İşaret dili projesi tamamlandı

AB hayatboyu öğrenme projesi, ‘Sessizliğe dair bir işaret ver: uluslararası işaret dili’ tamamlandı.

26 Aralık 2013 - 09:06
 
Kadıköy Belediyesi’nin AB Hayatboyu Öğrenme Programı finansal desteğiyle organize ettiği Uluslararası İşaret Dili (UİD) konulu Grundtvig Çaışma Grubu projesi tamamlandı. 2-8 Aralık tarihleri arasında Caddebostan Kültür Merkezi’de yürütülen projeye, 16 Avrupalı ve 5 Türk olmak üzere 21 katılımcı kabul edildi. Avrupa Komisyonu 2013-2014 Grundtvig Çalışma Grupları Kataloğunda ilan edilen projeye 9 Avrupa ülkesinden 50'den fazla başvuru yapıldı. Kadıköy Belediyesi Engelli Danışma ve Dayanışma Merkezi çalışanları, UİD eğitmenleri ve Avrupa Asistanlığı kapsamında Kadıköy Belediyesinde çalışan bir  grup eğitmenden oluşan proje ekibi, başvurular arasından, işitme engellilerle çalışan eğitmen ve görevlileri; ülke, cinsiyet ve yaş dengesi sağlamaya dikkat ederek titizlikle belirledi. Polonya'dan 2, İtalya'dan 2, Litvanya'dan 4, Letonya'dan 2, Yunanistan'dan 2 ve Malta'dan 4 başvuru kabul edildi. 1 Aralık tarihinde İstanbul'a gelen Avrupalı katılımcılar, proje süresince, Kadıköy Park Suit otelde konakladılar.

SESSİZ BİR HAFTA
Proje ekibinden bir UİD eğitmeni ve katılımcılardan 6’sı işitme engelli ve konu da işaret dili olunca sessiz sedasız bir çalışma grubu haftası geçti. Haftanın sonlarına doğru konuşanlar, konuşmayı unuttular ve birbirleriyle bile UİD kullanarak konuşmaya başladılar ya da konuşurken bir yandan da işaretleri kullandılar. Ulusal İşaret Dilleri arasındaki benzerlikler ve farklılıkların da tüm katılımcılar tarafından merakla keşfedilmeye çalışıldığı haftada kültürel farklılıkların işaret dillerini nasıl etkilediği konusunda da katılımcılar önemli bir deneyim yaşadılar.
Haftanın her günü sabahtan öğleye kadar, alfabe, renkler, sayılar, hava durumu, meslekler, hobiler, temel kavramlar ve gramer gibi konular işlenirken, öğleden sonraları, öğrenilenleri pratik yapmak, pekiştirmek ve kullanmak için grup çalışmaları, oyunlar ve performanslar ile devam etti. UİD eğitiminin yanı sıra genel olarak işaret dilinin öğretilmesinde kullanılan yöntemlerin (informal/resmi olmayan) kullanılması ve karşılıklı deneyimlerin paylaşılmasının da proje amaçları kapsamında yer alması nedeniyle, projede; mim, video klip, görseller, tiyatro, dans, resim gibi sanatsal ve teknolojik araçlara da yer verildi. Farklı ülkelerden gelen katılımcıların mümkün olduğunca birbiriyle kaynaşması ve farklı seviyelerdeki işaret dili eğitmenlerinin birbirlerini desteklemeleri düşüncesi temel alınarak oluşturulan 5-6 kişilik gruplara, hem UİD'yi kullanacakları, hem de takım çalışması ve rol paylaşım yeteneklerini kazanacakları görevler verildi ve bunları kendilerine verilen süre sonunda tüm katılımcılara sundular. Örneğin, sadece UİD kullanarak bir oyun yazmaları ve bunu sahnede sergilemeleri istendi.
  
GÖZTEPE DOST ELLER İŞİTME ENGELLİLER OKULU PROJEYE MİSAFİR OLDU
Projenin 6. gününde, proje çıktılarının, konuyla ilgili yerel paydaşlara duyurulması amacıyla düzenlenen “Public Event” başlığı altındaki etkinlikte, Kadıköy Belediyesi Engelli Merkezi’nin işitme engelli üyeleri ve Göztepe Dost Eller İşitme Engelliler Ortaokulu’ndan öğrenci, öğretmen ve velilerden oluşan misafirler ağırlandı. Projenin misafirlere tanıtılmasından sonra, okul öğrencileri bir folklor gösterisi sundu. Ardından, misafirler ve katılımcılar, işitme engellilerin eğitimi konusunda, proje ekibinin çeviri desteğiyle görüş alışverişinde bulundular. UİD nedir, işitme engelli eğitimi ve hakları farklı ülkelerde nasıl ele alınıyor, ulusal işaret dilleri arasındaki benzerlik ve farklılıklar, işitme engelliler için yurt dışı eğitim olanakları nelerdir gibi sorulara yanıt arandı ve misafirler, sunulan ikramların ardından memnuniyetle proje alanından uğurlandı.


ARŞİV