İSTASYONLAR; Dağılmış pazar yerleri gibi…

Hızlı tren projesi kapsamında 19 Haziran 2013’ten beri seferlerin durdurulduğu Haydarpaşa-Pendik banliyö hattında çalışmalar sürüyor. 2017 yılı bitmeden hizmete açılacağı söylenen banliyö hatları ve istasyonların son durumunu görüntüledik. Tarihi öneme sahip olan istasyonların bir kısmı fiziki olarak kötü durumdayken, çalışmaların sürdüğü tren hattı patika bir yolu andırıyor

07 Ocak 2016 - 16:09

Erhan DEMİRTAŞ
Marmaray projesi ve yenileme çalışmaları nedeniyle 2013 yılında durdurulan banliyö tren seferlerinin tamamının 2017 yılı bitmeden başlayacağı açıklandı.
2015 yılında biteceği söylenen eski banliyö hatları raylarının sökülmesi tamamlandı. Ancak Ayrılık Çeşmesi’nden Bostancı’ya kadar tüm hat patika yolu görümünde.  Haydarpaşa-Pendik hattında süren çatışmaların ne aşamada olduğunu görüntüledik.

2 YILDA TAMAMLANACAKTI
1969 yılından bu yana hizmet veren Haydarpaşa-Pendik banliyö seferleri 19 Haziran 2013 yılında kapatıldı. Marmaray Projesi’nin ikinci etabı olan, “Gebze-Haydarpaşa, Sirkeci-Halkalı Banliyö Hatlarının iyileştirilmesi” için ilk ihale 2006 yılında yapılmıştı. Ancak yapımı üstlenen firma, maliyetlerdeki aşırı artışı gerekçe göstererek 2014 yılının ekim ayında çalışmaları durdurmuştu. Ulaştırma Bakanlığı, firmaya hatların tamamlanması için ek süre verdi. Geçtiğimiz yaz verilen ek sürenin ardından hat üzerinde çalışmalar yeniden başladı. Ankara-İstanbul Yüksek Hızlı Tren projesiyle birleştirilmesi hedeflenen hattaki çalışmalar sebebiyle, raylar söküldü.  Tarihi öneme sahip istasyonların da yenilenmesine karar verildi. Hattın 2 yıl sonra hizmete açılacağı açıklanmıştı ama bu tarih yaklaşık 2 yıl daha ertelendi. Geçtiğimiz haziran ayında yapılan açıklamayla tren seferlerinin 2017 yılında açılacağı söylendi.

YENİDEN GÖRÜNTÜLEDİK
Tren seferlerinin ne zaman başlayacağı ile ilgili sürekli haber yapılsa da İstanbullular ve Kadıköylüler, seferlerin ne zaman başlayacağını ve çalışmaların hangi aşamada olduğunu merak ediyor. Geçtiğimiz haziran ayında görüntülediğimiz Haydarpaşa-Bostancı banliyö hattındaki çalışmaları yeniden görüntüledik. Kazı ve zemin düzeltme çalışmalarının devam ettiği hat adeta patika bir yol görünümünde. Ayrılık Çeşmesi ve Söğütlüçeşme arasındaki bölümde altyapı, zemin düzeltme ve dolgu çalışmalarının devam ettiği görülürken, Bostancı’ya kadar olan noktaya kadar ciddi bir çalışma yapılmadığı gözlemleniyor.

İSTASYONLAR NE OLACAK?
Marmaray projesi nedeniyle bir kısmının kullanılmayacağı açıklanan istasyonların ne olacağı ve nasıl koruncağı da merak konusu. Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı geçtiğimiz yıl gazetemize yazılı olarak yaptığı açıklamayla; yeni istasyon ve sanat yapılarındaki çalışmaların devam ettiğini, proje kapsamındaki tarihi istasyonların ise yerinde korunacağını bildirmişti. İstasyonlar 1. Grup Kültür Varlığı olarak tescillenmiş durumda. Söğütlüçeşme istasyonu viyadük üzerine kurulmuş olan TCDD bünyesindeki tek istasyon olma özelliğini taşıyor. Göztepe ve Suadiye istasyonları en kötü durumda olan istasyonlar. Feneryolu ve Erenköy istasyonlarının ise raylar sökülmeden önce restorasyonları yapıldı. Kızıltoprak ise en iyi durumda olan istasyon olarak biliniyor.

İKİ YIL SONRAYA KALDI
Geçtiğimiz aralık ayında Marmaray’ın devamı olan Pendik Ayrılıkçeşme banliyö hattında incelemelerde bulunan Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım, Gebze-Halkalı tren hattı projesinin tamamının 2017 yılı bitmeden bitirileceğini açıklamıştı. Gebze’den Halkalı’ya ulaşımın 105 dakikada sağlanacağını aktaran Yıldırım, “Bu projeyi herhangi bir duraksama olmadan doğu-batı aksında çok önemli bir proje olarak görüyoruz. Bitiş tarihi normal şartlarda 4,5 yıldır, normal sözleşme şartlarına göre. Ancak arkeolojik kazılar ve kamulaştırma gibi nedenlerden dolayı zaten ciddi bir süre kaybı var. Şu anda projenin daha yarısına gelmiş durumda değiliz. Bundan sonra geçecek süreyi geçmişte yaptığımız işin en az iki katını yapmak suretiyle projeyi tamamlayacağız” değerlendirmesini yapmıştı.  Proje tamamlandığında Gebze’den Halkalı’ya 105 dakikada, Bostancı’dan Bakırköy’e 37 dakikada seyahat edilmesi öngörülüyor.
Tren seferlerinin durdurulması sebebiyle yurttaşlar yaklaşık 3 yıldır kamu hizmetlerinden mahrum kaldı. Bu süre içerisinde ana hat trenlerinden 7 milyon, banliyö trenlerinden ise 29 milyon yolcu yararlanamadı.

 


ARŞİV