Metro ve otoyollar bu yükü taşıyabilir mi?

Ankara-İstanbul Yüksek Hızlı Tren (YHT) Projesi nedeniyle ana hat ve bölgesel tren hatlarında bazı seferler kaldırıldı, bazılarında değişikliğe gidildi...

12 Ocak 2012 - 13:29

Ankara-İstanbul Yüksek Hızlı Tren (YHT) Projesi nedeniyle ana hat ve bölgesel tren hatlarında bazı seferler kaldırıldı, bazılarında değişikliğe gidildi. Bir süredir yaşanan sorunlar Şubat ayı itibariyle Haydarpaşa varışlı Anahat ve bölgesel trenlerin seferden kaldırılmasıyla ayyuka çıkacak gibi. Kadıköy-Kartal Metrosu ile E-5 ve TEM’in yolcu yükünü taşıyıp taşıyamayacağı tartışılıyor. Özellikle Haydarpaşa-Adapazarı hattını kullanan, aralarında öğrencilerin yoğunlukta olduğu yolcular bu hatta büyük sorun yaşayacaklar.

Ankara-İstanbul Yüksek Hızlı Tren (YHT) Projesi nedeniyle ana hat ve bölgesel tren hatlarında bazı seferler kaldırıldı, bazılarında değişikliğe gidildi. Bir süredir yaşanan sorunlar Şubat ayı itibariyle Haydarpaşa varışlı Anahat ve bölgesel trenlerin seferden kaldırılmasıyla iyice artacak. Kadıköy-Kartal Metrosu ile E-5 ve TEM’in yolcu yükünü taşıyıp taşıyamayacağı tartışılıyor.
Ankara-İstanbul Yüksek Hızlı Tren(YHT) Projesi kapsamında hattın Köseköy-Gebze kesiminde yeni yol çalışmaları nedeniyle 1 Ocak 2012 ile 31 Ocak 2012 tarihleri arasında Eskişehir Ekspresi seferden kaldırıldı. Doğu Ekspresi ise Ankara-Kars-Ankara arasında çalışacak. Başkent Ekspresi’nin Haydarpaşa hareket saati 08.00’e alındı. Cumhuriyet Ekspresi’nin Haydarpaşa hareket saati 14.30’a alındı. Boğaziçi Ekspresi’nin hareket saati 14.00’e alındı. Haydarpaşa’dan Adapazarı’na 8.15-10.40-12.40-13.20’de hareket eden tren seferleri kaldırıldı. Adapazarı’ndan Haydarpaşa’ya saat 9.20-11.20-12.40-13.40’ta hareket eden trenler seferden kaldırıldı. 1 Şubat 2012 tarihinden itibaren de Haydarpaşa varışlı Anahat ve bölgesel trenler seferden kaldırılacak. Yeni düzenlemeye göre Şubat ayı itibarıyla banliyö seferlerine 30 ay ara verilmesi sözkonusu.
ÖĞRENCİLERİN VAZGEÇEMEDİĞİ ULAŞIM ARACIYDI
Ankara-İstanbul Yüksek Hızlı Tren projesi nedeniyle bazı seferlerin kaldırılması, bazılarının sefer saatlerinde ise değişikliğe gidilmesi özellikle bu hatları kullanan yolcular için büyük sıkıntılar doğurdu.
Özellikle sıkıntıya neden olan bir hat var ki günde on binlerce öğrenci hatta vatandaş bu hattı kullanarak okuluna, işine ve evine gidebiliyordu. Sözkonusu o hat Haydarpaşa-Adapazarı trenleri…
Adapazarı’na 08.15-10.40-12.40-13.20’de hareket eden tren seferleriyle Adapazarı’ndan Haydarpaşa’ya saat 09.20-11.20-12.40-13.40’ta hareket eden tren seferlerinin kaldırılması, bu hattı kullananları kara kara düşündürüyor. Özellikle Kocaeli ve Adapazarı’ndaki üniversitelerde öğrenim gören İstanbul ve civarında yaşayan öğrenciler bu durumdan en fazla zarar gören kesimi oluşturuyor. Bu durum öğrenciler için ucuz, kolay ve rahat ulaşımın bitmesi anlamına geliyor. Pek çok öğrenci Adapazarı trenlerinin rahat, ucuz ve ders çalışmaya uygun ortamı olduğunu ve bu imkânı kaybetmenin kendileri için büyük kayıp olduğunu ifade ediyorlar.
ŞUBAT SONRASI YOLCULUK KÂBUS OLABİLİR
TCDD’nin duyurularında1 Şubat 2012 tarihinden itibaren Haydarpaşa varışlı Anahat ve bölgesel tren seferlerinin kaldırılacağı açıklandı. Bu açıklamaya göre tren yolcuları için asıl büyük sıkıntı Şubat ayından itibaren başlayacak gibi.
Şubat ayı ile başlayacak yeni uygulama, anahat ve bölgesel trenleri her gün kullanan on binlerce vatandaşın karayolunu kullanan toplu taşıma araçlarına yönelmesi anmalına geliyor. Bu da trafik gibi önemli bir sorunu olan İstanbul ve İstanbul’u Kocaeli güzergâhına bağlayan otoyollara ayrı bir yük binmesi demek. Yetkililerin bu konuda dişe dokunur çalışması var mı henüz bilinmiyor ama bir gerçek var ki, o da İETT otobüslerine, otobüs firmalarına, Kadıköy-Kartal-Kaynarca Metrosu’na, Harem-Gebze minibüslerine onbinlerce yolcunun akın etmesi.
OTOYOLLAR BU YÜKÜ NASIL KALDIRACAK?
TMMOB İstanbul Kent Sempozyumu’nda sunulan “Marmaray Projesi İstanbul’a ve Demiryollarına Ne Getirecek?” başlıklı bir araştırmada; İBB’nin 2005 yılı verilerine göre İETT hatlarının % 31’inin yani 195 otobüsün Anadolu yakasında çalıştığı belirtilirken yine aynı araştırmada, İstanbul trafiği, E-5 ve TEM otoyolu ile bu yolların ana arter bağlantı yolları ile boğaz köprüleri üzerinde yoğunlaştığı vurgulanıyor. Bu araştırma ışığında, Ankara-İstanbul Yüksek Hızlı Tren projesi çalışmaları dolayısıyla E-5 ve TEM otoyolu ile bağlantı yollarında trafiğe artı yükün bineceği kanısı ağır basıyor.
HER BİR KÖŞESİ BURAM BURAM ANI KOKAR
Tren seferlerinin durdurulmasıyla birlikte Tarihi Haydarpaşa  Garı’nın kültür merkezi ve AVM şeklinde değerlendirilebileceği de kesin olmayan duyumlar arasında.
Hemen hemen hepimizin hayatında önemli simgelerden biri olan Haydarpaşa Garı, 1908'de İstanbul-Bağdat Demiryolu hattının başlangıç istasyonu olarak inşa edildi.
2. Abdülhamit, yaptırılmasına onay verdiğinden 100 küsür yıl sonra da hattın ve Gar binasının bu kadar önemli konuma gelebileceğini öngörmüş müydü acaba?
Sevinç, hüzün, yaşanmışlık dolu duvarları, çileli Anadolu insanının yüzü gibidir. Her kıvrımında her lekesinde, her çatlağında sayısız anının izini taşıyan Gar’ın soluk renkli yorgun duvarları, sevinç, üzüntü, vuslat, hasret izleriyle doludur sanki…
Kadıköy’ün de simge mekânı olan Haydarpaşa Garı, Demiryollarımızın Haydarpaşa-Bağdat hattının başlangıç istasyonudur. Osmanlı İmparatorluğu'nun son dönemlerinde Hicaz Demiryolu hattının da inşasıyla İstanbul-Şam-Medine seferlerinin de başlangıç noktası konumuna gelen Gar binası 1917 ve 2010 yılında iki yangın ve 1979’da bir deniz kazası sonucu çeşitli şekillerde hasara uğradı. Günümüzde 4. katı kullanılamaz hale geldiği belirtilen tarihi bina İstanbul’un siluetinin en önemli parçalarından birini oluşturuyor.
DEĞİŞİK DUYUMLAR DA VAR
Birleşik Taşımacılık Sendikası’ndan YHT projesine sıcak bakılmıyor. Çalışmayla en fazla 160 kilometreye kadar hız artışı olacağı, bunun da hızlı tren için uygun olmadığı dile getirilirken, Haydarpaşa Gar’ının işlevsiz hale getirilerek, kamuoyuna işe yaramadığı izleniminin verilmeye çalışıldığı da ifade ediliyor. Gar’ın kültür merkezi ve AVM şeklinde değerlendirilebileceği de kesin olmayan duyumlar arasında.
Mustafa SÜRMELİ

ARŞİV