Marmaray ne zaman bitecek?

İstanbul’un bitmek bilmeyen projelerinden biri olan Marmaray Projesi'nin, yüzde 70'inin tamamlandığı açıklandı. 2013 yılı 29 Ekim’de test sürüşlerinin yapılması umuluyor.

18 Nisan 2011 - 11:06

Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi (MSGSÜ) Yapı Uygulama ve Araştırma Merkezi, “Marmaray Projesi” konulu bir konferans düzenledi.
11 Nisan Pazartesi günü üniversitenin Fındıklı'daki yerleşkesinde gerçekleştirilen konferansta, Demiryollar, Limanlar ve Hava Meydanları İnşaatı Genel Müdürlüğü (DLH) Marmaray Bölge Müdürü Dr. Müh. Haluk İbrahim Özmen ve Proje Müdürü Hüseyin Belkaya, proje hakkında bilgi verdi. Projenin başlangıcından günümüze dek olan süreçteki çalışmaları ve gelişmeleri bir sunumla anlatan Belkaya, 7,5 büyüklüğündeki depreme dayanaklı bir sistem tasarladıklarını vurgulayarak, “Deprem zamanında keşke bu tünelde olsak” dedi. Yenikapı İstasyonun’daki şantiyeden ve orada çıkan tarihi eserlerden, buluntulardan söz eden Proje Müdürü Hüseyin Belkaya, arkeologların buradaki çalışma sürecini uzattığını bu nedenle projede 2 sene kayıp olduğunu belirtti. Belkaya, kazıların daha hızlı gerçekleşmesini istediklerini, fakat bu durumun da arkeoloji bilimine ters olduğunu dile getirdi. Yenikapı kazısında çıkan tarihi eserlerin görsellerini dinleyicilerle paylaşan Belkaya, kazıda çıkan gemi buluntularını UNESCO tarafından koşul tutulan 8 tane uzmandan birine inceletme yaptıklarını ve istenilen her şeye uyulduğunu söyledi.

MARMARAY SADECE ULAŞIM PROJESİ Mİ?

Daha sonra söz alan 2010 İstanbul Kültür Ajansı’ndan mimar Korhan Gümüş, Marmaray projesinin sadece ulaşım projesi olarak ele alındığını oysa ki kentsel planlama ve tasarım açısından beraber ele alınması gerektiğini, iyi yönetildiği takdirde projenin çok başarılı olabileceğini ifade etti. Kentsel tasarım açısından yapılacak istasyon binalarının mimari açıdan iyi tasarlanması gerektiğini de söyleyen Gümüş, bu nedenle iyi mimarlar ile çalışmasının önemini vurguladı. Gümüş'ün bu eleştirilerin üzerine DLH Marmaray Bölge Müdürü Dr. Müh. Haluk İbrahim Özmen, projenin “ulaşım projesi” olduğunu vurgulayarak, “'İBB tarafından Yenikapı ve Üsküdar İstasyonları’na yönelik kentsel tasarım projeleri gerçekleştiriliyor. Proje kapsamına arkeolojik park alanları, müze alanları yaratmak istiyoruz” dedi.

ARKEOLOGLAR POLEMİĞİ

İstanbul Metropoliten Planlama Merkezi (İMP) Kentsel Tasarım ve Yarışmalar Bölümü Yürütücüsü Murat Vefkioğlu da Yenikapı İstasyonu’na yönelik açılacak yarışmayı kendilerinin hazırladıklarını ve şartname hazırlarken Yenikapı’nın potansiyellerinin kente nasıl kazandırabileceklerini düşünerek hareket ettiklerini söyledi. Fakat DLH’nın şartnamenin hazırlanması sürecinde görüşlerini yadırgadıklarını belirten Vefkioğlu, “Biz böyle yaptık, böyle… Siz de ona göre yapın” gibi bir tutum sergilediklerini söyledi. Vefkioğlu, Hüseyin Belkaya’nın arkeologlara yönelik sözlerine de sitem ederek, “Kentin mirasının geleceğe taşınmasında arkeologlar çok önemli bir role sahip” dedi.
Bunun üzerine tekrar söz alan Hüseyin Belkaya, arkeologların çok önemli meslek adamları olduklarını, onlara çok şey borçlu olduklarını, sadece projenin yavaşlaması nedeni ile onlara sitem ettiğini belirtti.

‘Asrın Projesi’

Resmi internet sitesinde verilen bilgilere göre, dünyadaki en önemli projelerden biri olarak kabul edilen Marmaray, Avrupa yakasında bulunan Halkalı ile Asya yakasında bulunan Gebze ilçelerini bir banliyö demiryolu sistemiyle bağlayacak. Hat, Kazlıçeşme'de yeraltına girecek; yeni yeraltı istasyonları olan Yenikapı ve Sirkeci boyunca ilerleyecek, İstanbul Boğazının altından geçecek, ve diğer bir yeni yer altı istasyonu olan Üsküdar'a bağlanacak ve Söğütlüçeşme'de tekrar yüzeye çıkacak. Yaklaşık 76 km uzunluğundaki hatta, 3 yeraltı istasyonu, 36 yerüstü istasyonu olacak.
Proje tamamlandığında
-Gebze ve Halkalı arası 105 dakika
-Bostancı ve Bakırköy arası 37 dakika
-Söğütlüçeşme ve Yenikapı arası 12 dakika
-Üsküdar ve Sirkeci arası 4 dakika olacak.


 

Etiketler; marmaray

ARŞİV