Ramazanın bu sene yaz ayına denk gelmesi Kadıköy Çarşı’nı da vurdu. Esnaf satışların düşük olmasından şikâyetçi…
Dilşah KIRIM-Hasan Berk AKKOÇ
Türkiye ramazan ayını yaşarken, Kadıköy Çarşısı’nda da ramazan hazırlıkları tamamlandı. Ancak esnaf, bu yıl ramazanda satışların iyi gitmediğinden şikâyetçi.
On iki yıldır çarşıda hizmet veren esnaf Güler Şabanoğlu ilk defa bu kadar durgun bir ramazan alışverişinin yaşandığını, geleneksel ramazan alışverişi anlayışının artık eskide kaldığını söylüyor. Ramazana iki gün kala sadece birkaç müşterinin ramazan alışverişi yaptığını, insanların daha çok büyük alışveriş marketlerine yöneldiğini belirten Şabanoğlu “Artık müşterilerimiz büyük marketlerde istedikleri her şeyi birarada bulabildikleri için oraları tercih ediyor ama çarşı geleneksel bakkal anlayışını sürdürüyor. Büyük marketlerin aksine müşterilerin çarşıda her ürünün tadına bakma imkanı var. Burada daha samimi bir ortam bulunuyor. Herkesi çarşıya davet ediyoruz” diyor.
Çarşıdaki fırıncılar ise ramazanın vazgeçilmezi pidede de satışların beklendiği kadar iyi gitmediğinden şikâyetçiler. İftar saatinin geç olması sebebiyle aşırı bir ilgi de beklemiyorlar.
Çarşıda satılan birbirinden lezzetli tatlı ürünlere de geçmiş yıllardaki kadar ilgi yok. Esnaf, havaların sıcak olması nedeniyle tatlılara ilgi olmadığını söylüyor.
Özetle, Kadıköy Çarşısı’nda bu yıl ramazanda henüz geçen yılların canlılığına ulaşılmamış durumda. Esnaf, ramazanın yaz aylarına denk gelmesi nedeniyle şehrin boş olmasının da istenen canlılığın yaşanmamasında etken olduğunu söylüyor.
FİYAT ARTIŞI YOK
Tüketicilerin her ramazanda şikâyetçi olduklarının aksine bu sene fiyat artışı yaşanmıyor. Çarşı esnafı ramazanda vatandaşı mağdur etmek istemedikleri için fiyat artışı yapmadıklarını söylüyorlar.
Fiyat artışının ya ramazandan çok önce ya da bayramdan sonra olması gerektiğini belirten çarşı esnafı, toptancıların yaptığı artışa rağmen fiyatlarda bir oynama yapmadıklarını belirtiyorlar.
KADIKÖY TARİHİ ÇARŞISI EVİNİZDİR
2007 yılında kurulan Kadıköy Tarihi Çarşı Derneği de büyük alışveriş merkezlerine karşılık Tarihi Çarşı isminin markalaşması için çalışıyor.
Tarihi Çarşı Derneği, Çarşı’nın tarihi ve kültürel değerlerini koruma amacıyla kurulmuş, 292 üyeye sahip 470 işletmeyi kapsayan bir kurum. İnsan odaklı, samimi alışveriş temasını markalaştırmak isteyen dernek; çeşitli faaliyetlerle bilinilirliği arttırmaya çalışıyor. Geçtiğimiz günlerde 2. si düzenlenen Tarihi Çarşı Festivali bunlardan biri. Çarşı’ya hareket getiren ve toplum üzerindeki bilinirliğini arttıran festivale 5 televizyon kanalı canlı yayınla bağlandı.
“1400 yıllık tarihi geçmişe sahip Kadıköy Tarihi Çarşı’da her yönüyle doğal, her şey istenildiği gibi” diyor Kadıköy Tarihi Çarşı Yönetim Kurulu Başkanı Ali Geçger. “Eskiden insanların aklına alışveriş denince Bağdat Caddesi ya da çevresi gelirdi. Artık bu değişmeye başladı. İnsanlarımız aradıkları her şeyi A’dan Z’ye burada bulabilir. Büyük AVM’lerin steril atmosferine karşılık Çarşı’ya gelip dokunarak, tadarak, sohbet ederek alışveriş yapabilir. Burada her şey taze, her şey istediğiniz gibi. Yani Kadıköy Tarihi Çarşı evinizdir. Sokağınızdır, yolunuzdur. Tarihi Çarşınız’da sıcak bir şekilde esnafla sohbet ederek, bizzat tadarak istediğiniz ürünü satın alabilirsiniz. AVM’lerde çarşının sıcaklığını bulmak mükün değil” diyor. Ramazan Bayramı için birçok projeleri olduğunu belirten Gezger, sponsor bulmaları halinde bunların gerçekleşeceğini sözlerine ekledi.
Çarşı’nın kronik sorunlarına çözüm üretmeyi amaçlayan Dernek, belediyeyle ortaklaşa çalışmalar sonucu birçok alanda başarıya ulaşmış durumda. Söz gelimi artık sadece belli saatlerde yük indirme bindirme yapılabiliyor. Bazı noktalar trafiğe kapıldı. Sokaklardaki masa sandalye kirliliğini önlemek için ise sarı çizgi uygulaması getirildi.