Kaldırım işgali ve yaya güvenliğini tehlikeye attıkları için büyük sorun yaratan skuterlara ilişkin şikayetler bitmiyor.
Nüfusa oranla yoğunlukları nedeniyle Kadıköy’de bu sorun daha da büyük. Dikkatsiz sürücüler, kaldırımlara yapılan uygunsuz parklanmalar ve belirli bölgelerde oluşan yoğunluklar ilçede tepki çekmeye devam ediyor.
Kadıköy Belediyesi konuya ilişkin birçok girişimde bulunsa da yetki sınırlaması sebebiyle sorunlara sadece anlık çözümler üretebiliyor.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı'nın, İçişleri Bakanlığı ve Çevre ve Şehircilik Bakanlığı ile birlikte hazırladığı elektrikli skuter yönetmeliğinde, ilçe/belediye nüfusunun en fazla 200’de biri kadar e-skuter izni veriliyor. Buna göre 483 bin nüfuslu Kadıköy’de yasal olarak 2 bin 450 skuter için izin var. Bu sayı, bazı özel durumlarda yüzde 50 artırılabiliyor. Şu an Kadıköy’de ne kadar skuter olduğunu ise firmalar hariç hiç kimse bilmiyor. Yönetmelikte ilçe belediyelerine yetki verilmediği için ilçedeki skuter sayısını belediye de bilmiyor.
Kadıköy Belediyesi Kurumsal İletişim Müdürü Serkan Taşkent, skuter yönetmeliğinin ilçe belediyelerine yetki vermediğini, skuter kullanımının ise Kadıköy’de çok yoğun olduğunu belirterek, “Kadıköy, sadece Türkiye’de değil, dünyada da en yoğun e-skuter kullanımının olduğu kent. Böyle bir durum söz konusuyken ilçe belediyesinin dahil edilmediği bir yöntemle sorunların kalıcı çözümüne katkı sunulmayacağı aşikar” dedi.
“İLÇE BELEDİYELERİNE YETKİ VE BİLGİ VERİLMİYOR”
Taşkent, “Bir ilçe sınırları içerisinde olması gereken e-skuter sayısı, ilgili yönetmeliklerle belirlenmiş durumda. Bu sayı her ilçede olduğu gibi Kadıköy özelinde de ilgili nüfusun 1/200'ü olarak belirlenmiş; yani yaklaşık olarak 2 bin 450. Ancak belirli durumlara göre belirli artışlarla bu sayıların yaklaşık 3 bin 500'e kadar çıkabilmesine de imkân tanınıyor. Fakat ne yazık ki gerek bu sayıların belirlenmesinde gerekse bu firmaların bu sayılara riayet edip etmedikleri konularında ilçe belediyelerine herhangi bir inisiyatif, sorumluluk, yetki ve bilgi verilmiyor” dedi.
“ÇOK SAYIDA ŞİKAYETÇİ VAR”
Kadıköy Belediyesi’nin konuya ilişkin çalışmalarından bahseden Taşkent, “E-skuterların kullanımı ve bunların kullanımları dışında gelişigüzel parklanmaları vb. konularda Kadıköylülerin çok sayıda şikayeti söz konusuydu. Bu şikayetlerin analizini yaptığımızda şikayet yoğunluğu Moda, Yeldeğirmeni bölgelerinde olsa da, aslında bütün Kadıköy'e yayıldığını gördük. Bununla ilgili Belediye Başkanımız Şerdil Dara Odabaşı İBB, diğer sorumlu kamu kurumu yetkilileri ve bütün e-skuter firmalarını bir toplantıya çağırdı. Bütün paydaşlarla yapılan ve bir hayli ses getiren bu toplantıda ilçe belediyesi olarak sıkıntılarımızı ve beklentilerimizi kendileriyle paylaştık. Sadece İBB yetkilileri ve e-skuter firmalarının katılım gösterdiği toplantının bir çıktısı olarak gelen şikayetleri ilgili firmalara aktardığımız bir iletişim koordinasyonu sağlandı. Kadıköylülerin sosyal medya ya da çağrı merkezi üzerinden bizlerle paylaştığı şikayetleri anında firmaya ileterek sorunun çözümüne sadece anlık katkı sağlayabiliyoruz. Ancak tabii bunlar sadece bize iletilen şikâyetlerin anlık çözümleri olmasının ötesine gidemiyor. Sorunun çözümü için daha şeffaf ve ilçe belediyelerini de sürecin içine katan bir uygulama olması şart. Zira Kadıköy sadece Türkiye'de değil, dünyada da en yoğun e-skuter kullanımının olduğu kent. Böyle bir durum söz konusuyken ilçe belediyesinin dahil edilmediği bir yöntemle sorunların kalıcı çözümüne katkı sunulmayacağı aşikar” ifadelerini kullandı.
İlgili yönetmelikler ve yönetmeliklerin uygulanma şekli sebebiyle Kadıköy’deki skuter sayısının azaltılamadığını aktaran Taşkent, “Yönetmeliklerde ilçe belediyelerine herhangi bir yetki verilmediği gibi gün içerisinde hangi firmanın ilçe sınırları dahilinde ne kadar skuterı olduğunu dahi bizler bilemiyoruz. Yönetmelikle belirlenen bu sayılara riayet ediliyor mu, burada bir kural aşımı var mı, bunları bilemiyoruz. Kaldı ki en başında bu sınırlar belirlenirken ilçe gerçeklerinin göz önünde bulundurulmadığını da görüyoruz. Yüzölçümü bazında kent nüfus yoğunluğu ya da gün içi nüfusun fazlalığından ziyade sadece nüfus sayısının göz önünde bulundurulması da bunu gösteriyor” şeklinde konuştu.
“FİRMALARIN KEYFİLİĞİ ŞİKAYETLERİ ARTIRACAK”
Taşkent, skuter yoğunluğunun Kadıköy’de ne gibi olumsuz durumlara sebebiyet verdiğini de anlattı: “Kadıköy eski bir yerleşim yeri. Moda, Yeldeğirmeni gibi bölgelerimizde yıllar önce şekillenmiş bitişik nizam yapılaşma, oldukça dar ara sokaklar ve bununla birlikte gelen dar kaldırımlar, mevcut şartlarda dahi yaya geçişini zorlayacakken sadece bu iki mahallede sayıları binleri bulan e-skuter parklanmaları sebebiyle ne yazık ki kaldırımlar yayalarımız için bir keşmekeş hâline geliyor. Yine apartman girişlerine, esnafın kepenklerine, zemin kat konutların korkuluklarına asılan e-skuter sebebiyle ev ve işyerlerine giriş-çıkışlarda zorluk yaşanıyor. Ayrıca batarya zayıflığından kaynaklı gürültü ve ses kirliliği gibi şikayetlerimiz mevcut. Bu şikayetler elbette sadece bu iki bölgeyle sınırlı değil, Kadıköy'ün geneline yayılmış şikayetler bunlar. İlçe belediyelerinin dahil edilmediği bu süreçte, mevcut firmaların keyfiliği devam ettiği sürece bu şikâyetler de haklı olarak artacak. Bu noktada yetkimiz bir hayli sınırlı olsa da Kadıköylüleri, şikayetlerini sosyal medya adreslerimize ya da 444 55 22 üzerinden Çağrı Merkezimize aktarmalarını istiyoruz.”
“FİRMALAR SCOOTERLARINI TAKİP ETSİN”
Kadıköy’de yaşayan Yağız Erson, “Kadıköy’de ağaçlara bağlanan skuterlar görüyorum, bu çok yanlış bir durum. Öncelikle insanların skuterları nereye bağlamaları gerektiğini öğrenmeleri gerekiyor. Ben de Kadıköy içinde skuter kullanan bir insanım ama bağlayacağım yerleri özenle seçiyorum. Moda’da inanılmaz bir skuter yoğunluğu var. Kimse oradaki skuterları almıyor. Hemen aşağıda sahil var, sahil kısmında skuter bağlanabilecek bir sürü yer var. Oralara konulması çok daha mantıklı olur. Çünkü bu şekilde yaya yolları çok fazla etkileniyor. Kaldırımlarda skuter barikatları var resmen, insanlar yola inmek durumunda kalıyorlar. Skuterların belirli bağlanma yerleri olmalı ve bu alanların dışına skuter bırakılmamalı. Firmaların bıraktıkları skuterları takip etmelerini istiyorum. Gün içerisinde 20 tane boş duran skuterı görüp, kullanılmadıkları için o bölgeden kaldırabilirler. Bu şekilde hem görüntü kirliliğinin hem de yoğunluğun önüne geçilmiş olur” dedi.
“KADIKÖY BU KADAR SCOOTERI KALDIRMAYA UYGUN DEĞİL”
Kadıköy’deki skuter yoğunuyla ilgili görüşlerini paylaşan Emir Jean Antonios, “Skuterların bulunduğu yerlerde mutlaka bisiklet yolları da olmalı, dağıtımlar buna göre yapılmalı. Öbür türlü skuterlar, yayalar için ayrılmış olan kaldırımları işgal etmiş oluyor. Bunun için bir düzenleme gelmesi lazım. Bana sorarsanız özellikle Kadıköy’deki skuter sayısında düşüş olmalı. Çünkü çevre bu kadar skuterı kaldırmaya uygun değil. Kaza olmaya çok müsait sokaklar var. Skuterlar ulaşım olarak harika araçlar fakat can güvenliği açısından kafamızda hep bir soru işareti oluyor. Yoldan giderseniz araçlar size dikkat etmiyor, kaldırıma çıkarsanız da yayaların yolunu işgal etmiş oluyorsunuz. Gerek sürüş açısından gerekse yanlış parklardan ötürü buradaki insanlar pek çok olumsuz durumla karşı karşıya kalıyor.”
“İNSAN SAĞLIĞINI HİÇE SAYAN BİR YOĞUNLUK”
Yakın zamanda skuterlar yüzünden büyük bir tehlike atlattığını dile getiren Mustafa Sar, “Kadıköy’de insan sağlığını hiçe sayan bir skuter yoğunluğu söz konusu. Trafiğin ve araçların olduğu yerde skuter kullanımına kesinlikle karşıyım. Ciddi sonuçlar doğurabilecek kazalar yaşanabiliyor, ben yakın zamanda yaşadım. İki genç kız aynı skutera binmişlerdi ve ters şeritte bana çarptılar. Hep birlikte yola savrulduk. Eğer o yoldan araç geçiyor olsaydı iki taraf için de hiç iyi bir senaryo olmayacaktı” dedi.
ODABAŞI: YA YETKİYİ BİZE VERİN YA DA GEREĞİNİ YAPIN
Kadıköy Belediyesi Başkanı Şerdil Dara Odabaşı, geçtiğimiz günlerde sosyal medya hesabından skuter kullanımıyla ilgili bir paylaşım yapmıştı. Odabaşı, “İlçemiz Kadıköy, sadece İstanbul ve Türkiye’de değil; dünyada da skuter kullanımının en yoğun olduğu kentlerin başında geliyor. Her gün yüz binlerce İstanbullunun ortak buluşma alanı olan ve ulaşım ağının merkezinde yer alan ilçemizde kaldırımlarımız skuterlar tarafından işgal ediliyor. Her türlü yasal uygulamaları hayata geçirdiğimiz; firmaları ve ilgili kuruluşları bir araya getirerek bir ilki gerçekleştirdiğimiz halde ilçemizdeki skuter sayıları yönetmelikle belirlenen sayının çok çok üstünde ve bu sayılar bizlere bildirilmiyor” dedi ve yetkililere seslendi: “Ya yetkiyi bize verin ya da gereğini yapın.”