Kadıköylü kadın pilot göklerde…

Kadıköy’ün kadın pilotu Eser Aksan Erdoğan, -kendi deyişiyle- dünyanın en güzel ofis manzarasında çalışıyor!

07 Mart 2017 - 16:33

8 Mart Dünya Kadınlar Günü vesilesiyle sizleri Kadıköy’ün kadın pilotu Eser Aksan Erdoğan ile tanıştıralım. 31 yaşındaki genç pilot, dünyanın sayılı kadın pilotlarından biri olarak dikkat çekiyor. Sosyal medyada binlerce takipçisi bulunan, yabancı basına röportajlar veren Erdoğan ile konuştuk.

  • Sizi biraz tanıyalım.

Hollanda Dordrecht doğumluyum. Inholland Üniversitesi’nin Ekonomi ve İşletme bölümünden mezunum Bir dönem de Erasmus değişim öğrencisi olarak ODTÜ'te İşletme okudum.

  • Neden pilotluk mesleğini seçtiniz?

Çocukluk hayalimdi. Çocuk yaşlarımda uçmayı ve uzakları görmeyi hep hayal ederdim.

  • Neden hosteslik değil de pilotluk? Biliyorsunuz toplumuzda bazı cinsiyet rolleri var; pilot denilince erke, hostes denilince kadın gelir akla. Siz tam tersi bir örneksiniz..

Hollanda da doğup ve büyüdüğüm için açıkçası o tip bir ayrım ile hiç karşılaşmadım. Küçüklüğümden bu yana hep pilot olmak istedim ve oldum.

  • Sizce Hollanda kökenli olmanızın bu mesleği seçmenizde etkisi var mı? Daha özgür, kadın haklarının geliştiği bir ülke olması açısından soruyorum.

İş ve sosyal statü anlamında Hollanda, kadın-erkek ayrımının en az olduğu ülkelerden birisi. fakat kadın pilotlar dünyada ne yazık ki hala çok az sayıda. Dolayısıyla erkek egemen bir meslek olarak düşünebiliriz ama Hollanda’da doğup büyümemin zorlu bir uçuş eğitimini almadan önce beni daha iyi hazırladığını söyleyebilirim.

  • Kaç yıldır pilotluk yapıyorsunuz?

Temel eğitimi de sayarsak bu yıl itibariyle 6 yıl olacak. Eğitim yaklaşık 3 yıl sürdü, 3 yıldır da Pegasus Havayolları’nda görev yapıyorum.

  • Boeing 737 kullanıyorsunuz. Uçaklardan pek anlamayan biri olarak bana,  bu uçağı, nasıl kullandığınızı, hislerinizi anlatır mısınız?

Şirketimizde Airbus A320 ve Boeing 737 olmak üzere iki tip uçak tipi var. Her uçağın acil durumları da kapsayan, bitirmeniz gereken ‘Tip Eğitimi’ dediğimiz bir eğitim programı var. Bu eğitim programı bittikten sonra öğretmen kaptanlarımız ile eğitim uçuşu yapıyoruz. bu eğitimlerin tamamı da bittikten sonra normal uçuşlarımıza başlıyoruz. Pilotluk mesleğini çok seviyorum. Bazı duyguları ifade etmek kolay olmuyor ama dünyanın en güzel ofis manzarasında, en sevdiğim işi yaptığımı düşünürseniz ne demek istediğimi anlayabilirsiniz… (gülümsüyor)

  • Oldukça genç bir yaşta bir uçak dolusu insanın sorumluluğunu almak nasıl bir his?

 31 yaşındayım, uçtuğum uçağın yolcu kapasitesi de 189 yolcu için dizayn edilmiş.  Sorumluluk almak tabi ki kolay bir şey değil fakat aldığımız eğitim kalitesinin yüksek olması ve uçuş tecrübemiz arttıkça bu sorumluğun her zaman farkında olarak günlük uçuş operasyonumuzu daha rahat yönetebiliyoruz.

  • Benim gibi uçak korkusu olanlara tavsiyelerinizi alabilir miyim?

Havacılık belki de dünyanın her yerinde geçerli olan ve en sıkı denetlenen sektörlerden biri. Uçakların yapım aşamasından, bakımına ve pilotların eğitimine kadar bir çok şey uluslararası kurallar ve prosedürler çerçevesinde yapılıyor. Ne yazık ki buna rağmen kazalar oluyor fakat dünyada uçan uçak sayısını düşündüğümüzde hala en güvenli ulaşım aracı hava yolu seyahati.

  • Pilotluğunuzu bir meslek olarak kenara koyarsak, ‘uçmak’ size ne hissettiriyor?

Bazı şeyleri kelimelere dökmek zor. Bunu anlatabilmem için sizin de o duyguyu tadıp sonrasında konuşabilmemiz gerekir…

  • Peki ya mesleğinizin sizi zorlayan yönleri neler?

En başında düzensiz çalışma saatleri… Gece gündüz, günün her saati uçuşa gidebilirsiniz. Bayram,yılbaşı veya pazar günleri kavramı bizim mesleğimizde yok. Hatta çoğu pilot hangi günde olduğunu bile bilmez!

  • Pilotluk mesleğiniz. Pek sizi mesleki anlamda da besleyen hobileriniz var mı?

Spor benim hayatımda çok önemli bir yere sahip. Yüksek disiplin gereken pilotluk mesleğine yaptığım sporların ciddi katkısı oldu. Türkiye Su Topu Milli Takımında oynadım şimdi ne yazık ki zamanımız kısıtlı olduğundan sadece eşimle kickbox yapıyoruz.

  • Bugüne dek kaç ülkeye uçtunuz?

50’den fazla.

  • Kadınların otomobil kullanmasının yasak olduğu Suudi Arabistan’a uçmuşsunuz. Böylelikle tüm kabin görevlileri kadın olan bir uçakla iniş yapmış olunmuş. Siz Hollanda-Türkiyeli bir kadın olarak uçak kullanmayı mesleğiniz olarak seçebilirken, Suudi kadınlar araç kullanamıyor! Bu çelişki size ne hissettirdi?

Evet ne yazık ki üzüldüm ve kendi adıma bu mesleği bir kadın olarak icra edebildiğim için de şanslı hissettim. Kadınların yapamayacakları hiçbir şey yoktur yeter ki kendilerine inansınlar!

  • Eşiniz de pilot. Nasıl bir ev ortamınız var? Ya da şöyle sorayım; evde görüşebiliyor musunuz?

Eşim Volkan ile başımızdan çok önemli bir olay geçmediği sürece havacılık konuşmayız evde. Bazen 1 hafta görüşemediğimiz oluyor ama görüştüğümüzde de zamanımızı en iyi şekilde geçirmeye çalışıyoruz.

  • Aynı meslekten olmanın avantaj-dezavantajları neler?

Birbirimizi daha iyi anlıyoruz, yorgun olduğumuz zamanlar daha toleranslı oluyoruz. Dezavantaj olarak da eğer programlarımız denk gelmediyse görüşme olasılığımız düşük oluyor.

  • Instagram'ın yeni fenomenlerindensiniz  Kaç takipçiniz var? Çok hoş fotoğraflar paylaşıyorsunuz evet ama sizce insanlar neden sizi takip ediyor?

Yaklaşık 60 bin takipçi sayısına ulaştı. Açıkçası ilk fotoğraf yüklediğim zaman çok takipçi gibi hedefim olmadı. Hatta zamanla takipçi sayımın artması beni de şaşırttı. Ben ve eşim, profesyonel fotoğrafçı veya benzer bir reklam desteği almıyoruz. Samimi olduğumuzu düşünüyorum ve bana yorum yazan herkesi elimden geldiğince cevaplamaya çalışıyorum. Her zaman en güzel halimle fotoğraf koymuyorum. Bütün gece uçtuktan sonra yorgun bir şekilde de fotoğraflarımı görebilirsiniz. Bence koyduğumuz fotoğraflar insanlara samimi geliyor.

  • Yabancı sitelere haberler oldunuz. Bu ilgiyi neye yoruyorsunuz?

Ben paylaşımlarımı İngilizce yapıyorum ve karı koca pilot olup da sanırım bizim gibi gezen çok fazla çift yok, ondan ilgi çekmiş olabilir.

  • İngiliz Mirror Gazetesi'ne verdiğiniz röportajda, ‘’F-16 uçaklarında uçmak hayalimdi ama gerçekleşmedi. Zaten savaşa karşıyım. Böylesi daha iyi” demişsiniz. Bu açıklamanızı biraz açar mısınız bizim için?

Küçük yaşlarda F-16 uçma düşüncesi çok heyecan vericiydi. Hollanda Hava Kuvvetleri’ne başvurmuştum fakat çeşitli sebeplerden dolayı giremedim. Fakat bugün bakınca, silahlara ve savaşa karşı olduğum içim zaman iyi ki sivil pilot olmuşum diye düşünüyorum.

  • 8 Mart Dünya Emekçi Kadınlar Günü mesajınız nedir?

Kadınlar ne yazık ki yeteri kadar ön planda değiller. Bir çok açıdan da kadınların erkeklerden daha güçlü olduklarını düşünüyorum. Kadınlar hayallerini gerçekleştirebilir yeter ki kendilerine inansınlar.

  • Biraz da Kadıköy sorayım. Ne zamandır burada yaşıyorsunuz?

8 yıldır Caddebostan’dayım.  Kadıköy, Türkiye nin en özgür ve rahat yerleşim yerlerinden. Kadıköy Belediyesi’nin kültür, sanat ve kadınlara verdiği desteği de çok takdir ediyorum. Burada yaşamaktan mutluyum fakat kentsel dönüşüm nedeniyle artan iş makinası ve gürültü ne yazık ki bu güzelliklere gölge düşürüyor. Eminim bir çok Kadıköylü de benim olduğum gibi bundan şikayetçidir.

  • ‘’En uzun yolculuklar bile o ilk adımla başlar’’ denir ya, siz de dünyanın öbür ucuna yapacağınız uçuşlara Kadıköy’deki evinizden çıkıp, yine Kadıköy’e/eve dönüyorsunuz… Bu nasıl bir his?

Dünyanın neresine gidersek gidelim insan sonunda evine dönmek istiyor, Kadıköylü olmaktan mutluyum.

Aşağıdaki fotoğrafta Eser Aksan Erdoğan, Caddebostan sahilde...


ARŞİV