Öğrenciler için uzaktan eğitim zamanı

Korona virüsü sonrası başlatılan uzaktan eğitim süreci nasıl yürütülüyor? Öğrenciler bu süreçten ne ölçüde etkilenecek? Eğitim Reformu Girişimi Eğitim Gözlemevi Koordinatörü Burcu Meltem Arık ve Eğitim-Sen Kadıköy Şubesi Eğitim Sekreteri Nesimi Özcan ile konuştuk

01 Nisan 2020 - 15:34

Korona virüsü nedeniyle ilan edilen 1 hafta zorunlu tatilin ardından 23 Mart’ta uzaktan eğitime başlandı. Uzaktan eğitim süreci EBA web sitesi (www.eba.gov.tr) ve televizyon (TRT EBA TV İlkokul, TRT EBA TV Ortaokul, TRT EBA TV Lise) aracılığıyla yürütülüyor. Özel okullar ise bunların yanı sıra kendi uzaktan eğitim sistemlerini kullanıyorlar. Paylaşılan dersler TRT EBA TV kanallarından, TRT İzle uygulamasından ve EBA web sitesi üzerinden takip edilmeye başlandı.

Süreç hakkında Gazete Kadıköy’e açıklama yapan Eğitim Reformu Girişimi Eğitim Gözlemevi Koordinatörü Burcu Meltem Arık, “TRT EBA TV’de, ilkokul, ortaokul ve lise için 3 farklı kanal bulunuyor. EBA TV İlkokul, EBA TV Ortaokul ve EBA TV Lise adlı bu üç kanalda, HD ve SD olmak üzere toplam 6 kanal üzerinden yayın yapılıyor. Yayın akışlarına eba.gov.tr ana sayfasından ve TRT internet sitesinden ulaşılıyor. Sınıflara ve derslere göre düzenlenmiş program MEB tarafından geçtiğimiz hafta paylaşıldı.” dedi.

CANLI SINIF

8 ve 12. sınıflar için EBA web sitesinde ayrıca “Canlı Sınıf” uygulamasının da yer aldığını ifade eden Arık, şunları söyledi: “Öğrenciler ‘Canlı Sınıf’ bilgilerine ‘EBA Sayfam’ alanından ulaşabiliyorlar. Bu sınıflara yönelik açıklamalarda sınav tarihlerinde ertelemenin tercih edilmediği, sınavda sadece yüz yüze eğitim sırasında işlenen konuların yer alacağı da belirtildi. 11 ve 12. sınıflar için ise EBA Akademik Destek Programı paylaşıldı. MEB tüm bunlara ek olarak, COVID-19 nedeniyle oluşan travmatik etkileri azaltmak amacıyla öğrencilere EBA üzerinden psiko-sosyal destek de vermeye hazırlanıyor. Bu kapsamda özellikle okul öncesi ve ilkokul öğrencilerine yönelik destek paketi MEB’in ulusal psikososyal destek ekibi tarafından alan uzmanları ile birlikte geliştiriliyor. Ortaokul ve lise için herhangi bir bilgi henüz paylaşılmadı. Zorunlu uzaktan eğitim süreci bittiğinde ise tüm sınıflarda telafi eğitimi yapılacak.”

“ÖRNEK SORULARA BAKMALILAR”

“Bu süreç öğrencilerin başarısını etkiler mi?” sorumuza yanıt veren Arık, “Hepimiz bu durumdan etkileniyoruz. Bu etkinin azalması için sınav sorularının yüz yüze eğitim görülen konular arasından seçilerek hazırlanacağı paylaşıldı. Bu sürecin zorluğunu azaltmak için MEB’in geçtiğimiz yıldan itibaren paylaşmaya başladığı örnek sorulara bakılması yararlı olacaktır.” dedi.

“SORUNLAR ÇÖZÜLEBİLİR”

Uzaktan eğitimle ilgili teknik sorunların devam ettiğini belirten Arık, “Ancak bunlar çözülebilir. Kritik olan çeşitli koşullar nedeniyle uzaktan eğitime erişemeyen, erişme imkânı olsa bile uzaktan eğitim araçlarını etkin kullanamayan öğrencilerin de olduğu göz önünde bulundurularak risk altındaki gruplara yönelik yürütülecek çalışmaların hızla planlanması ve paylaşılması. Halihazırda özel gereksinimi olan öğrencileri ve öğretmenleri kapsamayan uygulamanın özel gereksinim gözetilerek düzenlenmesi de önceliklendirilmeli.” değerlendirmesinde bulundu.

Arık şu önerilerde bulundu:

-Öğretmen, öğrenci ve velilerin psiko-sosyal desteğe erişebilmeleri bu sürecin en kritik adımı olacaktır. Bunun için, MEB’in geliştirildiğini paylaştığı psiko-sosyal destek kitine erişimin yanı sıra uzmanlara erişim olanağı da sağlanması sürecin daha sağlıklı ilerlemesine yardımcı olacaktır. Bu zor süreçte çocuklar yaşadıkları duygularını anlayamayabilir ya da ifade olanağı bulamayabilir. Çocuklara duygularını paylaşabilecekleri alanlar da açılmalıdır.

-Öğretmen Ağı’nın uzaktan eğitim sürecinde öğretmenlerin ihtiyaçlarını tespit etmek için düzenlediği, Değişim Elçisi öğretmenlerin katıldığı anketin sonuçlarına göre öğretmenler yalnız olmadıklarını hissetmek istiyorlar. Meslektaş dayanışmasına, dijital okuryazarlık ve dijital araçlara hakimiyet becerilerinin güçlenmesine, meslektaşlarının internet bağlantısı olmayan öğrencilerle iletişim kurmak için geliştirdiği stratejilerin yaygınlaşmasına ihtiyaç duyuyorlar. EBA, bu ihtiyaçların karşılanması bakımından önemli bir platform rolü üstlenebilir. Öğretmenlerin bu platformu etkin kullanabilmesi için destek mekanizmalarının devreye sokulmasında yarar vardır.

-Öğrenciler sakin olmalılar, bugüne kadar işledikleri konuları yeniden çalışmalarını, MEB'in geçtiğimiz yıldan itibaren paylaşmaya başladığı örnek sorulara bakmalarını ve ihtiyaç duyduklarında birbirleri ve öğretmenleri ile görüşmelerini önerebiliriz. Bu sürede spor, sanat, edebiyatla ilgilenme fırsatı da bulabilirler.

“UZMANLARDAN GÖRÜŞ ALINMADI”

Eğitim-Sen İstanbul 2 No’lu Şube Eğitim Sekreteri Nesimi Özcan eğitim programları hazırlanırken konuyla ilgili uzmanlardan görüş alınmadığını ifade ederek, bu programın uygulanabilmesi için alt yapının yeterli olmadığını da belirtti. Özcan, “Bakanlık kaç öğrencinin evinde internetin ve bilgisayarın olup olmadığını bilmeden uygulamayı devreye soktu. Bakanlığın depolarında stoklardaki bilgisayarların ihtiyaç duyan öğrencilerimize dağıtılmasını ve internet ücreti alınmaması gerektiğini Eğitim-Sen olarak Eğitim Günlüklerimizde yayınladık ancak MEB’den herhangi bir olumlu görüş alamadık. Bu şartlarda uzaktan eğitim ne kadar başarılı olur kamuoyunun takdirine bırakıyoruz.” dedi.

“SORU SORAMIYORLAR”

Özcan’ın dikkat çektiği başka bir nokta da öğrencilerin ders sırasında soru soramamaları. Bu sorunun çözülememesi durumunda öğrencilerin konuları iyi bir şekilde kavrayamayacağını ifade eden Özcan, “Uzaktan eğitime ekonomik şartları iyi olan ailelerin çocukları erişebiliyor, bu durum yoksul aile çocuklarının bu durumdan yararlanamadığı gerçeğini ortaya koyuyor. Ayrıca ders kitaplarının içeriklerinin yetersiz olması öğrencilerimizi konuyu yineleme ve pekiştirme konusu


ARŞİV