTİM KALİTESİNE ÖNEM VERMEK  ZORUNDAYIZ"
Kemal Kılıçdaroğlu, 21. yüzyılda, bilgi çağında olduğumuza dikkat çekerek, "Neyi üreteceğiz biz? Bunu bile yeteri kadar düşünmedik. Eğer bir ülkenin Başbakanı kalkar 'biz buzdolabı üretiyoruz, biz çamaşır makinesi üretiyoruz' diye söylem geliştirirse, onun kafası hala 18'inci 19'uncu yüzyıldadır. Çünkü bu ürünlerin icat edildiği tarih o tarihlerdedir. Biz eğer refah toplumu olmak istiyorsak, güçlü bir toplum olmak istiyorsak, dünyada söz sahibi olmak istiyorsak eğitim kalitesine önem vermek ve katma değeri yüksek ürünler üretmek zorundayız. Katma değeri yüksek ürünü nasıl üreteceksiniz? Bilgiyle üreteceksiniz" diye konuştu.

"EĞİTİM POLİTİKASININ TEMEL ÖĞESİNİN ÖĞRETMENLERDİR"
Sağlıklı bir eğitim politikası için özellikle öğretmenlere düşen bir görev olduğunu dile getiren Kılıçdaroğlu, "Öğretmen arkadaşlarım toplumu aydınlatan kişilerdir. Toplumun kanaat önderleridir, toplumun önünde yürüyen elinde meşale olan kişilerdir öğretmenler. Öğretmeni saygın kılmazsak toplumu ilerletemeyiz, güçlü kılamayız. Eğitim politikası belirlenecekse, bunun temel öğesinin öğretmenler olması lazım, siyasiler değil. Çocuğu en iyi onlar bilirler, biz değil. Çocuğu en iyi onlar yetiştirirler biz değil. Ama bu ülkede siyasiler her şeyin uzmanı kesildiler ve bugün farklı bir Türkiye tablosu var karşımızda" dedi.
Toplantı konukların Pilvi Torsti’ye Finlandiya eğitim sistemine ilişkin sordukları soru ve değerlendirmelerin ardından sona erdi.

FİNLANDİYA EĞİTİM SİSTEMİ
· Finlandiya’da zorunlu okula başlama yaşı yedi.
· Yaşları ne olursa olsun, çocuklar okula kendileri yürüyerek ya da bisikletle gidiyor.
· Okullarda okutulacak kitaplara öğretmenler kendileri karar veriyor
· Günlük ortalama ders saati 4.
· Öğrencilere ödev verilmiyor. Öğrenmenin yeri okul olarak görülüyor. 
· Okullar öğrencilerin rahat edebileceği şekilde tasarlanıyor. Sınıflarda yaparak-yaşayarak öğrenme modeline uygun alanlar mevcut. Binaların fiziksel özellikleri öğrencilerin evdeymiş gibi rahat etmelerini sağlayacak şekilde düşünülüyor.
· Erken yaşta öğrencilere tarama ve eleme yapılmıyor. Sınav yok. Öğrencilere okulun ilk altı yılında asla not verilmiyor. Sadece 16 yaşlarındayken ülke genelinde bir sınava giriyorlar.
· Finlandiya’da özel okul yok ve eğitim harcamalarının tümü devlet tarafından destekleniyor
· Okulların hepsinde yemek, sözel eğitim ve öğrenme ortamı eşitliği bulunuyor, sağlık-diş bakımı hizmeti sunuluyor
· Her öğrencinin öğrenme ihtiyacı destekleniyor. Öğrencilerin yüzde 60’ı yükseköğretime devam ediyor.
· Finlandiya’daki okulların kantinlerinde su, süt ve meyveden başka hiçbir şey yok
· Öğretmenlik toplumun en gözde mesleklerinden biri. Öğretmenler master derecesi olanlar arasından seçiliyor. Lise mezunları arasında öğretmenlik için müracaat edenlerin ancak yüzde onu öğretmen yetiştirme programına kabul ediliyor.
· Finlandiya’da öğretmenlerin gelir düzeyi oldukça iyi. Kendi mesleği haricinde bir iş yaparak ek gelir elde etmeye çalışan öğretmen yok denecek kadar az

ARŞİV