Trafiğin gün geçtikçe içinden çıkılmaz bir hal aldığı İstanbul'da, bisikletin en iyi alternatif olduğuna inanlar, ihtiyaç duyduklarında toplu ulaşım araçlarını kullanabilmek için eylem yaptı.
Gökçe UYGUN
Bisikletli ulaşım konusunda toplumda farkındalık yaratmak için kurulan Bisikletli Ulaşım Platformu (BUP), yine eylemdeydi. Platform üyesi bisikletliler Kadıköy’deki eylemlerinde “metrobüse bisikletle binme hakları”nı savundular. 19 Ocak Pazar günü bir araya gelerek, Fahrettin Kerim Gökay ve Bağdat Caddesi’nde 15 kilometre pedal çevirerek farkındalık turu atan eylemciler, “metrobüste öğle saatlerinde bisiklet taşınması” talebiyle ilgili ilk adımı da atmış oldular. Grup, turun ardından Söğütlüçeşme Metrobüs’e giderek, taleplerini içeren dilekçeyi verdi. BUP adına açıklama yapan Engin Ertekin, İstanbul'da toplu ulaşım araçlarında bisiklet taşımaya uygulanan saat ve araç sınırlaması nedeniyle işe, okula giderken bisikletini kullanamayanların, bisikletin toplu ulaşıma entegrasyonu konusunda çalışma yapılmasını istediğini söyledi.
O BİSİKLET METROBÜSE BİNECEK!
Ertekin, “İnsanların bile zor bindiği metrobüse bisikletle nasıl bineceğiz dediğinizi duyar gibiyiz. Amacımız elbette kaos yaratmak değil. Ancak neredeyse bisiklet kadar yer kaplayan bebek arabaları ve devasa yüklerle-bavullarla metrobüse biniliyorsa neden bisikletle binilmesin? Yoğun iş saatleri dışında kalan ve metrobüsün nispeten daha az kalabalık olduğu öğle saatlerinde (örneğin 12:00-14:00 arasında) araç başına bir bisiklete neden izin verilmesin? Durmaksızın hep birlikte talep edeceğiz, hep birlikte bisikleti tüm belediyelerin gündemine oturtacağız. Bisiklet ne bir yük, ne de bir çocuk oyuncağıdır. Bisiklet bir ulaşım aracıdır” dedi.
BİSİKLETLER OTOBÜSE BİNİYOR!
Öte yandan İstanbul’da hizmete giren yeni 110 İETT otobüsünde bisiklet de taşınabilecek. Bisiklet aparatının olduğu otobüsler sayesinde, isteyenlerin bisikletlerini hızlı ve kolay bir şekilde otobüsün önüne yerleştirip, sonra da otobüse binip seyahat edebilecekleri belirtildi. Bisiklet aparatlı otobüsler, Kartal-Kadıköy sahil yolu, Küçükçekmece-Eminönü sahil yolu, Sarıyer-Kabataş sahil yolundaki hatlarda hizmet verecek.
BİSİKLET YOLLARI NİYE KALDIRILDI?
Bilindiği üzere 2012’de Cadde’nin Göztepe-Kızıltoprak arasını kapsayan bölümü bisiklet yolu olarak ayrılmış, ancak aradan 1 gün bile geçmeden İBB ekiplerince yola monte edilen bütün malzemeler ve levhalar kaldırılarak bisiklet yolu iptal edilmiş eski haline geri döndürülmüştü. CHP İstanbul Milletvekili Kadir Gökmen Öğüt de bisiklet sürücülerinin tepkisini çeken bu durumun nedenini TBMM'ye taşımıştı. Öğüt'ün önergesine yanıt, eski İçişleri Bakanı Muammer Güler'den, yaklaşık 1 yıl sonra geldi. Güler, bisiklet yolları ile ilgili alanın çizgilerle belirlenmeye başlandığında bazı alanlarda bisiklet sürücüleri açısından tehlike oluşturabilecek gayri yasal parklaşmanın tespit edildiğini, bu sebeple projenin yarım kaldığını ifade etti. Bisiklet yollarının kaldırılmasının trafik sıkışıklığı ile alakası olmadığını belirten eski İçişleri Bakanı Güler, gerekli önlem ve tedbirlerin alınmasının ardından projenin yeniden değerlendirileceğini söyledi. Anadolu yakasında 18, Avrupa yakasında ise 23 kilometre olmak üzere toplam 41 kilometre bisiklet yolu uygulama projesi üretildiğini açıklayan Güler, CHP’li vekil Öğüt'ün bisiklet yolunun kurulması ve iptali ile ilgili maliyetin ve sorumluların kimler olduğu sorularını ise yanıtsız bıraktı.