Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, 21 Kasım 2020 tarihinde yaptığı “Haydarpaşa Garı eski Türkiye’de kaldı. Yeni Türkiye’de Marmaray var” açıklamasından yaklaşık üç ay sonra Haydarpaşa Garı’nı ziyaret ederek incelemelerde bulundu. Dört yıldır restorasyon çalışmalarının devam ettiği Haydarpaşa Garı'nda çalışmaların sonuna gelindiğini ifade eden Karaismailoğlu, “Restorasyon, müze ve arkeopark çalışmalarımız tamamlandığında Haydarpaşa Garı eskiden olduğu gibi demiryolu faaliyetlerine de yeni yüzüyle kısmen devam edecektir.” dedi.
“ANTİK KHALKEDON GÜN YÜZÜNE ÇIKTI”
Haydarpaşa Garı arazisinde devam eden arkeolojik kazı çalışmaları hakkında da bilgi veren Karaismailoğlu, “Görüldüğü üzere çalışmalarımızda sona yaklaşıyoruz. Ancak malum İstanbul kadim bir şehir. Bakanlığımız tarafından hayata geçirilen Marmaray projesi kapsamında yapılan kazılar sırasında kent tarihini yaklaşık 8 bin 500 yıl geriye götüren neolitik tabakaya ulaştık. İstanbul tarihine dair yeni bilgilere ulaşılmasına vesile olduk. Buna benzer bir durum Haydarpaşa Garı peronlarında rayların iyileştirilmesi çalışmalarında da yaşandı. Çalışmalar sırasında antik Khalkedon (Kalkedon) şehrine ait olduğu düşünülen tarihi yapılar gün yüzüne çıktı.” diye konuştu.
ARKEOPARK VE GAR BİRARADA
Tarihi Haydarpaşa Gar alanın Arkeopark ve Gar Kompleksi tasarım konseptiyle Türkiye ve dünyada bir ilk olacağını söyleyen Karaismailoğlu, planlamalar hakkında şu bilgileri paylaştı: “Kültür ve Turizm Bakanlığımız ile birlikte çalışmalarımız devam ediyor. En kısa zamanda gün yüzüne çıkan tarihi değerleri halkımızla ve tüm dünyayla paylaşacağız. Bu kapsamda yeni bir çalışmamız var. İstanbul’un tarihine ışık tutan arkeopark, tarih turizmi açısından önemli bir çekim noktası haline gelecek. Haydarpaşa Garı, restorasyon, müze ve arkeopark çalışmalarımız tamamlandığında Haydarpaşa Garı eskiden olduğu gibi demiryolu faaliyetlerine de yeni yüzüyle kısmen devam edecektir.”
“ANA HAT TRENLERİ DE GELMELİ”
Bakan Karaismailoğlu’nun “Haydarpaşa Garı eskiden olduğu gibi demiryolu faaliyetlerine yeni yüzüyle ‘kısmen’ devam edecektir.” sözlerine yanıt veren Haydarpaşa Dayanışması da konuyla ilgili açıklama yaptı.
Açıklamada, Karaismailoğlu’nun sözlerinden mevcut peronların sadece yüksek hızlı trenler için kullanılmasının hedeflendiğinin anlaşıldığı vurgulanırken şu ifadelere yer verildi: “Haydarpaşa Garı, 100 yılı aşkın süredir olduğu gibi ulaşım hizmetiyle tüm kent sakinleri için bir an önce yeniden işleyişe alınmalıdır. Kısacası bu alandaki esas önceliğin; Haydarpaşa Garı’nın kültürel, tarihsel ve toplumsal belleğinin çok güçlü bir şekilde işaret ettiği gibi ulaşım işlevinden yana olması gerekmektedir. Haydarpaşa Garı eskiden olduğu gibi demiryolu faaliyetlerine de yeni yüzüyle sadece Yüksek Hızlı Trenler ile ‘kısmen’ değil, anahat ve bölgesel ekspres trenleri ile devam etmelidir.”
“GARIN İŞLEVİ ZEDELENMEDEN PAYLAŞILMALI”
Haydarpaşa Dayanışması yaptığı açıklamada dayanışmanın müzeye, kültürel aktivitelere, arkeolojiye ve sanata duyarsız bir platform olmadığına işaret ederek, “Pek çok bilim insanının da belirttiği gibi Haydarpaşa Dayanışması, bölgedeki arkeolojik kazıların pekâlâ garın işlevini zedelemeden de kamu ile paylaşılabileceği fikrini inatla taşımakta ve savunmaktadır. Herkesin erişebildiği bir ulaşım hizmetini veren, vapur ve tren sentezini tüm sakinlerin kullanımına sunan, şehrin çeperiyle merkezi arasında bir köprü olan, İstanbul ile diğer Anadolu kentleri arasında bağlar ören, kısacası pek çok toplumsal karşılaşma ve diyalog imkânını inşa eden bu mekânı, Haydarpaşa Garı’nı asla yalnız bırakmayacağız.” dedi.