Metro, şehir içinde bir noktadan diğer bir noktaya ulaşmak için en hızlı araç. Dünyadaki yoğun nüfuslu kentlerde de durum çok farklı değil. Bu nedenle İngiltere, Fransa, Kore gibi ülkeler artık toplu taşımanın dördüncü seviyesi olarak kabul edilen yeni nesil, ekspres metrolar tasarlıyor. İBB’nin Hızray projesi de bu örneklerden biri olmaya hazırlanıyor.
SABİHA GÖKÇEN’DEN HALKALI’YA
İstanbul Büyükşehir Belediye (İBB) Başkanı Ekrem İmamoğlu, HızRay'la ilgili müjdeli haberi geçtiğimiz günlerde verdi. Kentin kuzey-güney aksındaki metro hatlarını ve İstanbul'u doğudan batıya bağlayacak HızRay projesinde sona gelindiğini belirten İmamoğlu, konuya ilgili sosyal medya hesabından bir de video paylaştı. İBB Başkanı, söz konusu videoyu, "İstanbul'un en büyük metro projesini hazırladık. HızRay şehri bir uçtan diğer uca hızlıca bağlayacak" ifadeleri ile paylaştı.
Kentin neredeyse bir ucunu diğer ucuna bağlayan, Beylikdüzü ve Sabiha Gökçen Havalimanı arasındaki 74,5 kilometre yolu tek yönde 53 dakikaya düşüren Hızray’da, geçtiğimiz günlerde yeni gelişmeler yaşandı. Akademisyenler ve ulaşım sektörü temsilcilerinin “Hızray Tasarım Çalıştayı” düzenlendi.
3 KAT HIZLI
Çalıştayda aktarılan bilgilere göre Hızray, İstanbul’un yeni nesil ekspres metrosu olarak tasarlandı. Ekspres metro hattını şu anda çalışan metro hatlarından ayıran en büyük özellik ise hız. İstanbul’da geleneksel metro hatları, saatte ortalama 30 kilometre hızla çalışıyor. Hızray ise 140 kilometre hıza kadar ulaşabilecek. Yani Hızray, şu anki metro hatlarına göre en az 3 kat hızlı bir raylı sistem projesi. Ayrıca, istasyonlar arasındaki mesafe daha da artıyor. Mevcut metro hatlarında iki istasyon arasındaki mesafe ortalama 1 kilometreyken, Hızray’da bu mesafe yaklaşık 6 kilometre olacak. Örneğin; en yakın iki istasyon 2,8 kilometre mesafeyle 4.Levent-Kağıthane arası, en uzak iki istasyon da 10,3 kilometre ile Ümraniye-4.Levent arası olarak belirlendi.
13 İSTASYON İNŞA EDİLECEK
Tamamı yer altında bulunan 13 istasyon inşa edilecek. İstasyonlar, aynı zamanda birer transfer merkezi olarak tasarlandığı için mevcut ve yapımı devam eden, tasarımı tamamlanmış tüm metro istasyonlarıyla tam entegrasyon sağlanacak. Avrupa Yakası’nda Beylikdüzü istasyonundan başlayacak Hızray; Esenyurt Nazım Hikmet, Halkalı, Kirazlı, Otogar, Kağıthane, 4.Levent istasyonlarından geçecek. Trenler, İstanbul Boğazı’nın altından 3 bin 390 metre uzunluğunda ve 9,8 metre çapındaki tek tüp tünelle ilerleyecek. Boğaz’ı geçtikten sonra kara güzergahı, çift tüp tünelle kat edilecek. Hızray, Anadolu Yakası’nda ise Ümraniye, Finans Merkezi, Mevlana, Sancaktepe, Kurtköy istasyonlarıyla Sabiha Gökçen’e ulaşacak.