Son yıllarda yaygın olarak kullanılan e-skuterler ulaşım açısından belirli kolaylıklar sağlasa da kaldırım işgali ve güvenlik gibi sorunları da beraberinde getiriyor. İstanbul Büyükşehir Belediyesi (İBB) Ulaşım Koordinasyon Merkezi’nin (UKOME) ağustos ayı olağan toplantısında e-skuter hızı gündeme geldi. Oy birliğiyle alınan kararla; Kadıköy, Şişli, Beşiktaş, Beyoğlu, Fatih ilçelerinin yaya yoğunluğu fazla olan hassas bölgelerinde, 20 km olan e-skuter hız sınırı, 12.5 km’ye düşürüldü.
YÖNETMELİK NE DİYOR?
E-skuter kullanımına düzenleme getiren yönetmelik 2021 yılında Resmi Gazete’de yayımlanmıştı. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı, İçişleri Bakanlığı ve Çevre ve Şehircilik Bakanlığı’nın birlikte hazırladığı yönetmelik hem kullanıcıları hem de işletmecileri ilgilendiren maddeleri içeriyor. Yönetmelikle birlikte e-skuter kullananlar ve bu araçları kiralayan şirketler birçok kurala uymak zorunda olacak. Üç bakanlığın hazırladığı yönetmeliğin amacı “Paylaşımlı elektrikli skuter işletmeciliğini düzenlemek, ulaşımın çevre üzerindeki egzoz emisyon ve karbon salınımı gibi olumsuz etkilerini azaltarak çevresel değerleri korumak. Kısa mesafeli seyahatlerde şahsi araç kullanımı yerine paylaşımlı e-skuter kullanımının yaygınlaştırılmasıyla e-skuterlerin diğer ulaşım türleri ile entegre etmek” olarak ifade edildi.Belirlenen çerçevede e-skuter kullanıcıları şu kurallara uymak zorunda olacak:
- Karayollarında bisiklet yol ve şeritlerinde 15 yaşını bitirmiş olanlar elektrikli bisiklet ve e-skuter kullanabilecek.
- Sürücüler, sağa ve sola dönüşlerde, bisiklet yolundaki ve şeridindeki bisiklet ve e-skuter kullananlara ilk geçiş hakkını vermek zorunda olacak. Ayrı bisiklet yolu veya şeridi varsa e-skuterler taşıt yolunda, motorlu bisikletler ise bisiklet yolunda sürülemeyecek.
- Ayrıca, iki elle sürülmesi zorunlu olacak e-skuterlerde sırtta taşınabilen kişisel eşya dışında yük ve yolcu taşınamayacak.
- E-skuterler otoyollarda, şehirlerarası karayollarında ve azami hız sınırı saatte 50 kilometre üzerinde olan kara yollarında kullanılamayacak.
-Yayalar bisiklet trafiğine engel olmamak şartıyla veya yaya yolu bulunmayan yerlerde bisiklet şeridini kullanabilecek.
- Bisiklet yollarının ve şeritlerinin, bisiklet ve elektrikli skuter park ve şarj istasyonlarının, yaya yollarının ve gürültü bariyerlerinin planlanması, projelendirilmesi, yapımı, bakımı ve onarımıyla ilgili işler belediyeler tarafından yürütülecek.
- E-skuterler park edilirken yayaların ve engellilerin güvenliği göz önünde bulundurulacak.
KADIKÖY BELEDİYESİ ADIM ATMIŞTI
Kadıköy Belediyesi, kaldırıma park edilen, engelli vatandaşların, yayaların ve bebek arabası kullanan ebeveynlerin hayatını olumsuz etkileyen bu araçlar için kampanya başlatmıştı. Vatandaşlardan gelen şikayetleri değerlendiren Kadıköy Belediyesi sorunun çözümü için çalışmalarını hızlandırarak, kaldırıma park edilen e-skuterleri toplamış ve firma temsilcileriyle toplantı gerçekleştirmişti.
OKUL SERVİSLERİNE DÜZENLEME
İstanbul Büyükşehir Belediyesi (İBB) Ulaşım Koordinasyon Merkezi (UKOME) Ağustos ayı olağan toplantısında öğrenci servis ücretlerine de belirli standartlar getirildi. Buna göre;
● Belirlenen ücretler resmi ve özel eğitim kurumlarının tamamında geçerli olacak.
● Ücret hesaplanması km olarak tek gidiş üzerinden hesaplanacak.
● Taşımacılar; ek hizmet talep etmeyen ve UKOME standart ve tarifeleri ile taşımacılık talep eden öğrenci velilerinden gelen taşımacılık talebini karşılamak zorunda olacak. Bu hükümler, İBB, Emniyet ve Jandarma tarafından denetlenecek.