Marmaray raydan çıktı!

Elektrik kesintileri nedeniyle sık sık arıza yapan Marmaray geçtiğimiz hafta raydan çıktı. Marmaray ve TCDD, olayın teknik arıza nedeniyle yaşandığını açıklasa da, İnşaat Mühendisleri Odası, arızanın zemindeki çökmelerden kaynaklanabileceğini belirtiyor

21 Nisan 2016 - 14:06

Erhan DEMİRTAŞ
Anadolu ile Avrupa yakasını birbirine bağlayan ve asrın projesi olarak duyurulan Marmaray’da 12 Nisan Salı günü bir arıza meydana geldi. Ayrılıkçeşme istasyonundan Marmaray’a binen yolcular, “teknik arıza” anonsu üzerine trenden indirildi. Başka ulaşım araçlarına yönlendirilen vatandaşlar, tünelde çektikleri fotoğrafları sosyal medya üzerinden paylaştı. Paylaşılan fotoğraflarda vagonun raydan çıktığı görüldü.

“TEKNİK ARIZA”
Yaşanan olay sonrasında Marmaray’dan teknik arıza açıklaması yapıldı. Saat 08.35’te resmi internet sitesinden yapılan açıklamada, “Teknik bir arıza sebebiyle tren seferlerimiz Üsküdar-Kazlıçeşme arası çalışmaktadır” denildi. Marmaray seferleri ise saat 12.00 sıralarında normale döndü.
Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demir Yolları (TCDD) Genel Müdürlüğü de olay üzerine bir açıklama yaptı. Marmaray’da trenin deray (raydan çıkma) etmesi sonucu aksama yaşandığını belirtildi. Genel Müdürlükten yapılan açıklamada, “Teknik bir arıza nedeniyle Marmaray tren seferlerinde aksama yaşanmıştır. Üsküdar- Kazlıçeşme arasında 08.25, Ayrılıkçeşmesi-Üsküdar arasında ise 08.50’den itibaren tren seferleri aktarmalı olarak yapılmaktadır” ifadelerine yer verildi.
Marmaray ve TCDD’nin yaptığı açıklamaların kamuoyunu yeterince bilgilendirmediğini ifade eden İnşaat Mühendisleri Odası İstanbul Şube Başkanı Nusret Suna olayla ilgili değerlendirmelerde bulundu. Marmaray projesinin dünyanın sayılı büyük projelerinden biri olduğunu dile getiren Suna, projenin ön etüt çalışmalarının yapıldığını ancak testlerin yeterince yapılmadığı görüşünde. Marmaray’daki sistemin tamamen elektronik olduğunu kaydeden Suna, trenin raydan çıkma ihtimali şu şekilde değerlendirdi: “Bir tren neden raydan çıkar? Bunun iki nedeni olabilir; ya aşırı sürat yapılmıştır ya da tren virajı dönememiştir. Ama Marmaray elektronik bir sistem üzerine kurulu. Makinist olası bir nedenle devreden çıksa bile tren otomatik olarak yoluna devam eder. Ayrıca bu sistem aşırı hız yapmaya da olanak vermez. Benim öngörüm arızanın insani bir hata nedeniyle olmadığı yönünde.” Deniz tabanında çökmelerin yaşandığı bilgisini paylaşan Suna, “Marmaray, batırma su tünellerinin birleştirilmesi ile oluşturuldu. Boğazda bazı çöküntülerin yaşandığını, deniz tabanının yerine oturduğunu düşünüyorum. Eğer böyle bir ihtimal varsa tren rayları en ufak bir hareketten bile etkilenebilir” dedi. Suna, tünellerdeki su sızıntısının ise tünellerdeki ek yerlerinin deformasyonundan kaynaklanabileceğini ama büyük projelerde bu durumun yaşanmaması gerektiğinin altını çizdi.

“GEREKLİ İNCELEMELER YAPILMALI”
Yetkili kurumların daha açıklayıcı bilgiler paylaşmasının gerektiğini belirten Suna, “Her gün binlerce insan bu ulaşım aracından faydalanıyor. Biz de bu projeyi destekledik. Evet, çok önemli bir proje, insanlar daha kısa zamanda istedikleri yere gidebiliyorlar. Ancak, sadece ‘teknik arıza’ açıklaması ile kamuoyu bilgilendirilmez. Sosyal medyada paylaşılan fotoğraflar olmasa bizim de haberimiz olmayacaktı. Bilim insanları gerekli incelemeleri yapmalı. Zemin ile ilgili bir problem varsa zemin ıslahı yapılmalı” diye konuştu.

ARŞİV