TBMM Plan ve Bütçe Komisyonunda, Ulaştırma Bakanlığının 2021 yılında hayata geçireceği projeler hakkında sunum yapıldı. HDP Ankara Milletvekili Filiz Kerestecioğlu, komisyon toplantısında söz alarak bakanlığın yaptığı sunumda tarihi Haydarpaşa Garı ile ilgili tek bir ifadenin yer almadığını belirterek, “Haydarpaşa Garı’nın gar olarak kalmasını engelleyecek planlar mı yapıldı? Haydarpaşa Garı’nı işlevsizleştirmek için projede olan altı yolu iptal etmeyi mi planlıyorsunuz?” sorularını yöneltti.
Kerestecioğlu’nun konuşması üzerine açıklama yapan Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, “Haydarpaşa Garı, eski Türkiye’de kaldı. Yeni Türkiye’de Marmaray var. Marmaray’a Sirkeci’den Kadıköy’e, Ayrılıkçeşme’ye 5 dakikada gidebiliyorsunuz. Ayrılıkçeşme’den Kadıköy-Kartal hattına binip Pendik Tavşantepe’ye kadar gidebiliyorsunuz. Pendik Tavşantepe’den önümüzdeki yıl Sabiha Gökçen Havalimanı’na kadar ulaşabileceksiniz. Haydarpaşa Garı’nda arkeolojik kazılar, kurul denetiminde devam ediyor. Arkeolojik kazıların bitmesiyle burayı İstanbul’un hizmetine müze olarak sunacağız.” dedi.
“NEDEN DEĞİŞTİRİLMEK İSTENİYOR?”
Haydarpaşa Dayanışması’nın 462. Pazar Eyleminde Bakan Karaismailoğlu’nun sözlerine tepki gösterildi. Birleşik Taşımacılık Sendikası ve Mimarlar Odası İstanbul Şubesi’nin de destek verdiği eylemde basın açıklamasını okuyan TMMOB Mimarlar Odası İstanbul Şube Başkanı Esin Köymen, 6 Aralık 2015 tarihinde, dönemin ulaştırma bakanının Haydarpaşa Garı’nın aslına uygun restore edilerek gar olarak hizmet vereceğini söylediğini hatırlatarak konuşmasını şu sözlerle sürdürdü: “Neden hala Haydarpaşa’nın işlevi değiştirilmek isteniyor? Neden hala Haydarpaşa üzerine kâr getirici proje tasarıları ile siyaset yapılıyor? ‘Haydarpaşa Manhattan olacak’ , ‘Haydarpaşa Venedik olacak’, ‘Haydarpaşa Otel olacak’, ‘Haydarpaşa ticaret merkezi olacak’ dediler. Haydarpaşa Dayanışması ise, tüm İstanbulluların kent hakkını ihlal eden bu dönüşüm tasarılarına kararlılıkla karşı koydu. Bu mücadele tarihi içinde Haydarpaşa Dayanışması, ortaya atılan ve sadece belli bir kesim için ticari amaç güden dönüşüm projelerinin hayata geçirilmesine, uzun soluklu ve renkli direniş biçimleriyle engel oldu. Haydarpaşa Dayanışması eylemcileri, tam 15 yıldır, mücadelesi ve gardaki sürekli mevcudiyeti ile Haydarpaşa Garı’nı hiçbir zaman yalnız bırakmadı.”
“DÖNÜŞÜM MEŞRULAŞTIRILIYOR”
“Haydarpaşa Garı ticaret merkezi, otel, fuar alanı, tasarım merkezi denilerek dönüştürülemedi. Bugün neden müze ve kültür gibi içeriklerle aynı dönüşüm girişimlerine devam ediliyor?” sorusunu soran Köymen “Haydarpaşa Garı’ndaki arkeolojik kazılar, neden ve niçin garın tarihine, belleğine, işlevine ve her şeyden öte kent sakinlerinin iradesine ihanet edecek biçimde kullanılıyor? Buradaki amacın; Haydarpaşa Garı’nın, limanının ve tüm geri sahasının değerlerini kamu yararına yaşatmak ve sürdürmek olmadığı açıkça ortadadır. Toplumda olumlu bir itibarı olan müze işlevinin, Haydarpaşa’daki dönüşümü meşrulaştırmak için kullanılmak istendiği açıktır.” dedi.
“ULAŞIM DIŞINDA KULLANILMAMALI”
Haydarpaşa Garı’nın ulaşım alanı dışında kullanılmasının doğru olmayacağını vurgulayan Köymen, “Bizler Haydarpaşa Dayanışması olarak, son 20 yıldır gara yöneltilen, ticaret, tasarım, finans, fuar merkezi, otel, müze gibi işlevlere artık yeter diyoruz. Herkesin erişebildiği bir ulaşım hizmetini tesis eden, vapur ve tren sentezini tüm sakinlerin kullanımına sunan, şehrin çeperi ile merkezi arasında bir köprü olan, İstanbul ile diğer Anadolu kentleri arasında bağlar ören, kısacası pek çok toplumsal karşılaşma ve diyalog imkanını inşa eden bu mekanı, Haydarpaşa Garı’nı asla yalnız bırakmayacağız. Tüm kent sakinlerinin ve demiryolcuların ortak belleği ve müşterek mekanı olarak Haydarpaşa’ya trenler, vapurlar ve insanlar geri gelene dek, pazar nöbetlerimizle, devam edeceğiz.” şeklinde konuştu.
TRENLER GELECEK DENMİŞTİ
Gazete Kadıköy olarak geçtiğimiz yılın şubat ayında CİMER üzerinden Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’na “Haydarpaşa Garı’ndan trenlerle ulaşım sağlanacak mı?” sorusunu yöneltmiştik. Bakanlık “Haydarpaşa bağlantısı inşaatı sırasında rastlanılan buluntular sebebiyle trenlerin Haydarpaşa Garı’na erişimi işlerinde gecikme olmuştur. Bu bölge için bir tarih verilememekle birlikte şehirlerarası trenler için Haydarpaşa Garı’na erişim temin edilecektir.” yanıtını vermişti.
Haydarpaşa Garı’nın çatısında 28 Kasım 2010’da çıkan yangının üzerinden tam 10 yıl geçti. Haydarpaşa Dayanışması hem garda yürütülen restorasyon çalışmaları hem de müze açıklamaları ile ilgili 29 Kasım Pazar günü basın açıklaması düzenleyecek.