Kadıköylü çocukların şenlikli günü!

Kadıköy Belediyesi'nin 23 Nisan etkinlikleri çocuklara unutulmaz bir gün yaşattı.

25 Nisan 2013 - 12:06
 
Haber: Gökçe UYGUN
Fotoğraflar: Gürbüz ENGİN-Sinem TEZER

Kadıköy'deki 23 Nisan etkinlikler kapsamında ilk tören sabah saat 09.00'da Kadıköy İskele Meydanı Atatürk Anıtı’nda önünde gerçekleştirildi. Tören, Kadıköy İlçe Milli Eğitim Müdürü Ferşat Ayar'ın çelenk koymasıyla başladı. Ancak tören için alana gelen siyasi parti ve sivil toplum kuruluşları (STK) çelenk koymak için beklediler isimlerinin okunmadığını görünce yetkilileri uyarmak istediler. Uyarıları dikkate almayan İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü programı devam ettirmek istedi. Bunun üzerine başta CHP Kadıköy İlçe Örgütü olmak üzere siyasi partiler ve diğer sivil toplum örgütleri, “Mustafa Kemal’in askerleriyiz” diye slogan atarak kendi çelenklerini kendileri anons ederek Atatürk Anıtı’na sundular. Bu duruma müdahale etmeyen Ferşat Ayar, sessizce izlemekle yetindi. Daha sonra saygı duruşunda bulunuldu ve Moda İlkokulu Müzik Öğretmeni Nilüfer Çakmak’ın sunumuyla İstiklal Marşı okundu. Törenin ardından, mikronu alan bazı Kadıköylü parti ve STK temsilcileri, “Bu bize haksızlık, bu günün anlam ve önemine haksızlık. Bunu yapan AKP’yi de Kadıköy Kaymakamı’nı da kınıyoruz. Biz birbirimize yeteriz. Tüm milli bayramlarımızı kutlamaya devam edeceğiz” dediler.

İKİNCİ TÖREN KADIKÖYLÜLERDEN
Resmi törenin bitiminden sonra siyasi partiler, sivil toplum kuruluşları ve Kadıköylüler, Kadıköy Belediyesi’nin yapacağı alternatif tören için alanda kaldılar. Saat 10.00’da da Kadıköy Belediyesi’nin töreni gerçekleştirildi. Tören öncesi bir konuşma yapan Başkan Selami Öztürk, “Bu tören, ulusal bayramlarımızın kutlanmamasına karşı bizim yaptığımız alternatif bir tören. Biz 23 Nisanlar’da ilçe milli eğitim müdürlerinin, 19 Mayıs’larda da ilçe spor müdürlerinin peşine takılacak bir güruh değiliz. Özgürce tören mi yapacağız yoksa birilerinin peşine mi takılacağız? Bir tercih yapmamız gerek. Benim tercihim her koşulda özgür olmak, halk ve sivil toplum kuruluşlarıyla birlikte olmaktır. Burada yapılmış olan ilk tören, devleti töreni değildi. Devleti temsilen Kadıköy Kaymakamımız bu törene gelmiş olsaydı, ben de ilçe belediye başkanı olarak katılırdım. Ama her şeye rağmen buraya bu kadar büyük bir kalabalığın gelmesi ve Ata’mıza olan bağlılığını ifade etmesi ciddi bir olay. İnanıyorum ki bu tepki büyüyecek ve bizler tüm engellemelere karşı bayramlarımızı kutlamaya devam edeceğiz. Ancak bunun için kendi içimizdeki çatışmaları bir kenara bırakmalı ve birliği muhafaza etmeliyiz. Kendi siyasi çıkar ve çekişmelerini, bu özel güne alet etmek kimsenin haddi değil” diye konuştu. Başkan Öztürk’ün Kadıköy Belediyesi çelengini koymasıyla başlayan törende, 40'a yakın siyasi parti, dernek, sivil toplum kuruluşu anons eşliğinde çelenklerini teker teker bir kez daha sundular. Tören, saygı duruşunda bulunulması ve İstiklal Marşı’nın okunmasıyla sona erdi.
 
NAKİYE ÖĞRETMEN KADIKÖY’DE ÖLÜMSÜZLEŞTİ
Kadıköy’de değişik noktalara heykel ve rölyef koymak için kolları sıvayan Kadıköy Belediyesi, bu projenin ilk örneğini 23 Nisan Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı’nda Söğütlüçeşme Caddesi Başçavuş Sokak kesişiminde (Osmanağa Camii karşısı) gerçekleştirdi. Dünyanın ilk çocuk hakları mitingini 1930 yılında Taksim’de çocuklarla birlikte düzenleyerek, çocuk hakları bildirisini okuyan Öğretmen Nakiye Elgün’ün, o günü simgeleyen rölyefi özel bir törenle açıldı. Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi öğretim üyesi Heykeltıraş Ümit Öztürk’ün yaptığı rölyefte; Nakiye Öğretmen, çocuk hakları bildirisi’ni okurken resmediliyor. Rölyefin açılış töreninde, Kadıköy Belediyesi Çocuk Etüt Merkezi öğrencileri özel kostümlerini giyerek, tıpkı 1930 yılındaki çocukların taşıdığı “Hava, güneş, hürriyet isteriz” gibi talepleri içeren dövizlerle katıldı. Böylece 83 yıl önceki görüntüler, günümüz Kadıköy’ünde canlandırılmış oldu. Çocuk Sanat Merkezi Drama Bölümü öğrencilerinden Dide Demirsert’in Birleşmiş Milletler Örgütü ve UNİCEF’in Çocuk Hakları Bildirgesi’ni okuduğu törende, Kadıköy Belediyesi Çocuk Sanat Merkezi öğrencileri Keman Orkestrası Konseri sundu. Açılışta konuşan Kadıköy Belediye Başkanı Selami Öztürk, Nakiye Öğretmen’in Kurtuluş Savaşı zamanında işgalcilere karşı dik duran bir eğitimci olduğunu vurgulayarak,“Bugün Nakiye öğretmenlere ihtiyacımız var. Erkek, kadın, çoluk çocuk elele vererek Cumhuriyetimizi korumalıyız. Hükümetler ulusal bayramları kutlamayabilir ama halklar kutlamalı. İnsan hakları, demokrasi ve özgürlükler hep bu ulusal bayramlar sayesinde edinildi” dedi.
 
İSTANBUL’UN ÇOCUK BAŞKENTİ KADIKÖY 
Rölyef projesine öncü olan isimlerden Kadıköylü sanatçı şair Sunay Akın da Kadıköy’ün, çocuk duyarlılığının en iyi yansıtıldığı ilçe olduğuna dikkat çekerek, “Heykelleri olmayan bir ülke, Alzheimer olmuş bir insan gibidir. Bugün dünyada yaşanan savaşların sebebi hafızasızlıktır. Kurtuluş Savaşı’na destek vermiş bir aydınlanmacı olan Nakiye Öğretmen Rölyefi için Sayın Öztürk’e minnettarım” diye konuştu. Törene Nakiye Elgün’ün 85 yaşındaki yeğeni Güner Tansuğ ile Tansuğ’un kızı Fatma Begüm Şendal da katıldı.
  
MECLİS'E ÇOCUK SORUSU
 CHP İstanbul Milletvekili Kadir Gökmen Öğüt, Milli Eğitim Bakanı Nabi Avcı'nın
yanıtlanması için TBMM'ye sunduğu dilekçe: Çocuk hakları sözleşmesi 20 kasım 1989 yılında BM genel kurulunda kabul edilerek 1990 yılında Türkiye tarafından imzalanmış, 1994 yılında da TBMM tarafından onaylanmıştır. Türkiye, sözleşmeyi imzalayan ülkelerin başında gelse de bugün çocuk hakları karnesi zayıf olan ülkeler arasında olduğu uluslararası raporlarla da onaylanmıştır. Çocukların yaşam, eğitim, sağlık, güvenlik, dil ve kültür gibi temel hakları gerek kişi gerekse kurumlarca ihlal edilmekte ve bunun örnekleri kamuoyuna yansımaktadır. Bu temel hakların gasp edilmesinin en önemli nedenleri arasında bu konudaki toplumsal bilincin yeterince gelişmemiş olması ve ebeveynlerin bilgi eksiliği bulunmaktadır. Çeşitli yıllarda il valilikleri veya okullar kendi bünye ve çabalarıyla çocukları ve ailelerini bilinçlendirmek amaçlı “çocuk hakları” kitapçığı oluşturarak dağıtımda bulunmuşlardır. Fakat bu örnekler genele yaygınlaştırılamamıştır. Bu doğrultuda; 1) Çocuk Haklarını bilincini geliştirmek maksadıyla bakanlığınız bünyesinde ne gibi çalışmalar yapılmıştır?
2) Ülke çapında bir uygulamaya giderek, ilköğretim okulları genelinde çocuk hakları kitapçığı hazırlamayı ve dağıtımını düşünmekte misiniz?
3) Çocuk Haklarını bilincini geliştirmek için ne tür projeleriniz vardır?''


ARŞİV