İstanbul Büyükşehir Belediyesi Meclisi, Kadıköy Belediyesi’nin Haydarpaşa Garı ve çevresi ile ilgili yaptığı itirazı görüştü ve Planlama Müdürlüğü’ne iadesini kabul etti. Ne olacağı ise belirsiz
Erhan DEMİRTAŞ
Restorasyon çalışmalarına başlanacak olan Haydarpaşa Garı ve çevresi ile ilgili görüşmeler sürüyor. İstanbul Büyükşehir Belediyesi Meclisi, 2013 yılında aldığı bir karar ile söz konusu alanda TCDD alanının ve çevresindeki ticaret alanı olarak belirlenen bölgelerin zemin altında kamu kullanımına yönelik otopark yapılabileceğine karar vermişti. Planda ayrıca alanın doğusunda yer alan ve aktif yeşil alan olarak belirlenen bölgede toplu taşıma peron alanlarının düzenlenmesi kararlaştırılmıştı.
Kadıköy Belediyesi ise söz konusu planlara 2014 yılında itiraz etmişti. Aktif yeşil alan olarak belirlenen alanın, toplu taşıma peron alanları olarak kullanılması ile bölgede planlanan yeşil alanın azalacağının belirtildiği itirazda, toplu taşıma peronlarının Aktif Yeşil Alan zemin altında veya Ticaret Alanı zemin altında değerlendirilmesinin daha doğru olacağı ifadelerine yer verilmişti.
“KAMU KULLANIMLARI ARTMALI”
Kadıköy Belediyesi’nin itirazını görüşen İBB Meclisi bu kez, İmar ve Bayındırlık Komisyonu’nun, “Planın revize edilmesi için Planlama Müdürlüğü’ne iade edilmesi” yönündeki görüşünü oy birliğiyle kabul etti. İmar ve Bayındırlık Komisyon’un raporunda, tarihi Haydarpaşa Garı ve çevresinde tescilli eserler ve korunması gereken ağaçların bulunduğu, planlama alanında TCDD’nin ihtiyacı olan kullanımların Ulaştırma Bakanlığı tarafından yürütülmekte olan ve planlanan projelerin son haline göre yeniden düzenlemesi gerektiği belirtildi. Raporda ayrıca, alanın bütündeki uygulamanın ise Kentsel Tasarım Projesi hazırlanarak yürütülmesi gerektiği ve planlama alanı içerisinde kamuya açık kullanımların artırılması gerektiği ifadelerine yer verildi. İlgili kurumlar ile koordinasyon sağlanarak Şehir Planlama Müdürlüğü tarafından 1/5000 ölçekli Haydarpaşa Garı, Kadıköy Meydanı ve Çevresi Koruma Amaçlı Nazım İmar Planının revize edilmesi kararlaştırıldı.
“YENİ GELİŞME YOK”
Haydarpaşa için yeni bir gelişme olmadığını açıklayan Kadıköy Belediyesi konuyla ile ilgili gazetemize bir açıklama yaptı. Açıklamada,“İstanbul Büyükşehir Belediye Meclisince alınan bu karar Kadıköy Belediye Başkanlığının plan notu tadilatına itiraz olmakla birlikte itiraz konularımız net bir şekilde ele alınmamıştır. Bunun yerine plan notu tadilatını aşan ve ana plan olan 08.10.2012 tarihli plana dair detay barındırmayan genel değerlendirmeler yapıldığı görülmüştür. Bu kararda Gar’ın çevresindeki tarihi binalara ve ağaçlara dikkat edileceği, kamu kullanımına açılacak alanların arttırılacağı söylenerek konu İstanbul Büyükşehir Belediyesi Şehir Planlama Müdürlüğü’ne iletilmiştir. Ancak bu çalışmanın nasıl yapılacağı genel kamu çıkarlarının gözetilip gözetilmeyeceğini bilmemiz gerekmektedir. Ayrıca kararda net olarak ticaret, turizm gibi bölgeye yoğunluk getiren fonksiyonların tamamen kaldırıldığına dair bir belirleme yapılmamış ve gar binasının sadece gar olarak kullanılacağı da net olarak belirtilmemektedir” denildi.
“ŞEHİR İÇİ ULAŞIM BAŞLAMALI”
Basına yansıyan Haydarpaşa Gar’ı haberleri için Birleşik Taşımacılık Sendikası da (BTS) basına açıklama yaptı. Açıklamada şu ifadelere yer verildi: “Son günlerde kamuoyunda gündeme gelen söz konusu “Kadıköy İlçesi, 1/5000 ölçekli Haydarpaşa Gar, Kadıköy Meydanı ve Çevresi Koruma Amaçlı Nazım İmar Planı” yargıdan geçiremeyeceğini anlayan İstanbul Büyükşehir Belediyesi kamuoyunda meşruiyet bulmayan planı geri çekmiştir. Söz konusu kararda Haydarpaşa Garı ve Çevresinin mevcut işlevinin korunmasına yönelik hiçbir öngörü sunmadığı gibi, bugüne kadar kamuoyuna sunulan rant projelerinin iptal edildiğine yönelik hiçbir yaklaşım sunmamaktadır. Tam tersine geri çekme kararı ileride her türlü yoruma açık şekilde “planın revize edilmesi için müdürlüğüne iadesi” söz konusudur.
Unutulmamalıdır ki, yargı kararlarına, hukuka rağmen ulusal duyguları kullanan iktidar Haydarpaşa Gar ve Liman arazisi üzerinde yaptığı projeler ile 2020 olimpiyatlarına aday olmuştur. Oysa İstanbul’un ve ülkemizin Haydarpaşa Garına ihtiyacı vardır. Hızlı trenlerin yanı sıra ülkenin en uç sınırlarına kadar giden trenlerin, şehir içi taşımacılığının bir an önce başlatılması gerekmektedir.”
PLANDA NELER VARDI?
2013 yılında onaylanan planlarda, Gar, Çevresi ve Geri Sahası Alt Bölgesi’nde yer alan ticaret(ofis) alanlarında, ticaret fonksiyonu ile birlikte hizmet sektörüne hitap edecek aynı zamanda alanın gece de canlılığını sağlayacak olan ve kıyı alanları ile bütünleşecek kafetarya, lokanta, çayhane gibi yeme içme birimlerine yönelik turizm tesisleri düzenlenmek istenmişti.
ONLARCA KARAR VERİLDİ
Yüz yılı aşkın geçmişiyle tarihimizin önemli olaylarına sahne olmuş ve Anadolu'nun batıya açılan kapısı konumuyla toplumsal belleğimizde çok özel bir yer edinmiş ve kamu mülkiyetinde ve kullanımında bulunan Haydarpaşa Gar binası, tarihi, kültürel değerleriyle İstanbul 2 Numaralı Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kurulu'nun 21.08.1997 gün ve 4542 sayılı kararı ile "1. grup korunması gerekli kültür varlığı" olarak tescil edildi ve koruma altına alındı. Kurul kararına rağmen, Haydarpaşa Gar, Liman ve Gar sahasını da içine alan onlarca plan 2005 yılından beri devreye konulmak isteniyor.