Yapımı, eski yönetim döneminde durdurulan, yeniden inşası 20 Eylül 2019'da İstanbul Büyükşehir Belediye (İBB) Başkanı Ekrem İmamoğlu tarafından başlatılan Ümraniye-Ataşehir-Göztepe Metro Hattı’nda yeni bir aşamaya geçildi. Hatta, ray döşeme çalışmaları başladı.
ODABAŞI DA EŞLİK ETTİ
Hattın Site Mahallesi’nde, yerin 50 metre altındaki istasyon şantiyesine 250 basamaklı merdivenle inen İmamoğlu’na, Kadıköy Belediye Başkanı Şerdil Dara Odabaşı da eşlik etti. İBB Genel Sekreter Yardımcısı Pelin Alpkökin ve Raylı Sistemler Daire Başkanı Ceyhun Avşar, çalışmalar hakkında son bilgileri paylaştı.
“SIFIRDAN BAŞLADIK”
Bu metro hattındaki çalışmaların eski yönetim döneminde, 2017 yılında başlandığını hatırlatan İmamoğlu, “Buranın ihalesi, 2017 başında yapılmıştı. Biz aldığımızda, yüzde 3 ya da 4 seviyesindeydi. Bunu hatırlatalım: Aslında 2 yıl, burada hiçbir şey yapılmadı. Sadece şaftları olan, birkaç yerde bir çalışmaydı. Aslında 2,5 senesi boş geçmiş bir yerdi. Biz, gelir gelmez ilk finans kaynağını bulduk. Ekim 2019’da buraya start verdik. Yani. Aslında ‘sıfırdan başladık’ diyebileceğimiz bir hat burası. Bir de tabii şu taraf var: Bu, Finans Merkezi için aslında düşünülmüş önemli bir hat. Dolayısıyla, yani ‘Finans Merkezi’yle ilgili nasıl yapalım’ çabası böyle gümbür gümbür giderken, ne yazık ki bu metro hattı da 2,5 seneyi aşkın süre ihmal edilmiş. Hiçbir şey yapılmamış. Tabii yüklenici firmalar, kaynak olmadığı için yol alamamış ya da idare bir yol gösterememiş. Zaten bir süreçte buranın ihalesi iptal edildi. Tekrar durduruldu. Biz, bu hattı sıfırdan ele aldık. Ve sıfırdan, 3,5 senedir gümbür gümbür çalışıyoruz. Böyle anlatırsak, milletin hafızasına daha iyi kazınır. Araçlar sürecini de biz başlattık. Hazine onayıyla ilgili süreci takip ediyoruz. Uzun zamandır Hazine onayı da bekliyor.”
“BUGÜN DE KAYNAK YAPIYORUZ”
Dönemin bakanının 75 milyon Euro tutarındaki krediyi lütfedip onayladığını hatırlatan İmamoğlu, “Yürüttük ve 75 milyon Euro’yu da bir önceki Hazine Bakanı, ‘lütfen’ imzaladı yani. Evet, bunları söyleyelim ki, millet, nasıl iş yürüttüğümüzü bir daha hatırlasın. Sıfırdan başlamış bir hat. Bugün de kaynak yapıyoruz. Hadi bakalım” sözleriyle tamamladı. Hattaki ilk raylar, İmamoğlu tarafından kaynatıldı.
EK KREDİ ONAYI İBB MECLİSİ’Nİ BEKLİYOR
Ümraniye-Ataşehir-Göztepe metro hattı, Anadolu yakasının doğu-batı yönündeki toplu taşıma koridorlarını, kuzey ve güneye bağlayan hızlı toplu taşıma koridorlarından birisi olarak hizmet verecek. 2017 yılında ihale edilen projedeki çalışmalar, 2018 sonunda durduruldu. İmamoğlu başkanlığındaki yeni İBB yönetimi, EBRD (Avrupa İmar ve Kalkınma Bankası) ile yapmış olduğu finansman temini hususundaki görüşmeleri olumlu sonuçlandırdı. Böylece projedeki çalışmalar, 20 Ekim 2019 tarihi itibariyle yeniden başlatıldı. Hattın fiziki ilerlemesi yüzde 61 seviyesindeyken, 2025 yılının ortasında hattın tamamının yolculu işletmeye alınması hedefleniyor. Projeye bugüne kadar toplam 400 milyon € kredi temin edildi. Birim maliyetlerdeki artışlardan dolayı, gerekli ek kredinin sağlanması için 2023 Şubat ayında IBB Meclisi’ne başvuruldu. Şimdi, Meclis’ten onay çıkması bekleniyor.
GÜNDE 400 BİN YOLCU TAŞINACAK
Günde yaklaşık 400 bin yolcunun seyahat edeceği hat; Göztepe İstasyonu’ndan Marmaray’a; Yeni Sahra İstasyonu’ndan Kadıköy-Kartal-Tavşantepe metro hattına; Çarşı İstasyonu’ndan Üsküdar-Ümraniye-Çekmeköy/Sancaktepe metre hattına entegre olacak. Kadıköy, Ataşehir ve Ümraniye ilçeleri arasında 11 istasyona sahip hattın uzunluğu 13 kilometre olacak. Yolculuk süresi 21 dakika olurken, tek yöne yolcu kapasitesi 44 bin olarak ön görülüyor. Hattın başlangıç ve bitiş istasyonları, Göztepe 60. Yıl Parkı ve Ümraniye Kazım Karabekir Mahallesi olacak.