Mahallelinin sorunlarını ve önerilerini muhtarlar ve yerel yönetimlere ulaştırmayı amaçlayan mobil uygulama Muhit.co Kadıköy’de de çalışmalarına başladı
Erhan DEMİRTAŞ
Sosyal medya ve mobil uygulamalar geliştikçe, yerel yönetime katkı sunmak isteyen vatandaşlar geleneksel yöntemlerin alternatifi olarak interaktif uygulamaları kullanmaya başlıyor. 2014 yılında şehir plancısı ve tasarımcılardan oluşan idealist bir ekip tarafından hayata geçirilen “Muhit.co” da bu uygulamalardan biri. Kadıköy’deki muhtarlarla iletişime geçmeye başlayan Muhit.co gönüllüleri, vatandaşların öneri ve şikayetlerini yerel yönetime aktarmayı amaçlıyor. Muhit, herkesin mahallesi, semti ve şehrini güzelleştirmek için daha katılımcı ve aktif olmasını hedefliyor. Muhit.co’nun kurucularından Gizem Çile Öcal ve L. Daniel Swakman ile projenin detaylarını konuştuk.
KATILIMCI BİR PLATFORM
Öncelikle ekibinizden bahseder misiniz, ekip nasıl bir araya geldi?
Gizem Çele Öcal: Muhit, bir grup hevesli şehir planlama ve tasarım geçmişi olan, kitle kaynaklı sosyal değişime inanan insan tarafından kuruldu. Sera, Gizem ve Daniel çekirdek ekibiz; Güney, Ersoy, Emre ve Arda da spesifik konularda yardımcı oluyorlar. Herkes bu işi yan iş olarak, yarı zamanlı yapıyor. İnandığımız için, eğlenerek yapıyoruz diyebilirim.
Sera Tolgay şu anda ABD’de Massachusetts Technology Üniversitesi’nde (MIT) Şehir Planlama üzerine yüksek lisans yapıyor. Katılımcı planlama ve insan odaklılık ile ilgileniyor. Kitle katılımlı sosyal değişim derken çok karmaşık bir şeyden bahsetmiyoruz aslında; basitçe tanımlamak gerekirse herkesin kendi evinin önünü süpürmesi diyebiliriz. Büyük değişimlerin böyle başlayacağına inanıyoruz. 2014 Aralık’ında Toplum Gönüllüleri Vakfı’nın bir sosyal girişimcilik hackaton’unu, yani “Things Challenge” kazandık… İki günde tasarlayıp geliştirdiğimiz Muhit’i hayata geçirmek için küçük bir hibe aldık. Böylece Muhit hayata geçti. Bu süreçte “Muhit” hakkında heyecanlanan ve mahallelerini iyileştirmek için motivasyon sahibi olan, bunu gönülden isteyen insanlarla çalışmanın en iyisi olduğunu anladık.
Muhit ile neyi amaçlıyorsunuz?
L. Daniel Swakman: Muhit ile mahallelerin, yani aslında herkesin; yerel ve orta dereceli yönetimlerle arasındaki iletişim boşluğunu azaltmayı amaçlıyoruz. Mahallenin iyileşmesi için bir önerimiz olduğunda bunun takibini basitçe yapabilen, ilgililere iletebilen bir mecra olmayı hedefliyoruz. Kısaca yaşam alanlarında iyileşmelerin sağlanması için kitlelerin katılımına imkân veren bir platform diyebiliriz. Things’in hackato’unu Aralık 2014’te kazanmamıza rağmen 2015’in Nisan- Mayıs aylarında platformu kurmaya başladık. Üç ay sonra elimizde bir beta versiyon vardı ve son bir senedir bu versiyonu test ediyorduk. Artık muhtarlara hizmet verebileceğimiz yazılımımız da tamamlandı ve bir platform olduk. Çok da mutluyuz.
Proje şu an ne aşamada, insanlar sizi tanıyor mu?
L. Daniel Swakman: Proje güzel bir yerde. En son geçen ay ABD’nin önde gelen üniversitelerinden Massachusetts Technology Üniversitesi’nin (MIT) bir yarışmasını kazanarak küçük bir destek daha aldık. Hem projeyi üretenler olarak, destek verecek yurt içi ve yurt dışı kurumlarla iletişimimiz kuvvetleniyor hem de kullanıcılar / mahalleliler de adımızı yavaş yavaş duyuyorlar. Sosyal medyada birçok takipçimiz oldu. İstanbul’dan, Antalya’ya, İzmir’den Şırnak’a sorunlar ve öneriler girilmiş durumda. Şu anda kent konseyleri, belediyeler ve muhtarlarla iletişim kuruyoruz. Onların da desteklerini aldıktan sonra amaçladığımız gelişim platformuna ulaşmamıza ramak kalmış olacak.
“FİKİRLERİNİ DUYURACAKLAR”
Sosyal medya çok etkili kullanılıyor. Siz de bunu avantaja mı dönüştürmek istiyorsunuz?
Gizem Çile Öcal: Kesinlikle. Biz de bir sosyal medya kanalıyız; sadece mahalleye özelleştirilmiş, diğer sosyal medya kanalları üzerinden Muhit’e veya Muhit üzerinden diğer kanallara ulaşmayı sağlayan bir aracız. Kendi sosyal medya kullanımımız açısından konuşursak, daha çok Facebook’da aktifiz. Bizim için çok temel bir alan. Hem reklamlar ile platformumuzdan haberdar etmek hem de mahalleliler tarafından desteklenen sorunları duyurmak için çok kullanıyoruz. Twitter’da daha aktif olmayı istiyoruz; ama şimdiye kadar zamanımız yetmedi.
Muhit.co insanların hayatında neyi değiştirecek ya da neleri kolaylaştıracak?
L. Daniel Swakman: İnsanlar Muhit üzerinden kendi mahallelerini ve yaşam alanlarıyla ilgili fikirlerini duyurabiliyorlar. Kendi fikirlerini paylaşabiliyor; başka fikirleri destekleyebiliyorlar. Bu fikirler üzerinden yerel yönetimlerle doğrudan iletişime geçip bu değişikliklerin gerçekleşmesini sağlayabiliyorlar. Muhit, belediyeler için de bölgelerindeki meseleleri takip etmek, fikir almak ve aksiyon almak için bir araç. Ayrıca bu platform bölge halkı için de sorunların yerel yönetimlerce ne oranda ve nasıl çözüldüğünü görmek için de kullanılıyor.
“ÇAYIMI İÇ” SÖZÜNÜ SÖYLE
Bu uygulama Avrupa'da var mı? Bizde daha yeni yeni görüyoruz...
Gizem Çile Öcal: Bu fikir Türkiye’de başladı. Türkiye’deki yerel ve orta dereceli yönetimler ile yerel halkın arasındaki iletişim boşluğunu doldurmayı amaçlıyor. Muhtarlık bunu çözmek için çok ilginç bir kurum çünkü mahalleye göz kulak olan muhtarlar ve muhtarlık Türkiye’ye özgü. Yakın zamanda, özellikle MIT’de başarılı olduğumuz “Küresel Değişim Projeleri” yarışmasından sonra dünyanın 3-4 değişik ülkesinden aynı modeli uygulamak için teklifler aldık.
“Sosyal sorumluluk bilinci” ya da “duyarlı vatandaşlık” tanımı bu tarz siteler aracılığıyla değişiyor mu sizce?
L. Daniel Swakman: Biz de bu şekilde değişmesini umuyoruz çünkü ilk defa değişimi gerçek zamanlı takip edebileceğimiz platformlar oluşuyor. Örnek olarak bir mahalleli çöplerle ilgili bir öneri getiriyorsa ve destek de alıyorsa; muhtar bu konuda bir araştırma yapabiliyor. Bunun yanında Muhit üzerinden “çayımı iç” butonuna basıp, mahalleliyi davet edebiliyor, çözüm yollarını beraber tartışıp, gerekli takip ve bilgilendirmeleri yine bu platform üzerinden duyurabiliyor. Mahallelilerin birlik ve beraberlik içinde, güçlü olmasını sağlayan bir sisteme dönüşüyor. Hem mahallede değişimler gerçekleşiyor; hem de mahalleli daha katılımcı ve söz sahibi oluyor. İnsanların bu tip örnekleri gördükçe duyarlılıklarının artacağını düşünüyoruz.
MUHİT.CO NASIL KULLANILIR?
“Vatandaşlar www.muhit.co sitesine kayıt olduktan sonra ilk fikirlerini oluşturmaya başlayıp, sunulan fikirlerden beğendiklerini destekleyerek ya da yaşadıkları yerlerdeki kentsel sorunlar hakkında farkındalık oluşturmaya yardımcı olabilirler. Ayrıca yazılan fikirlerin hayata geçmesi için komşularının ve muhtarlarının desteği de çok önemli. Bu yüzden her vatandaş muhtarına Muhit’ten bahsederek kayıt olmaya teşvik edebilir. Kullanıcılar komşularına ve çevresine Muhit'ten bahsederse fikirlerinizi destekleyecek, yeni önerilerle mahallenizi güzelleştirebilecek komşularını da bu sürece davet edebilirler.”