İstasyonlar kan ağlıyor

Marmaray projesi nedeni ile banliyö tren seferleri durdurulan, rayları sökülen tarihi tren istasyonları bakımsızlıktan çürümeye terk edildi

24 Temmuz 2015 - 10:11
Erhan DEMİRTAŞ
Marmaray projeleri kapsamında yapılan demiryollarını yenileme çalışmaları, Kadıköylüleri son iki yıldır hem düdük sesine hem de trenlere hasret bıraktı. Geçtiğimiz ay hizmete gireceği söylenen banliyö tren seferlerinin 2016’da başlayacağı açıklandı. Peki, İstanbul ve Kadıköy’ün tarihi belleği açısından çok önemli bir yere sahip olan ve iki yıldır düdük sesinin duyulmadığı tren istasyonları ne durumda?

“YERİNDE KORUNACAK”
Kadıköy'de bulunan istasyonların Marmaray projesi kapsamında kullanılıp kullanılmayacağını, kullanılmayacak istasyonların yıkılmasının söz konusu olabileceğini Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı’na sorduk. 19.06.2015 tarihinde Bakanlığa istasyonların durumuna ilişkin ilettiğimiz soruya ise şu şekilde cevap verildi:18 Haziran 2013 tarihinde işletmeye kapatılarak yer teslimi yapılan Asya yakasındaki 24 kilometrelik İbrahimağa-Pendik arası kesimde mevcut hat yapılarının söküm işlemleri, mevcut istasyonların yıkım işleri tamamlanmış, yeni istasyon ve sanat yapılarının betonarme imalatları ile güzergâh boyunca kazı dolgu imalatları devam etmektedir. Pendik-İbrahimağa arasındaki kesimin inşaat çalışmalarının 7 Ocak 2016 tarihinde tamamlanması planlanmaktadır. Proje kapsamında tarihi istasyonlar yerinde korunacaktır.” Bakanlığını yaptığı açıklamada; Haydarpaşa Garı’na trenlerin ulaşmasının mümkün olduğu ifade edilirken, Haydarpaşa’nın demiryolu işletmesi olarak kullanılmasının ise TCDD inisiyatifinde olduğu açıklandı.

İSTASYONLAR KÖTÜ DURUMDA
Ulaştırma Bakanlığı, istasyonların yerinde korunacağı cevabını verse de şiirlere, filmlere, kitaplara konu olan istasyonların bugünkü durumuna bakıldığında kendi kaderine terk edilmiş durumda. Bugüne kadar Pendik-Ayrılıkçeşme arasında rayların sökülmesinden başka bir ilerleme sağlanamayan tren yolları şantiye alanını andırıyor. 1. Grup Kültür Varlığı olarak tescillenen istasyonların dokunulmazlığı güvence altına alınsa da istasyonların korunması için yeterince çaba harcanmadığı gözleniyor.
Söğütlüçeşme istasyonu viyadük üzerine kurulmuş olan TCDD bünyesindeki tek istasyon olma özelliğini taşıyor. Ancak Söğütlüçeşme istasyonunda da rayların sökülmesinden başka bir işlem yapılmadığı görülüyor. Kızıltoprak,Feneryolu ve Erenköy istasyonları hatlar sökülmeden önce restorasyonları yapıldığı için diğer istasyonlara göre daha iyi durumda.
Birçok defa yıkılacağı söylenen Göztepe istasyonu ise Marmaray projesi kapsamında en çok tartışılan istasyonların başında geliyor. Tren hattının üzerinde köprü şeklinde olan Göztepe istasyonunun proje kapsamında askıya alınarak altından üçüncü bir hat daha geçirilmeye çalışacağı iddia ediliyor. Kadıköy’ün sınırları içerisinde kalan istasyonlardan en kötü durumda olan Suadiye istasyonu olduğu görülüyor. Hatların söküm ve peronların yıkım çalışmaları sırasında zarar gördüğü söylenen Suadiye istasyonunun yeniden bakım çalışmaları kapsamına alınması gerekiyor.

ARŞİV