Türkiye Denizcilik İşletmeleri A.Ş.'ye ait İstanbul’un en büyük yat limanı Fenerbahçe-Kalamış Marina’nın 40 yıl süreyle "işletme hakkının verilmesi" yöntemiyle özelleştirilmesi için 16 Temmuz’da yeniden ihale yapıldı. Özelleştirme İdaresi Başkanlığı’nın web sitesinde paylaştığı bilgilere göre ihalede en yüksek 3 teklif; 505 milyon dolar ile Vahit Karaarslan, 504 milyon dolar ile Tek-Art Kalamış ve Fenerbahçe Marmara Turizm Tesisleri Anonim Şirketi, 469 milyon dolar ile Can Kültür Sanat Eğitim Kurumları İşletmeciliği Anonim Şirketi tarafından verildi. 27 tur süren açık artırmada en yüksek teklif 505 milyon dolarla, Vahit Karaarslan'dan geldi. 2021’de Koç Holding’e bağlı Tek-Art Kalamış ve Fenerbahçe Marmara Turizm Tesisleri A.Ş., Fenerbahçe-Kalamış Yat Limanı’nın yatırım süreci dahil 40 yıl süre ile işletme hakkının devri için açılan ihaleye katılmış, ihaleyi 2 milyar 531 milyon liralık teklifle kazanmıştı. Ancak ihale, Cumhurbaşkanlığı Kararı ile 19 Ocak 2022 tarihinde iptal edilmişti. 2022'de çıkılan ihale ise yeterli teklif alınamadığından iptal edilmişti.
KÖSEDAĞI: BU NEYİN GİZLİLİĞİ?
Konuyla ilgili Kalamış Parkı’nda açıklama yapan Kadıköy Belediye Başkanı Mesut Kösedağı ihale şartnamesinde hangi konuların yer aldığına dair kendilerine bilgi verilmediğini söyleyerek şu değerlendirmelerde bulundu: “ Kalamış Marina’nın ihale süreci 2010 yılından beri devam ediyor. Bu üçüncü ihale, ilk iki ihale sonuçlanmasına rağmen iptal edildi. Şu anda bu ihalenin akıbetini bilmiyoruz. Dosyaya erişmek istedik. Ancak ihale şartnamesine gizlilik kararı koyulmuş. Bu neyin gizliliği, anlamış değiliz. Kadıköy ve İstanbul halkı olarak burayı çok seviyoruz. Bakın, hemen arkamızda insanlar spor yapıyorlar, suyla buluşuyorlar. Bu ihalenin akıbetiyle buranın ne olacağı ile ilgili hiçbir fikrimiz yok. Kamusal faydası var mı? Kadıköylüler denizle buluşabilecek mi? Otel mi yapacaklar, dinlenme tesisi mi yapacaklar? Bilmiyoruz. Şu anda Kalamış'ta, Haydarpaşa'da ve Fikirtepe'de süreç nasıl işliyor, Kadıköy Belediye Başkanı olarak benim bir bilgim yok. STK'ların bilgisi yok. Derneklerin bilgisi yok. Dayanışmaların bilgisi yok. Kadıköy halkının bilgisi yok. ”
“PARKIMIZI KİMSEYE VERMEYİZ”
Yat limanının ihale kararıyla birlikte marinanın mevcut kapasitesinin artırılacağı da uzun zamandır konuşuluyor. Kalamış’ın aynı zamanda kamusal alan olduğunun altını çizen Kadıköy Belediye Başkanı Mesut Kösedağı, “Kadıköy Belediye Başkanı olarak bunu çok net ve yüksek sesle söylüyorum: Kalamış Marina oradan buraya kadar uzayamaz. Biz Kalamış Parkı’mızı kimseye vermeyiz. 505 milyon dolar da verseler, 2 milyar dolar da verseler o bizim sorunumuz değil. Kadıköy halkının sorunu değil. Kadıköy halkı ve Kadıköy Belediye Başkanı olarak da bütün yasal yollarımızı sonuna kadar kullanırız. Burası Kadıköy halkınındır. Burası kamusal alandır, aktif bir alandır.Bu sene burada Euro 2004 maçlarını yayınladık. Yaklaşık 300 bin insan geldi. Yine burada bir festival yapacağız. O da yakın zamanda başlayacak. İnsanların denizle bağlantılarının kesilmesine asla izin vermem. Bu konuda STK'larımızla, odalarımızla, dayanışmalarımızla konuşuyoruz. Bizim tek önceliğimiz. Buranın mevcut haliyle kalması ve Kadıköy halkının denizle buluşma noktalarının azalmaması.”
“YASAL YOLLARI KULLANIRIZ”
Kalamış Parkı’na herhangi bir müdahaleye izin vermeyeceklerini vurgulayan Kösedağı şöyle devam etti: “Kalamış Kadıköylülerin ve İstanbulluların uğrak noktaların başında geliyor. Kalamış İstanbul’un son yeşil alanlarından bir tanesi. Kadıköylülerin sürekli ziyaret ettiği ve zaman geçirmekten çok hoşlandığı bir yer. Kadıköy Belediye Başkanı olarak Kalamış Parkı’na herhangi bir müdahaleyi asla kabul etmeyeceğim. Vatandaşlarımızla, meslek odalarımızla ve STK’larımızla parkın, yeşil alan olarak kalmasını, denizle bütünleşmesini devam ettireceğiz. Kadıköy Belediye Başkanı olduğum sürece Kalamış’ta herhangi bir şekilde bu marina büyüyemeyecek ve Kalamış Parkı’na müdahale edilemeyecek.”
Kalamış Yat Limanı ile ilgili yasal sürecin devam ettiğini hatırlatan Kösedağı, “Burayla ilgili Mimarlar Odası’nın ve 32 vatandaşımızın açtığı dava sürüyor. Süreci takip ediyoruz, gerekirse müdahil olacağız.” diye konuştu.
YAPILAŞMAYA AÇILIR MI?
Özelleştirme süreci ve 2017’de hazırlanan imar planı, bölgenin yapılaşmaya açılma ihtimali endişesini de artırdı. Planın iptal edilmesi için Kent Konseyi’nin açtığı Hemşehri Davası Anayasa Mahkemesi’nde. Konuyla ilgili konuştuğumuz Mimarlar Odası Kadıköy Şube Başkanı Saltuk Yüceer, ihale ile birlikte Kalamış’ta yeni bir yapılaşmanın önünün açılacağını ifade ederek şunları söyledi: “Marinada 15 bin metrekare inşaat izni var. Zaten 7-8 bin metrekare kadar mevcut bina var. Onları düşecek, geriye 6 bin 7 bin metrekare inşaat alanı kalacak, bu da yetmeyecek ki. Marina bin 500 tekne kapasiteli. Bunu en fazla bin 700- bin 800'e çıkarabilirler. Burada tam olarak nasıl bir şey planlıyorlar, tam olarak bilmiyoruz ancak planda 3 katlı otopark var. Limandaki yat kapasitesinin üçte ikisi kadar otopark yapılması öngörülüyor. Bir de bu ticari bir otopark. Ancak unutulmamalı ki burası sit alanı. İstanbul Çevre Düzeni Planı'na göre buraya turizm tesisi yapmak mümkün değil. Anayasaya da aykırı.”
“ANAYASAYA AYKIRI”
2017 planında yüzer ve ahşap iskelelerin de mevcut kapasiteye dahil edildiğini ve emsal artışının bunun üzerinden hesaplandığını söyleyen Yüceer, planla birlikte Kurbağalıdere’nin ağzına kadar yeni bir mendireğin yapılacağını ekledi. Denize dolgu alan yapılmasının dolgu yönetmeliğine ve Anayasa’ya aykırı olduğunu söyleyen Yüceer, “ Mimarlar Odası olarak kamunun haklarını korumak için dava açtık ancak mahkeme burada menfaatimiz olmadığını gerekçe göstererek davayı reddetti. Buraya hiçbir şey yapılmaması lazım, hatta sit alanı olduğu için çivi bile çakılmaması lazım.” dedi.
Yeni bir planın hazırlanması durumunda yeniden dava açacaklarını söyleyen Yüceer, Anayasa Mahkemesi'nden olumsuz bir karar çıkarsa, Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi’ne başvuracağız.” diye konuştu.