Kabataş İskelesi en az 3 yıl kapalı!

İBB Meclisi Kabataş Martı Projesi’ni onayladı. TMMOB Mimarlar Odası İstanbul Şube Başkanı Yılmaztürk, projenin çevre ve insana dair fayda sağlamadığını ifade etti

14 Temmuz 2016 - 13:04

Erhan DEMİRTAŞ
İstanbul Büyükşehir Belediyesi Meclisi, Kadıköylüleri de yakından ilgilendiren yeni bir projeye onay verdi. Kabataş sahilinde deniz, raylı sistem ve karayolu taşımacılığını entegre edecek bir transfer merkezi yapılmasını öngören 5 binlik ve binlik imar planlarını onaylandı. Konuyla ilgili rapor AKP meclis üyelerinin oylarıyla kabul edilirken, CHP’li meclis üyeleri ret oyu kullandı. 

DOLGU ALAN YAPILACAK
Deniz doldurularak elde edilecek alana yapılacak “Kabataş Martı Projesi”yle, Kabataş-Beşiktaş-Şişli-Giyimkent-Bağcılar Metro Hattı ile etüt aşamasında olan Şişhane-Kabataş Raylı Sistem hattının deniz yoluna entegre edilmesi planlanıyor. 
Haliç Metro Köprüsü’nün de mimarı olan Hakan Kıran’ın projesini çizdiği “martı” formundaki transfer merkezi, Fındıklı Molla Çelebi Camisi’nin kuzey tarafındaki bahçe duvarı sınırı hizasından başlayacak. “Kanat çırpan dev martı” formundaki proje, Kabataş Bezmi Alem Valide Sultan Camisi’ne bitişik Kabataş balıkçı barınağını da içerisine alacak şekilde yapılacak. Deniz trafiği ile raylı sistemin birleşeceği projeyle 10 bin metrekarelik yayalaştırılmış meydan yapılması hedefleniyor. Meydanda ayrıca yolcu peronu, geleneksel deniz tekneleri, ulaşım birimleri ile yeme-içme salonları yer alacak.    
Dolmabahçe-Fındıklı arasındaki araç trafiği yer altına alınacak ve meydanın zemin altında dükkanlar, sergi ve müze salonları ile otopark ve metro bağlantısı olacak. Transfer merkezinin yerinde şu anda Şehir Hatları, İDO, BUDO, Dentur iskeleleri ile Kız Kulesi Turistik İskelesi ve İstanbul Turistik Yüzer Tesis İşletme Derneği bulunuyor.  

ULAŞIM BAŞKA İSKELELERDEN
Projenin başlangıç tarihiyle ilgili İBB’den açıklama yapıldı “ Kabataş Transfer Merkezi inşaatı tüm anıt eserler ve ağaçlar korunarak Arkeoloji Müzesi denetiminde gerçekleştirilecek” ifadelerinin yer verildiği açıklamada,  28 Temmuz 2016 Perşembe gününden itibaren Kabataş’taki vapur, motor ve deniz otobüsü iskelelerinin bir süre başka iskelelerden hizmet vereceği belirtildi.

“ULAŞIM HAKKI ENGELLENİYOR”
Denizin doldurularak deniz trafiği ile raylı sistemin birleşeceği projeyle 10 bin metrekarelik yayalaştırılmış meydan yapılması hedefleniyor. Ancak başta Mimarlar Odası olmak üzere çeşitli meslek odaları ve sivil toplum örgütü projenin şehrin tarihi dokusunu tahrip edeceğini savunarak uygulamaya karşı çıkıyor. Kabataş projesinin ilk olarak 2008 yılında gündeme geldiğini ve projenin iptal edilmesi için açılan davaların sürdüğünü hatırlatan Mimarlar Odası İstanbul Şube Başkanı Sami Yılmaztürk ile Kabataş Martı Projesi’nin detaylarını konuştuk.
Proje hazırlanırken kamuoyu yoklaması yapılmadığını ifade eden Yılmaztürk, ÇED (Çevre Değerlendirme) raporlarının da söz konusu olmadığını belirtti. Kabataş’ta bulunan ulaşım araçlarından her gün on binlerce yararlandığını söyleyen Yılmaztürk, “Haydarpaşa ve Sirkeci Garı’nın 3 yıldır işlevsiz bırakılması ve banliyö tren seferlerinin durdurulması ile boğazın ayırdığı İstanbul’un iki yakasında artık ulaşmak mümkün değil. Sağlıklı ve güvenli ulaşım araçlarını seçen insanların bu olanağı ellerinden alınıyor. Süreli bir kapatma işlemi olduğu ilan edilmiş olsa da Haydarpaşa ve Sirkeci deneyimi yeni projelere şüphe ile bakmamıza neden oluyor” şeklinde konuştu.

“İNSANİ BOYUTU YOK”
Kabataş Martı Projesi’ni yeni bir rant planı olarak değerlendiren Yılmaztürk, projenin insanı merkeze almadığını ifade ederek, “İnsanı zemin altına indirmesi nedeniyle insani boyutu olmayan bir projedir. Kabataş İskele çevresinde çalışanların ve ikamet edenlerin günün her saatinde denizle buluştukları, nefes aldıkları, dinlendikleri, tüm İstanbulluların buluştukları bir noktadır. Bu olanak yok edilecektir” değerlendirmesini yaptı.

“TARİHİ DOKUYA ZARAR VERECEK”
Yılmaztürk’e göre söz konusu proje şehrin tarihi dokusuna da zarar verecek. Kabataş sahilinin UNESCO tarafından dünya mirası listesine alınmış Tarihi Yarımada’nın karşısında, Boğaziçi’nin Marmara Denizi girişinin ve tarihi Üsküdar’ın siluetinde yer aldığını ifade eden Yılmaztürk,  proje alanının iki tarihi camii ve Dolmabahçe Sarayı silueti içinde yer alacağı için tarihi ve kültürel peyzajın yok olmasının gündemde olduğunu vurguladı. Kabataş projesinin hayata geçirilmesi halinde tüm iskeleler için benzer tehditlerin söz konusu olabileceğine dikkat çeken Yılmaztürk, “Mimarlar Odası ve birçok meslek odası itiraz sürecinin sonunda dava açma hazırlığı içindedir” dedi.

SOSYAL MEDYADA TEPKİ
İBB’nin Kabataş’ta inşaata başlayacağı projeye sosyal medya da #kabataşadokunma etiketiyle tepki gösteriliyor. Sosyal medyada şu paylaşımlar yapıldı:
Özcan Yüksek: Kabataş’a ucube martı istemiyoruz
Eren Can:  Çılgın projeler değil ucuz ve nitelikli deniz ulaşımı istiyoruz.
Tuğçe Tezer:  Geldiği aşama zaten kötüyken, beton martı bir felaket olur.
Özlem Özdemir: Boğaziçi’nde süzülen martılar yeterince güzel. Yaşam alanlarımızı bize bırakın artık!
Hale Çevikoğlu: Denize dokunduğumuz tek yer… Nefesimizi kesmeyin!
Şebnem Fındıklı: Martının bile betonunu seviyorlar demek ki. Anlamaya çalışıyorum bu zihniyeti, anlayamıyorum.

Kabataş İskelesi’nden yapılan seferler 28 Temmuz 2016 itibariyle aşağıdaki iskelelerden gerçekleştirilecek:
ŞEHİR HATLARI: Kadıköy-Kabataş, Kabataş-Adalar ve uğramalı Boğaz seferleri Beşiktaş ile Eminönü (Katip Çelebi) İskelesi’nden,
İDO: Kadıköy-Kabataş, Kabataş-Adalar seferleri, Beşiktaş ve Yenikapı İskelesi’nden,
DENTUR: Kabataş-Üsküdar seferleri, Karaköy İskelesi’nden,
BUDO: Kabataş-Bursa seferleri, Karaköy Eski İDO İskelesi’nden sağlanacak.

ARŞİV