Ömrünün 40 yılını eğitime, öğretime, gençliğin bilinçlenmesine adadı, emekli oldu boş durmadı, neredeyse her yıla birkaç kitap sığdırdı.
Ömrünün 40 yılını eğitime, öğretime, gençliğin bilinçlenmesine adadı, emekli oldu boş durmadı, neredeyse her yıla birkaç kitap sığdırdı. Gürşen Kafkas, aktif öğreticilik yaşamının ardından şimdi kitaplarıyla bilgilerini paylaşıyor…
Mustafa SÜRMELİ
Eğitimde bilgi, deneyim ve sevginin önemli olduğu gerçeğini benimseyen duayen eğitimci Gürşen Kafkas, Türkiye’nin birçokyerinde görev yaptı. Mardin Lisesi, Diyarbakır merkezde ve Lice’de… İstanbul’un üç ayrı ilçesinde okul yöneticiliğinde bulundu. O’na göre belki de Köy Enstitüsü çıkışlı olması, onu üretime yönelik, uygulamalı eğitime yöneltti. Öğretmen ve öğrencilerinin başarısını hep ödüllendirdi. Öğrencilerini yarınların umudu, öğretmenlerini de o umudun yol göstericisi ve ışığı olarak algıladı. Eğitim yöneticiliğindeki başarısını, birlikte çalıştığı öğretmen arkadaşlarının başarı ve özverisine borçlu olduğunu söyleyen Kafkas, “Yönetici bir ışıktır. Işığı tutan elleri unutmayalım” diyor.
YAŞADI, ETKİLENDİ, DÜŞÜNDÜ, ARAŞTIRDI VE YAZDI
“Öğretmen olmanın temelini Köy Enstitüsü’nde aldım. Yaparak, yaşayarak, üreterek, eğitimin sırrını öğreterek öğretmen oldum. Kitap okumanın zevkini, yazmanın tadını, öğrenmeyi öğrenmenin önemini kavradım. Bilgi edinmenin olumlu düşünceye kaynak olduğunu, sevginin ve saygının nice kapıları açtığını, erdemli birey olmanın; umudun umutsuzluğu ötelediğini öğretmenliğimle edindim. Ülkemizde eğitim işlerinde daha çok yapılacak işler var. Eğitim sisteminin yetersizliği, kadın ve kızlarımızın eğitim istatistiklerindeki geriliği, bölgeler arası farklılıklar canımı acıtıyor” diyen Kafkas, Atatürk’ün “Düşlerim eğitimle gerçekleşecek” özdeyişini hatırlatarak, eğitimin çağdaş, bilimsel ve akılcı olması gerektiğini vurguladı.
Eğitilmiş toplumun nitelikli, olumlu düşünen, bilgili ve bilinçli bir toplum olacağını, kalkınmış ulusların ise eğitim sorununu çözmüş ülkeler olduğunu söyleyen Gürşen Kafkas, “Bana göre, ülkemizin en büyük sorunu eğitimdir. Eğitilmiş toplum, nitelikli, olumlu düşünen, bilgili ve bilinçli toplumdur. En büyük sorunumuz, eğitimsizliğin yol açtığı gerçekleri görememek, doğruyu yanlıştan ayıramamaktır. Eğitime yatırım, yarınlara yatırımdır. Eğitimdeki başarısızlığımızın nedeni sonuçlarla uğraşmamız ve nedenler üzerinde durmamamızdandır. Eğitimde başarı için okul öncesi eğitiminin yaygınlaştırılması, nitelikli öğretmen yetiştirilmesi ve öğrenmeyi sınıfların dar kalıplarından yaşamın zengin içeriğine bilimsel verilerle taşımakla olacaktır. Çünkü eğitim insani gelişmişliğin aynasıdır” dedi.
Kitaplarında toplumun aydınlanması doğrultusundaki konuları işlediğini söyleyen özellikle Türkçe’nin yanlış kullanımlarla kirletildiği gerçeği nedeniyle ‘Ya Türkçe Giderse’, kadın hakları konusunda ‘Öncü Kadınları’, eğitimde gördüğü sıkıntılar nedeniyle ‘Yeniden Köy Enstitüleri’ni, Atatürk sevgisini ifade ettiği ‘Atatürk’le Çocukluğum’, ‘Başöğretmen Atatürk’ün Yıldız Öğretmeni’, ‘Yaşa Mustafa Kemal Paşa’, ‘Ulusal Günceler’ ve ‘Atatürk’ten Özdeyişler’ adlı kitapları yazan Kafkas, çocukluk ve gençlik yıllarının geçtiği, eğitim yöneticiliği görevinde bulunduğu Mardin’in asırlara dayalı uygarlığını, tarihsel yazgısını, coğrafi güzelliğini vurgulamak için ‘Uygarlıklarımla Ben Mardin’ kitabını, meslektaşlarına eğitim içerikli destek amacıyla da ‘Eğitim Yöneticileri Danışma Kitabı 1-2-3’ü yazdığını, makalelerinde de eğitim, öğretmen, edebiyat ve toplumsal konulara yer verdiğini söyledi.
YILIN ÖĞRETMENİ DE SEÇİLMİŞTİ
Eğitimci-Yazar Gürşen Kafkas,1985’te İstanbul-Fatih Çapa Ortaokulu müdürüyken belki de bir öğretmenin hayatı boyunca unutamayacağı bir sevinci yaşadı. Eğitim ve öğretimdeki başarısı dolayısıyla yılın öğretmeni seçildi. Bu başarısında birlikte çalıştığı öğretmen arkadaşlarının da büyük katkısı olduğunu söyleyen Kafkas, “Öğrencilerimize eğitim, kültür ve sosyal bakımdan ışık olmaya çalıştım. Öğrencilerimizin gelecekte başarılı olabilmeleri için emek verdim. O yıllarda, başarılı öğretmen ve yöneticilere yılın öğretmeni olma ödülü veriliyordu. 1985’te önce Fatih İlçesinden, daha sonraları da İstanbul’dan seçilmiştim” dedi.
38 YILDIR YAZIYOR
Eğitimcilik yaşamı boyunca unutmayacağı birçok mutluluk yaşadığını ama yılın öğretmeni seçilmenin verdiği hazzı hiç unutmayacağını belirten Gürşen Kafkas, 38 yıldır yazıyor. “Önce kitaplarım” diyen Gürşen Kafkas, çeşitli ulusal ve yerel yayınlara yazılarıyla katkıda bulunuyor. Basılmış 45 kitabı bulunan eğitimci yazar, deneme, anı, derleme, şiir, tiyatro ve mesleki konu ve türlerdeki yazılarıyla okurlarını alıp götürüyor düşün dünyasına. Çocukluğundan bu yana şiir yazdığını da ekleyen Kafkas, “Şiir sözün altın sarısıdır. Duyguların özlü sözlerle dışa vurumudur. Sıkıntılı bir çocukluk ve okul yaşamı sonrası, öğretmen olmak; aydınlatmaya, ışık olmaya çalışmak, Atatürk’e hayranlık ve toplum sorumluluğu insana şiir yazdırır. Yüreğinizi kanatan nice birikimler, konular, çözümsüz sorunlar, eğitimimizdeki çarpıklık, insanlarımızın haykırışları, yokluk, yoksunluk şiir şiir dökülüyor dudaklarımdan yazı diline.
‘Kalem feryat ediyor, ağlıyor mürekkep beni de yaz beni de’ diyor. Şiirlerimin çoğu lirik duygudadır. İç sızısı içeriklidir” diye şiir tarzını anlatıyor. Kafkas’ın, Esintiler, Serpintiler, Başöğretmen Atatürk, Buruk Dizeler, Düşlerimde Şiirlerim, Oratoryolar gibi eserlerinin yanı sıra drama örneklerinde kaleme alınmış şiir kitapları ve çalışmaları var.
Yazar şu günlerde 45. kitabının hazırlığında. Yakın zamanda yayınlamayı düşündüğü “Türkiye’de Eğitim ve Öğretmen” isimli300 sayfalık yeni kitabında dünden bugüne eğitimdeki süreci anlatacağını söylüyor Kafkas. Hacimli ve ince çalışmanın ürünü bu kitap ile ilgili olarak, “57 yıllık eğitimci ve eğitim yöneticisi eğitimciliğim, birikimimle bu kitabı hazırladım” diyen Kafkas, Türkiye’nin birçok il ve ilçelerinden konuk konuşmacı olarak davet aldığını ve buralara konuşma yapmak için eğitimci olarak seve seve gittiğini de sözlerine ekliyor.