Kadıköylü tüketicilerin sorunlarına çözüm bulmak için çalışan Tüketici Büro, geçen yıl 4 bin 500’ü aşkı Kadıköylüye hizmet verdi.
Kadıköylü tüketicilerin sorunlarına çözüm bulmak için çalışan Tüketici Büro, geçen yıl 4 bin 500’ü aşkı Kadıköylüye hizmet verdi. Kadıköylüler en çok bankalardan şikâyetçi…
Gökçe UYGUN
Fotoğraflar: Harika Şebnem KARABIYIK
Kadıköy Kaymakamlığı Tüketici Sorunları İlçe Hakem Heyeti Başkanlığı, (Tüketici Büro), Kadıköylü tüketicilerin sorunlarını çözmek için hizmet veriyor. Ayıplı ürünlere ve ayıplı hizmetlere ilişkin müracaatları değerlendiren büroda, İhsan Gümüş başkanlığında 8 kişi görev yapıyor. Ayrıca bir de 5 kişilik bir hakem heyeti bulunuyor. Ayda 2 kere toplantı yapan hakem heyeti başkan, belediye, İstanbul Barosu, Tüketici Bilincini Yerleştirme Derneği (TÜBİDER) ve İstanbul Ticaret Odaları temsilcisinden oluşuyor.
Tüketicilerin bir ürün satın aldıkları zaman, eğer o mal ayıplı ise 30 gün içersinde ürünü değiştirme yahut iade etme hakları bulunuyor. Eğer 1 ayı geçtikten sonra üründe bir sorun meydana gelirse de firmaların teknik servisleri devreye giriyor. Eğer bu süreçlerde tüketiciler sorun yaşarlarsa bu büroya başvurabiliyorlar. Büroya ulaşan şikâyetler de şu şekilde değerlendiriliyor; hakkında şikâyet yapılan firma/kurumdan yazılı olarak savunma isteniyor. Bazen bu süreçte, tüketici ile şikayet edilen kurum uzlaşmaya gidebiliyor, böyle durumlarda dosya kapanıyor. Ancak burada dikkat edilmesi gereken nokta; şikayetçi olduğu firma ile uzlaşan tüketicinin mutlaka büroya tekrar giderek, uzlaşma dilekçesi vermesi gerekiyor.
SONUÇ 3 AYDA ÇIKIYOR
Uzlaşma olmadığı takdirde ise o şikâyet Hakem Heyeti’nce ele alınıyor, gerekirse bilirkişi görüşüne başvuruluyor. Tüketicinin lehine karar çıktığı durumlarda, (2011 yılı itibari ile) Tüketici Büro’nun bağlayıcı kararının miktarı 1.272,19 TL. Yani para iadesi kararı çıkarsa, firma o parayı tüketiciye iade etmek zorunda. Firma parayı ödemiyorsa direkt icra süreci başlıyor. Tüm bu süreç, yaklaşık 3 ay içerisinde sonuçlanıyor. Büro’nun bağlayıcı olmayan kararı da 3.321,17 TL. Bu rakamın üstündeki durumu içere mağduriyetlerde ise tüketiciler, büroya başvurmak yerine direkt tüketici mahkemesine dava açma hakları bulunuyor.
KADIKÖYLÜ, BANKALARDAN ŞİKÂYETÇİ!
Kadıköy’ün tüketicilerinin sorunları genelde bankalar ağırlıklı. Yıllık ortalama 4 bin 500 ila 5 bin dosya inceleyen büroya, geçen sene yapılan 4 bin 800 başvurunun 3 bine yakını bankalarla ilgiliydi. Bunlardan 4 bin 519’u karara bağlandı. 300 tanesi de 2014’e aktarıldı. Geçen seneki başvuruların 347 tanesi de (yüzde 10’u) uzlaşma ile sonuçlandı. Şikâyetlerin yoğunlaştığı diğer alanlar ise cep telefonları, faturalar, sağlık hizmetleri gibi konular. Kadıköylüler mesai saatleri içinde bu büroya gelip başvurabiliyor. Tüketiciler, şikâyet konuları her ne ise konuya dair ellerindeki her türlü fatura, sözleşme gibi bilgi ve belgeleri sunmaları gerekiyor.
1 LİRALIK ÇORAP İÇİN 81 LİRALIK MASRAF!
Tüketici büroya, tabiri caizse “bir canı yanan geliyor, bir de canı sıkılan geliyor.” Zira kimi zaman komik talepler de olmuyor değil. 1 liralık ince çorabı kaçanlar, 1.5 TL’lik sütü bozuk çıkanlar, 3 liralık cımbızından memnun kalmayanlar… Oysa bir dosyanın devlete maliyeti 81 lira. Dolayısıyla bu gibi yersiz şikâyetler hem gereksiz masraf yaratıyor, hem de tüketici büroyu meşgul ettiği için gerçek mağdurların hakkı çalınmış oluyor.