Kadıköy Kent Dayanışması ve Haydarpaşa Dayanışması’nın gerçekleştirdiği “Tamamlanmamış YHT’yi açtırma, Haydarpaşa Garı’nı sattırma” eylemine yüzlerce kişi katıldı
Kadıköy Kent Dayanışması ve Haydarpaşa Dayanışması’nın 10 yıl önce Pamukova’da yaşanan ve 41 kişinin ölümüne neden olan Yüksek Hızlı Tren kazasının yıldönümünde gerçekleştirdiği “Tamamlanmamış YHT’yi açtırma, Haydarpaşa Garı’nı sattırma” eylemine yüzlerce kişi katıldı.
Semra ÇELEBİ
Kadıköy Kent Dayanışması ve Haydarpaşa Dayanışması, 22 Temmuz 2004’te Pamukova’da meydana gelen ve 39 kişinin yaşamını yitirdiği Yüksek Hızlı Tren kazasının yıldönümünde Kadıköy’de eylem yaptı.
Altıyol’da bir araya gelen yüzlerce kişi, inşaat çalışması
tamamlanmadan 25 Temmuz’da açılışı yapılacak olan Eskişehir-Pendik arasındaki yeni Yüksek Hızlı Tren hattını ve Haydarpaşa Garı’nın satılmasını protesto etti.
Boğa heykelinden Haydarpaşa Garı’na yürüyen kitle, Pamukova’da yaşamını yitirenlerin isimlerinin yer aldığı bir pankart ve üzerinde taleplerin yazılı olduğu dövizler taşıdı. Kadıköy forumları “Haydar diye otel mi olur ayol” pankartını taşırken, İsrail’in Gazze saldırısına tepkiler de pankart, döviz ve sloganlara yansıdı.
Yürüyüş boyunca sık sık “Savaşa hayır Haydarpaşa gardır”, “Kültürel miras satılamaz”, “Gar, hastane, liman yok yağmayı durduran”, “Sermaye defol İstanbul bizim”, “Her yer Filistin her yer direniş”, “Bu ülke bu halk satılık değil” sloganları atıldı.
Eylem, Haydarpaşa Gar merdivenlerinde devam etti. Pamukova’daki tren kazasında yaşamını yitirenlerden birinin yakını yaşadıkları acıyı anlattı. Daha sonra Birleşik Taşımacılık Sendikası (BTS) Genel Örgütlenme ve Eğitim Sekreteri İshak Kocabıyık, ortak basın açıklamasını okudu. Kocabıyık açıklamadan önce herkesi Filistin’de yaşamını yitirenler için saygı duruşuna davet etti.
Saygı duruşunun ardından yapılan açıklamada Eskişehir-Pendik arası hızlı tren hattının inşaat çalışmaları tamamlanmadan 25 Temmuz 2014’e
açılacağı hatırlatıldı ve bundan tam 10 yıl önce Pamukova’da meydana gelen 41 ölümlü yüksek hızlı tren kazasına dikkat çekildi.
“BAŞBAKANIN TAVRI YENİ KAZALARA DAVETİYE ÇIKARIYOR”
Başbakanın Gezi Ayaklanması sırasındaki “emri ben verdim” tavrının birçok alanda olduğu gibi yüksek hızlı tren hattının erken açılmasında da sürdüğü belirtilen açıklamada “Hızlandırılmış tren faciasından ders almayan siyasi iktidarın, hattı bir an önce açma hırsı yüksek hızlı tren hattındaki sayısız iş kazalarının yanı sıra basına ve
kamuoyuna yansımayan irili ufaklı pek çok kazaya yol açmıştır” denilerek 3 Temmuz’da Diliskelesi istasyonunda meydana gelen deneme sürüşündeki kazaya vurgu yapıldı.
1 Mayıs 2013’te TBMM’den geçen TCDD’nin yeniden yapılandırılmasına dair yasanın 154 yıllık demiryolu kazanımlarının ve TCDD’nin tasfiyesi anlamına geldiğinin ifade edildiği açıklamada Haydarpaşa ve Sirkeci
garları başta olmak üzere Söğütlüçeşme’den Pendik’e, Yedikule’den Halkalı’ya çoğu istasyonun İBB’ye devredilerek gelir getirici imar planlarıyla işlevlerinin yok edileceğine dikkat çekildi.
Açıklamada şu noktalara vurgu yapıldı:
-Yüksek Hızlı Tren hattının TCDD yatırım programına göre bitiş tarihi 2016’dır. 25 Temmuz 2014’te açılacağı duyurulan hat bitmemiş bir hattır. Bitmemiş bir hatta demiryolu işletmeciliği yapmak tren trafiği
ve güvenliği açısından büyük bir risk taşımaktadır.
-Bütün dünyadaki uygulamalara göre yüksek hızlı tren hatları bağımsız ve uluslararası kuruluşlarca akredite olmalıdır. Bu hattın böyle bir akreditasyonu yoktur. TCDD bu hat için akreditasyon alamamaktadır.
-1992 yılından beri “ulaşım ana planı” yapılmamıştır. Bir an önce ana planlar hazırlanmalıdır.
-TCDD Haydarpaşa Limanı kapatılmamalıdır. Kadıköy’e yeni nüfus, araç yükü getireceğinden silueti olumsuz etkileyeceğinden Kadıköy EBK önüne yapılması düşünülen marina projesinden vazgeçilmelidir.
-TCDD’nin borçlandırılması ve zarar etmesine yol açılarak
özelleştirilmesi politikası terk edilmeli, TCDD borçları kamu
tarafından üstlenilmelidir.
-TCDD nitelikli personel yetiştirilmesi için üniversiteler ve meslek odalarıyla işbirliği yapılmalı, meslek içi eğitim geliştirilmeli, kapatılan Demiryolu Meslek Liseleri yeniden açılmalıdır.
-Haydarpaşa Gar ve Liman Endüstriyel işlevini sürdürmelidir. Haydarpaşa Gar ve Limanı da içine alan 1/5000 ölçekli Koruma Amaçlı Nazım İmar Planı iptal edilmelidir.
Taksim Dayanışması’ndan mimar Mücella Yapıcı, Mimarlar Odası Genel Başkanı Eyüp Muhcu ile İstanbul Tabip Odası Genel Sekreteri Hüseyin Demirdizen’in de katıldığı eylem alkış ve sloganlarla sona erdi. Eylem sonunda Haydarpaşa Gar merdivenlerinde yapılan Perşembe ve Pazar buluşmalarına çağrı yapıldı.