"Instagram yasağının ekonomiye maliyeti 15 milyar TL"

Sosyal medyanın hayatımızdaki yeri ve Instagram yasağı hakkında gazetemize konuşan Dijital Pazarlama Uzmanı Ahmet Balat, “Instagram’ın Türkiye’de yasaklanmasının ekonomiye günlük 1.9 milyar TL etkisi oldu. 1 hafta kapalı kalmasının ülke ekonomisine zararı yaklaşık 15 milyar TL oldu” dedi

15 Ağustos 2024 - 14:28

Dünya genelinde 2 milyarı aşan kullanıcı sayısıyla en popüler sosyal ağlar arasında yer alan Instagram’a, 2 Ağustos Cuma günü ülkemizde erişim engeli getirilmişti. 1 hafta süreyle kapalı kalan Instagram, 10 Ağustos Cumartesi akşamı 21:30 itibarıyla tekrar erişime açıldı. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı, platformun kapatılma nedeninin katalog suçlar olduğunu belirtmişti. Bu katalog suçlar arasında intihara yönlendirme, müstehcenlik, kumar oynanması için yer ve imkân sağlama, çocukların cinsel istismarı, uyuşturucu veya uyarıcı madde kullanılmasını kolaylaştırma gibi maddeler yer alıyor.

Son yıllardaki güncellemeleriyle adeta bir e-ticaret pazar yerine dönüşen ve büyüklü küçüklü birçok işletmenin gelir kapısı olan Instagram’ın kapalı kalması, ülke ekonomisine de büyük bir darbe vurdu. Konuya ilişkin gazetemize konuşan Dijital Pazarlama Uzmanı Ahmet Balat, “Instagram’ın Türkiye’de yasaklanmasının ekonomiye günlük 1.9 milyar TL etkisi oldu. 1 hafta kapalı kalmasının ülke ekonomisine yaklaşık zararı 15 milyar TL” dedi.

“SOSYAL MEDYA BÜYÜK BİR PAZARLAMA ARACI”

Sosyal medyanın günümüzdeki önemi anlatan Balat, “Günümüzde sosyal medyanın yeri ve önemi yadsınamaz. Sosyal medya artık hayatımızda oldukça önemli bir yere sahip. Toplumda, sosyal medya üzerinden parayı sadece influencerlar ve ünlüler kazanıyor gibi bir algı var fakat bu tamamen yanlış. Bunu en son yaşadığımız Instagram yasağı döneminde de gördük. Eğer reklam yapmanın yasak olduğu meslek gruplarında değilseniz sosyal medya sizin için büyük bir pazarlama aracı ve aynı zamanda pazar yeridir. Hukuk, muhasebe, bankacılık, sağlık sektöründeki bazı bölümler gibi reklam ve pazarlama çalışmalarının yapılmasının yasak olmadığı meslek gruplarında değilseniz sosyal medya büyük bir pazarlama görevi üstleniyor” dedi.

“Sosyal medya büyük bir gelir ve pazar yeri olduğu için Instagram’ın Türkiye’de yasaklanması buradaki süreci baltaladı” diyen Balat, “Örneğin günümüzde bir e-ticaret butiğiniz varsa, sosyal medya üzerinden web sitenize trafik çekerek ürün satıyorsunuz. Bugün birçok firmanın, kişinin, kuruluşun, markanın web sitesi var. Web sitesi üzerinden ürün ya da hizmet satışı gerçekleştirilebiliyor. Ürün veya hizmetlerinizi satabilmek için web sitenize trafik çekmeniz gerekiyor. Web sitenize trafik çekmenin en hızlı, en ucuz, en kolay ve etkili yolu Instagram platformundan geçiyor. Dolayısıyla Instagram yasaklandığı zaman Türkiye’de milyonlarca kişi Instagram’a erişemiyor ve bu anlamda web sitenizde ciddi bir trafik kaybı yaşamış oluyorsunuz. Bunu şöyle düşünebiliriz; işlek bir caddede mağazanız var, bir anda yasa çıkıyor ve caddedeki bütün dükkanlar kapatılıyor. Ne zaman açılacağı da belli değil. Böyle bir durumda kazanç elde edebilir misiniz? İşte Instagram tam olarak bu görevi üstleniyor. Dolayısıyla sosyal medya platformlarına konulan her yasak geçici bile olsa ciroları doğrudan olumsuz etkiliyor" dedi. 

"EKONOMİYE ZARARI GÜNLÜK 1.9 MİLYAR TL”

Instagram yasağının ülke ekonomisine çok ciddi zararı olduğunu belirten Balat, “Instagram’ın Türkiye’de yasaklanmasının ekonomiye günlük 1.9 milyar TL etkisi oldu. 1 hafta kapalı kalmasının ülke ekonomisine yaklaşık zararı 15 milyar TL. Sosyal medyanın kapalı kalması firmaları olumsuz etkiliyor, ciro hacmi çok ciddi oranda düşüyor. Instagram’da reklam çalışması yapamıyorsunuz, yapsanız bile etkili olmuyor. İnsanlar VPN gibi araçlarla Instagram’a erişebilse bile huzurlu bir şekilde platformda vakit geçiremiyor. Bu açıdan ekonomik olarak ciddi yansımalar oluyor. Bu durum iki büyük problemi de içinde barındırıyor. Birincisi ekonomik problemler, ikincisi ise düşünce özgürlüğüne vurulan darbe. Sosyal medya platformları nasıl ki diğer ülkelerin hukukuna ve yasalarına uyuyorsa ülkemizde de bu yasalara uymalı. Bu ayrı bir konu fakat bu şekilde kısa süreli bile olsa yasaklamaları doğru bulmuyoruz” şeklinde konuştu.

Balat, “Türkiye’deki bütün sosyal medya platformlarının tekrar kapanma ihtimali var. Özellikle Instagram da bu platformların arasında. Şu anda tekrar kapanabileceğine dair bir açıklama yok ama biliyorsunuz ki ülkemizin önem verdiği katalog suçlar var. Bu katalog suçların tekrarlanması halinde meta ülkemize dönüş yapmazsa yine geçici olarak Instagram kapatılabilir. Sadece Instagram değil, bunun içerisinde TikTok, X, Linkedin, Telegram, WhatsApp, Google, YouTube gibi birçok platform da var" dedi.

TİKTOK KAPANACAK MI?

Instagram yasağı ülke gündemini meşgul ederken, TikTok özelinde yapılan açıklamalar platformun kapatılabileceği konusunda endişe yarattı. TBMM Dijital Mecralar Komisyonu Başkanı Hüseyin Yayman, "TikTok meselesi, Türkiye için bir ulusal güvenlik meselesidir. Yapılan paylaşımlar o kadar tuhaf, o kadar gerçeklikten kopuk ki bunları onaylamak mümkün değil” diyerek bir sonraki yasak için TikTok’u işaret etti. Balat, bu konuyla ilgili şunları dile getirdi: “TikTok’un kapatılabileceği yaklaşık 3-4 yıldır konuşuluyor. Bu biraz TikTok’taki içeriklerin ve içerik üreticilerinin kalitesiyle alakalı bir durum. Biliyorsunuz TikTok’ta zaman zaman uygunsuz içerikler paylaşılabiliyor. TikTok bunun önünü açmış durumda, Instagram gibi değil. İçerik kalitesi Instagram’a oranla düşük fakat her ne olursa olsun milyonlarca kişinin kullandığı bir platformda azınlık bir grup uygunsuz içerik paylaşıyor diye platformun kapatılması doğru değil. Hukuka aykırı bir durum varsa, kullanıcıların hesapları kısıtlanabilir.”


ARŞİV