Bağdat Caddesi’ndeki trafik kazaları ve ölümler Kadıköylüleri harekete geçirdi. Göztepe Dayanışması “Cadde Ölüm Pisti Değildir” konulu bir toplantı düzenledi. Toplantıda sorunlar ve öneriler konuşuldu
Erhan DEMİRTAŞ
Bağdat Caddesi’nde özellikle son bir yılda aşırı hız yüzünden meydana gelen kazalar, beş kişinin ölümü, onlarca insanın da yaralanmasıyla sonuçlandı. En son yaşanan trafik kazasında genç müzisyen Okan Arıkan hayatını kaybetmişti. Geçtiğimiz ocak ayında kırmızı ışıkta durmayan bir aracın çarpması sonucu yaşamanı yitiren 20 yaşındaki üniversite öğrencisi Feride Büşra Taşlı’nın ölümü de kamuoyunda büyük bir üzüntü ile karşılanmıştı. Taşlı’nın ölümünün ardından Bağdat Caddesi ve sahil yoluna “koridor hız sistemi” kuruldu. 50 kilometre hız sınırını aşan sürücülerin tespit edilmesi ve cezalandırılmasını amaçlayan bu sistem sayesinde şu ana kadar 7 bin sürücüye ceza kesildi.
Ancak Bağdat Caddesi’nde yaşayan vatandaşlar alınan önlemlerin yeterli olmadığını, aşırı hız tutkunu sürücülerin caddede yine hız sınırını aştığını belirtiyor. Bağdat Caddesi’nde trafik kazalarının yaşanmasının önüne geçmek isteyen Göztepe Dayanışması da 9 Mayıs Pazartesi akşamı Caddebostan Kültür Merkezi’nde “Cadde Ölüm Pisti Değildir” başlıklı bir forum düzenledi. Şikâyetlerin, taleplerin ve önerilerin konuşulduğu toplantıya Kadıköylülerin yanı sıra Feride Büşra Taşlı’nın iki ablası Buket ve Burcu Taşlı da katıldı.
“İKİ ŞERİT OLMALI”
Toplantı, 2000 ila 2015 yılları arasında Bağdat Caddesi’nde meydana gelen trafik kazalarında hayatını kaybedenlerin kısa öykülerinin gösterildiği video gösterimi ile başladı. Video gösteriminin ardından Prof. Dr. Ergun Gediklioğlu trafik kazalarının önüne geçmek için yapılması gereken bilimsel yöntemleri anlattı. Otoyol, cadde ve şehir içi ulaşımda uygulanan hız sınırının bilimsel yöntemlerle belirlenmediğini ifade eden Gediklioğlu, “Bu işin sorumluları yasal sorumlulukları yerine getirmiyor. Bilimsel öneride bulunanları ise dikkate almıyorlar” dedi. Bağdat Caddesi’nin gereksiz yere geniş olduğunu ifade eden Gediklioğlu, “Geçmiş dönemde Bağdat Caddesi konusunda birçok projenin içinde oldum. Bence cadde en fazla iki şerit olmalı. Böylece aşırı hız yapmak ortadan kalkacaktır” önerisinde bulundu. Bağdat Caddesi’nin tek yön yerine gidiş dönüş yönünün de olmasını ve toplu ulaşım araçlarına açılması önerisinde de bulunan Gediklioğlu, “Bilimsel yöntemleri bilmek önemli. Ama bence en önemli konu eğitim ve zihniyet meselesi. Zihniyetler değişmedikçe kazaların önüne geçemeyiz. Geçmiş yıllarda caddede bir kaza olmuştu ve bir vatandaş hayatını kaybetmişti. Sürücü ise gazetecilere ‘ne çekiyorsunuz altı üstü bir adam öldürdük’ demişti. Bu ifade aslında her şeyi açıklıyor” diye konuştu.
“HUKUK SÜRECİ ÇOK ZOR”
Gediklioğlu’nun sunumundan sonra Feride Büşra Taşlı’nın ablası Buket Taşlı söz aldı. Aşırı hız sebebiyle yaşananların kaza değil cinayet olduğunu ifade eden Taşlı, “Bizim yüreğimiz çok yanıyor. Tıpkı yakınlarını kaybeden diğer aileler gibi. Benim kardeşim trafik kurallarına her zaman uyan ve çevresindekilere bu konuda uyarılarda bulunan bir kızdı. Ben adaletin olduğunu düşünmüyorum. Hukuk gerçekten çok zor. Ama biz başka Büşraların ölmemesi için mücadelemize devam edeceğiz” ifadelerinde bulundu.
Büşra Taşlı’nın diğer ablası Burcu Taşlı da “Bizim içimiz yandı. Sadece kardeşimizi değil neşemizi, hayatımızı kaybettik. Bir cinayete kurban gitti. Davadan vazgeçmek için sürekli tekliflerde bulunuyorlar ama biz bu yoldan geri dönmeyeceğiz. Sürücü serbest bırakıldı. 31 Mayıs’taki duruşmada da bir sonuç çıkmazsa Bağdat Caddesi’nde geniş kapsamlı bir eylem yapmayı planlıyoruz” dedi. Konuşmalardan sonra öneri kısmına geçildi. Hız sınırının düşürülmesi, trafik kazaları ile ilgili yasal düzenlemelerin yapılması ve yakın zamanda protesto eylemlerinin yapılması önerilerinde bulunuldu.
OKAN ARIKAN ANILACAK
1 Mayıs’ta hayatını kaybeden 28 yaşındaki genç müzisyen Okan Arıkan arkadaşları ve yakınları tarafından şarkılar ile anılacak. 15 Mayıs Pazar günü kazanın gerçekleştiği Kızıltoprak’ta düzenlenecek anma etkinliği saat 15.00’te başlayacak.
16 YILDA NELER OLDU?
2000 Nisan: Baran Balcıoğlu adlı sürücü Erdem Celasun ve Selin Uras’ın olduğu araca çarptı. 6 yıl hapis cezası Yargıtay’ca 4 kez bozuldu. 2007’de bir kez daha aynı cezaya çarptırıldı.
2000 Ağustos: Ehliyetsiz sürücü Mustafa Cüneyt Gözen, Cem Teoman’a çarptı. Sürücü 43 milyarlık tazminat cezasına çarptırıldı.
2002 Ocak: Aşırı hız yapan Murat İbrahim Atasayan ağaca çarparak hayatını kaybetti.
2003 Kasım: Cengiz Kaynar, aşırı hız ve dikkatsizlik sonucu hayatını kaybetti.
2004 Haziran: Alkollü halde otomobiliyle hız yapan Faruk Fırtına Ültan, taksici Şükrü Özçelik’e çarptı.
2006 Nisan: Aşırı hız yapan Uygur Ağaoğlu, Suat Ayöz’e çarptı. Olaydan 9 gün sonra teslim olan Ağaoğlu 2,5 yıl ceza aldı.
2006 Ekim: Enver Arda Sevgen’in kullandığı otomobil Afet Ertopçu’nun aracına takla attırdı. Takla atan araç kaldırımda yürüyen kimya mühendisi Memduh Özışık’a çarptı.
2010 Ekim: Aşırı hız yaptığı belirtilen Temel Kanbur, dolmuşa çarptı.
2015 Temmuz: Üniversite öğrencisi Murathan Öztürk’ün kullandığı araç, kaldırımda çiçek tezgâhı olan Mehmet Emin Kaya’ya çarptı. Kaya hayatını kaybetti. 87 gün sonra teslim olan Murathan Öztürk ise 7 yıl hapis cezası aldı.
Abdullah Ercan Acar, kaldırımda yürüyen üç gence çarptı. Kazada Hasan Hüseyin Koşum hayatını kaybetti. Ercan Acar ise adli kontrol şartıyla serbest bırakıldı.
2016 Ocak: Kırmızı ışıkta geçtiği belirtilen Zeynep Nur Koşan, Feride Büşra Taşlı’ya çarptı. Üniversite öğrencisi Taşlı, olay yerinde hayatını kaybetti.
2016 Mayıs: Orkun Efe Bardakçı’nın kullandığı araç, aşırı hızlı bir şekilde ilerleyerek yolun sağında park halindeki araca arkadan çarptı. İki araç yaklaşık 20 metre sürüklendi ve kaldırımda yürüyen Okan Arıkan’a çarptı. Arıkan olay yerinde hayatını kaybetti. 10 dakika sonra yine aşırı hızlı olduğu iddia edilen Harun Doğan yönetimindeki araç kazayı son anda fark edince frene basarak durmak istedi. Ancak Harun Doğan, direksiyon hâkimiyetini kaybederek yolun solundaki ağaca çarptı. Doğan kaldırıldığı hastanede tüm müdahalelere rağmen kurtarılamadı.