HAYDARPAŞA PORT GELİYOR!

Kamuoyundaki tüm tepkilere karşı Haydarpaşa Port projesi başlıyor! Bölgenin ''ticaret ve turizm'' alanı olacağı ifade ediliyor. Mimarlar Odası ise dava açmaya hazırlanıyor.

20 Eylül 2012 - 15:35

Gökçe UYGUN
 
İstanbulluları ayağa kaldıran Haydarpaşa Port projesinin ihale ve uygulama çalışmaları başlıyor.
''Haydarpaşa Garı ve Liman Dönüşüm Projesi'' için nihai düzenleme kararı, İstanbul Büyükşehir Belediye Meclisi’nden geçti. Büyükşehir Belediyesi eylül ayı toplantılarının dördüncü birleşimi, belediyenin Saraçhane’deki yerleşkesinde AKP ve CHP’li meclis üyelerinin katılımıyla gerçekleşti.
Mecliste, 1/5000 ölçekli Haydarpaşa Garı ile Kadıköy Meydanı ve Çevresi Koruma Amaçlı Nazım İmar Planı teklifi oylamaya sunuldu. Teklif, CHP’nin ret oyu vermesine karşın AKP'li meclis üyelerinin oylarıyla kabul edildi. Alınan kararla, 2007 yılında yapılan protokolle ilk adımı atılan ”Haydarpaşa Port” projesinin 2009’da başlanan planlama çalışmalarıyla ilgili düzenlemeler için gerekli onay verildi. Böylece plan düzenlemesi tamamlanan projenin ihale ve uygulama çalışmalarına start verilecek. Projenin hayata geçmesi için önünde engel kalmadı. Yapılacak ihalenin ardından Haydarpaşa Port projesinde ilk kazma vurulacak.
AA muhabirine açıklama yapan İstanbul Büyükşehir Belediye Meclisi İmar Komisyonu Başkanı Sefer Kocabaş, planın Haydarpaşa projesi olduğunu ve ”Haydarpaşa Manhattan” diye bir projeleri olmadığını söyledi. Kocabaş, planın daha önce mecliste sonuçlandırıldığını belirterek, idari sınır ile SİT sınırı arasında uyumsuzluk görüldüğünü ve alınan kararla bunun düzeltilmiş olduğunu açıkladı.
 
2 AYRI DAVA AÇILIYOR
Mimarlar Odası İstanbul Büyükkent Anadolu Şubesi Yönetim Kurulu Başkanı Saltuk Yüceer, projede tam anlamıyla ne olduğunu kimsenin bilmediğini her şeyin söylentiler üzerinden yürüdüğünü söyledi. Yüceer, "Ticaret ve turizm merkezi olarak belirlenen projede Haydarpaşa Garı'nın ne olacağı kesin olarak bilinmiyor. Otel yapılmayacağı söyleniyor; o zaman müze mi kültür merkezi mi olacak bilinmiyor. Bir yandan da halka soralım deniyor. Kısacası her kafadan bir ses çıkıyor. Gardaki şehirler arası seferler zaten iptal oldu; banliyö seferleri de kaldırılınca garın ulaşım özelliği ortadan kalkmış olacak. Bunun Marmaray projesi ve metro ile karşılanacağı söyleniyor ancak bu araçlar trenin sağladığı imkanları sağlamıyor. Kat yüksekliği 4 kata indirildi ve Haydarpaşa Garı ile Selimiye Kışlası'nın silüetini bozmayacak deniyor. Ancak zaten bu binaların çevresinde o kadar yoğun bir yapılaşma olacak ki ortada bir silüet bile kalmayacak. Kadıköy için bu proje, inşaat, insan ve trafik yoğunluğu demek. Halka ekonomik bir getirisi olacağı da doğru değil. Aksine TCDD'de çalışanların işsiz kalması söz konusu. Kısacası bu proje, halka sorulmadan onun zararına hazırlandı" dedi.
 
HAYDARPAŞA DAYANIŞIYOR!
Çok sayıda dernek, STK ve siyasi partiden oluşan Haydarpaşa Dayanışması ise projeye "kamu yararı taşımadığı, şehircilik ilkelerine ve koruma hukukuna aykırı" olduğu gerekçeleriyle karşı çıkıyor. Dayanışma üyeleri 6 ayı aşkın süredir her Pazar günü ve her perşembe akşamı garda buluşarak, Haydarpaşa Tren İstasyonu ve çevresinin ranta kurban gitmemesi ve garın endüstriyel işlevinin devam etmesi amacıyla ''Haydarpaşa nöbeti''ne devam ediyor. Haydarpaşa sevdalıları, gara ilişkin tüm projelerin iptalini ve Haydarpaşa'nın gar işlevini sürdürmesini istiyor.
Aralık 2010'da Haydarpaşa Garı çatısında yangın çıkmıştı. Ardından da gardan şehirlerarası seferler kaldırıldı. Banliyö seferlerinin de iptal edileceği belirtiliyor. Sivil toplum örgütleri, yangın ve seferlerin kaldırılmasının projenin hayata geçirilebilmesi için fırsat olarak kullanıldığına inanıyor.

Haydarpaşa garı ne olacak?
İBB'de kabul edilen plana göre; Harem Otogarı'ndan, Kadıköy Moda'ya kadar 1 milyon 300 bin metrekarelik alanı kapsayan projede, Haydarpaşa'ya uluslararası turistik gezilerin yapıldığı kruvaziyer liman yapılması planlanıyor; bu alan halka kapatılacak. "Ticaret ve turizm" merkezi yapılmak istenen bölgede, kültür, turizm alanları, dört adet dini tesis, konaklama tesisleri gibi yapılar inşa edilecek. Kamuoyuna yapılan açıklamalara göre Haydarpaşa ile Harem bölgesini turizme ve ticarete açacak olan Haydarpaşaport projesi, yeni koruma imar planı gereğince, TCDD mülkiyetinde bulunan ve Üsküdar'a dek uzanan yeşil alanı "turizm ve ticaret alanı”" kapsamına alarak büyük oranda kamuya kapatacak. Haydarpaşaport projesi kapsamında kruvaziyer yat limanı, oteller, yat kulüpleri, kongre salonları, iş merkezleri, rezidanslar ve AVM'ler yer alıyor. Alandaki TCDD lojmanları dâhil olmak üzere mevcut TCDD yapıları, TMO binaları, silolar ve TCDD manevra alanı ise yıkılacak.
 

ARŞİV