Otizmde 'sürekli eğitim' şart

Otizmli çocuğu olan aileler tarafından Acıbadem’de kurulan Otizm Destek ve Dayanışma Derneği’nde 10 öğrenciye özel eğitim veriliyor. Dernek başkanı Arzu Gökçe, “Bu çocukların haftada en az 40 saat eğitime ihtiyaçları var” diyor

29 Eylül 2016 - 14:58

Erhan DEMİRTAŞ

Yeni eğitim öğretim döneminin başlamasıyla beraber otizmli çocukların eğitim alanında yaşadığı sorunlar bir defa daha gündeme geldi. Eğitim sisteminde hem fiziki hem de akademik alt yapı olmadığı için otizmli bireylerin eğitimi normal okullarda gerçekleştirilemiyor. Uzmanlara göre, otizmli çocukların eğitimi sadece okul ya da bireysel terapilerle sınırlı kalmayıp, yaşamının her alanında devam etmesi gereken yirmi dört saatlik bir süreci kapsıyor. Ayrıca, otizmli çocukların birbirlerinden farklı özellikleri olduğu için her çocuğun eğitimi için “Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı’nın” (BEP) hazırlanması gerekiyor. Ancak ailelerin en büyük problemi çocuklarının eğitim alanında karşılaştığı sorunlar. Devletin bu alanda özel bir çabasının olmadığını söyleyen aileler, çareyi kendi imkânlarıyla kurdukları dernekler aracılığı ile bulmaya çalışıyor. Acıbadem’de kurulan Otizm Destek ve Dayanışma Derneği de bunlardan bir tanesi.
Otizmli çocuğu olan ailelerin, hem çocuklarının hem de kendilerinin karşılaştığı sorunların üstesinden gelebilmek için yaklaşık 1 yıl önce kurduğu bu dernekte özel projeler üretilerek, otizmli çocukların yaşama aktif olarak katılmaları ve özel eğitimlerine katkı sağlamak hedefleniyor. Aile Destek Birimi’nin de hizmet verdiği dernekte aile bireylerinin sorunlarının çözüme kavuşması için destek sunuluyor.

“HAFTADA EN AZ 40 SAAT”
 Otizm Destek ve Dayanışma Derneği Başkanı Arzu Gökçe ile derneğin kuruluş amacı ve çalışmaları hakkında konuştuk. Sağlıklı çocukların haftada 30 saat eğitim aldıklarını belirten Gökçe, otizmli çocukların ise 8 saat bireysel, 4 saat ise grup eğitimi alabildiğini söylüyor. Otizmde sürekli eğitimin şart olduğunu vurgulayan Gökçe, “Bu çocukların haftada en az 40 saat eğitime ihtiyaçları var. Biz derneğimizde 2-10 yaş grubu öğrencilerimize burs imkânı sağlıyoruz. Ancak eğitimcilerin giderlerini karşılamakta zorlanıyoruz. Keşke evlatlatlarımız hak ettikleri 40 saat eğitime kavuşsalar da biz de onlara daha güzel bir gelecek sunabilsek” dedi. 

“SAĞLIKLI EĞİTİM ALAMIYORLAR”
“1985 yılında 2 bin 500 çocuktan 1 çocuğa otizm tanısı konurken, bu oran günümüzde 68 çocukta 1 çocuğa düştü” bilgisini paylaşan Gökçe, “0-18 yaş 352 bin otizmli bireyin olduğu, toplamda ise 1 milyon 142 bin otizmli birey olduğunu tahmin etmekteyiz. Bu bireylerin 29 bin 782’sinin eğitim aldığı düşünülürse tablonun vahameti ortaya çıkacaktır” diye konuştu.
Otizmli çocukların başarılı olsalar dahi sağlıklı bir eğitim alamadıklarını ifade eden Gökçe, Göztepe’de bulunan Hamit İbrahimiye Otistik Çocuklar Eğitim Merkezi’nden bu yıl mezun edilen 50 çocuğun eğitimini sürdüremediği için evden çıkamadığını belirtti. Kadıköy’deki otizmli çocuk sayısının her geçen gün arttığını söyleyen Arzu Gökçe, “ Biz dernek olarak belediyemizle yürütülecek her projeye destek olmaya hazırız. Otizmli çocukların eğitim alabileceği ve sosyal yaşama katılacakları bir merkeze ihtiyacımız var. Esas olarak bunun bir devlet politikası olması gerekiyor. Yani devletin bu alanda iyileştirici projeleri hayata geçirmesi gerekiyor. Geçmişte de gündeme gelen Otizm Eylem Planı’nın yürürlüğe girmesini bekliyoruz” dedi.
Otizmli çocuğu olan ailelerde boşanma oranının yüzde 80 olduğunu söyleyen Gökçe’nin bir başka talebi ise belediyelerin bünyesinde otizmli ailelere destek verecek Aile Psikolojik Destek Birimi’nin oluşturulması.

UZMAN EĞİTMENLER YOK
Derneğin Eğitim Koordinatörü Yusuf Solaklıoğlu’ya göre ise otizmli bireylerin eğitimi için görevlendirilen öğretmenlerin yetiştirilmesinde köklü değişikliklerin yapılması gerekiyor. Üniversitelerde kurulu özel eğitim bölümlerinde otizmli bireylerin eğitimi için ayrı bir lisans programı açılması gerektiğini belirten Solaklıoğlu, “Yapılan değişikliklerle çok daha fazla otizmli birey okula gidebiliyor. Ancak bu okullarda otizmli çocukların eğitimi için yetişmiş öğretmen istihdam edilmesinde güçlük çekiliyor. Bu okullara üniversitelerden mezun olan zihinsel engelliler sınıf öğretmeni atanıyor. Mezun olan öğretmenler otistik çocuklarla ilgili teorik olarak birkaç ders almış olsalar da maalesef bir kısmı otizmli bir çocukla hiç karşılaşmadan lisanslarını bitiriyor ve 4 otizmli çocuğun bulunduğu bir sınıfa atanıyor. Bazı sınıflarda ise işin teori kısmını da almamış ‘İşletme’ gibi farklı alanlardan mezun olmuş kişiler sözleşmeli eğitmen olarak görevlendiriliyor” diye konuştu. Her otizmli çocuğun birbirinden farklı özelliklere ve ihtiyaçlara sahip olduğunu söyleyen Solaklıoğlu, “Eğitim programları otizmli çocukların ihtiyaçlarını karşılayacak şekilde bireyselleştirilmelidir. Yetişmiş uzmanlar tarafından bireyselleştirilmiş eğitim programlarının yapıldığı, uygulandığı, sonuçlarının da değerlendirildiği bir eğitim sistemi içerisinde başarıdan söz etmek daha mümkün olabilir” dedi.

“EĞİTİM ALACAKLARI SINIF YOK”
Otizmli çocuğu olan CHP Kayseri Milletvekili Çetin Arık geçtiğimiz hafta kızı Tuğçe Arık ile Meclis’te basın toplantısı düzenlemişti. Otizmli çocukların ve ailelerin eğitim alanında benzer sıkıntılar yaşadığını ifade eden Arık, şöyle konuşmuştu: “Kızım, TEOG'da Kız Teknik Anadolu Lisesi'ni kazandı. Büyük bir heyecanla okula gittik, orada bize Turizm Meslek Lisesi’nde özel bir sınıf oluşturulduğu söylendi.
Biz de kabul ettik ve oraya gittik. Ancak okul müdürü bize ‘Benim altyapım yok, ben normal çocuklara sınıf bulamıyorum, bu çocuklar için de sınıf yok’ dedi. Yani çocuklar okula kaydediliyor ama eğitim alacakları bir sınıf yok. Sınıf olsa öğretmen yok.”

ÇOCUKLAR İÇİN KONSER
Otizmli çocukların eğitimine katkı için 21 Kasım Cumartesi günü Caddebostan Kültür Merkezi’nde saat 20.00’da Gülsin Onay konseri düzenlenecek. Etkinlikte ayrıca otizmli çocukların yaptığı resimler de sergilenecek. Konserden elde edilecek bütün gelir Otizm Derneği’ne bağışlanacak.

Etiketler; otizm

ARŞİV