Çevre ve Şehircilik Bakanı Murat Kurum geçtiğimiz günlerde yaptığı açıklamayla kentsel dönüşüm yasasının oluşturulacağını söyledi. Kurum’un açıklamalarına göre, her yıl 300 bin konut dönüştürülecek. Bunun 30 binini bakanlık ve TOKİ yapacak. Kalanını özel sektör üstlenecek.
EN YOĞUN KADIKÖY’DE HİSSEDİLDİ
Çevre ve Şehircilik Bakanı Murat Kurum’un bu açıklamasına rağmen ülke genelinde 2012 yılında başlayan kentsel dönüşüm hala rayına oturmadı. Öyle ki Fikirtepe’de evi teslim edilmeyen yüzlerce aile var. Riskli yapıların yıkılıp yerine yeni binaların yapılmasını öngören kentsel dönüşüm uygulaması en yoğun Kadıköy’de hissedildi. Marmaray, Avrasya Tüneli, Kurbağalıdere ve metro çalışmalarının da başlangıç ve geçiş noktaları Kadıköy’de olduğu için, inşaat faaliyetleri, günlük nüfusu 2,5 milyon olan Kadıköylülerin yaşamını çoğu zaman olumsuz etkiledi.
BAŞVURULAR AZALDI
Ancak gelecek yıllarda bu sorunların giderek etkisini yitirmesi bekleniyor.Hem ekonomik krizin etkisiyle hem de yenilenmesi gereken yapı stokunun giderek azalmasıyla inşaat çalışmalarında gözle görülür bir azalma var. 2012 ila 2019’un Ocak ayına kadarki verilere göre, Kadıköy’de toplam 3 bin 621 bina riskli yapı olarak belirlendi. Bu binaların 3 bin 331’ine yıkım ruhsatı verildi. Sayılar incelendiğinde Kadıköy’de kentsel dönüşümün en yoğun yaşandığı yıllar 2013 ila 2015 arası. 2012’de145 binaya ruhsat verilirken, 2013’te 350, 2014’te 471, 2015’te 784, 2016’da 813, 2017’de 483, 2018’de 276, 2019’un ilk ayında ise toplam 9 binaya yıkım ruhsatı verildi.
Altı yıllık zaman diliminde yıkım ruhsatı alınmasına rağmen inşaat faaliyetlerinin başlamadığı metruk bina sayıları da arttı. Zaman zaman can ve mal güvenliği için tehlike oluşturan bu binaların sayısı da 2019 itibariyle azaldı. 2018 yılı öncesi 185 metruk binanın olduğu Kadıköy’de bu sayı şu an 40’a inmiş durumda.
KADIKÖY BELEDİYESİ ROL ALDI
Kadıköylülerin bu altı yılda en çok şikayet ettiği konulardan biri de alt yapı çalışmalarıydı. Her kurum alt yapı kurulumunu yaparken asfalt ve kaldırım onarımını yapmak zorunda. Örneğin İSKİ ve İGDAŞ bir noktada altyapı çalışması yaptıktan sonra o bölgeye asfalt dökmek ve kaldırımların onarımını yapmakla yükümlü. AYEDAŞ, TÜRK TELEKOM, TÜRKSAT ve SÜPERONLİNE’nın asfalt onarımını ise İBB yapmak zorunda.
Bu kurumlar Kadıköy Belediyesi ile irtibat halinde olmasına rağmen onarım hizmetleri çoğu zaman ya geç yapılıyor ya da hiç yapılmıyor. Vatandaşların şikayetlerini dikkate alan Kadıköy Belediyesi’nin ilgili birimleri, işi yapmakla yükümlü olan kurumlardan yanıt alamayınca onarımları üstleniyor.
Kadıköy Belediyesi, kentsel dönüşümde mağduriyetlerin artmaması için başka kurumların yapması gereken asfalt ve kaldırım onarımını yapmakla kalmadı ve ulaşım alanında da yeni projeler üretti. Marmaray çalışmaları nedeniyle yıkılan köprülerin ve geçitlerin yeniden yapımını üstlenen Kadıköy Belediyesi, iBB ile yürüttüğü ortak çalışmayla da Söğütlüçeşme Köprüsü’nü de yeniledi.