Raporlar Türkiye'yi anlatıyor

Türkiye’deki gençlerin gelecek kaygısı derinleşiyor, her 4 kişiden 1’i mutsuz, çocukların yarısı 6 saat ekran başında, Z kuşağı pilates, X kuşağı saz dersi alıyor, ilk cinsellik yaşı 20. Farklı konularda yapılan araştırmalardan çıkan sonuçları derledik

05 Kasım 2024 - 15:29

GENÇLER NE İSTİYOR?

  • Şirketlere Y ve Z kuşağına yönelik danışmanlık yapan Youthall’un bu yıl 3.’sünü gerçekleştirdiği “Gençlerin Beklenti ve Yönelimleri Araştırması”nın sonuçlarını açıkladı. Bu sene toplamda 2 bin 627 kişinin katıldığı araştırma; 18-34 yaş aralığındaki üniversite öğrencileri ve yeni mezun gençlerin ekonomik koşullara, iş dünyasına ve geleceklerine dair kaygılarını gözler önüne serdi. Gençlerin ilgisinin her dönem arttığı araştırmanın katılımcı hacmi, geçen seneye göre yüzde 70 arttı. 2024 araştırma sonuçları, gençlerin ekonomik bağımsızlıklarını kazanma konusunda büyük zorluklar yaşadığını ve ailelerine olan bağımlılıklarının devam ettiğini bir kez daha gözler önüne serdi. Geçen yıla kıyasla harçlıklar yüzde 100 oranında artmış olmasına rağmen yüksek enflasyon karşısında gençlerin alım gücünün azaldığı görüldü.

EN BÜYÜK STRES NEDENİ EKONOMİ 

  • NG Araştırma,   11-22 Eylül 2024 tarihleri arasında Türkiye genelinde 15 yaş üzeri, farklı sosyo-ekonomik gruplardan bin 501 kişinin katılımı ile online araştırma platformu benderimki.com üzerinde bir kamuoyu araştırması yaptı.  Katılımcılara son zamanlarda ne kadar mutlu olduklarını soruldu. Yüzde  yüzde 33'ü kendini ne mutlu ne de mutsuz hissediyor. Diğer cevap verenlerde ise yüzde 23'ü kendini mutsuz hissediyor. Mutlu hissedenlerin oranı ise yüzde 44.  Araştırma sonuçlarına göre her 10 kişiden 4'ü kendini stresli hissederken, yaklaşık 5'i ise kısmen stresli. Her 10 kişiden yalnızca 1'i stres yaşamadığını belirtiyor. Stres nedenleri ise; her 3 kişiden 1’inin en büyük stres kaynağı ekonomik sebepler. 5 kişiden 1’inin ise gelecek kaygısı. Stresli olduğunu belirtenlerin yaklaşık yarısı stresle başa çıkmak için bir şeyler yaparken diğer yarısı oluruna bırakmış durumda. Her 10 kişiden 4'ü ise gelecekte daha mutlu olacağını düşünüyor. 10 kişiden 3'ü şimdiki kadar mutlu olacağına, 3'ü ise gelecekte daha az mutlu olacağına inanıyor.

ÇOCUKLAR EKRAN BAŞINDA 

  • Çocuklar için çevrimiçi İngilizce öğrenme platformu olan Novakid, 4-12 yaş arası çocukların ekran sürelerine dair değişimleri ortaya koyan son anketinin sonuçlarını açıkladı. Anket, aralarında Türkiye’nin de olduğu 15 ülkeden 4 ila 12 yaş arasında çocukları olan 5 binden  fazla ailenin verilerini analiz ederek 2022'deki ekran süresi alışkanlıklarını 2024'tekilerle karşılaştırdı. Ebeveynlere, çocuklarının çeşitli etkinlikler için ekran başında geçirdikleri süre, bu ekran süresine ilişkin bakış açıları ve bunu etkili bir şekilde yönetme stratejileri soruldu. Ankete göre dünya genelindeki ebeveynler, çocuklarının ekran başında fazla vakit geçirdiğini düşünüyor ancak bu durumun çevrimiçi eğitim söz konusu olduğunda geçerli olmadığı görülüyor. Araştırma, ebeveynlerin yüzde 41'inin ekran süresinin azaltılmasını tercih ettiğini ve çocuklarının bu süreyi daha çok eğitim amaçlı kullanmalarını istediklerini gösteriyor.  Ebeveynlerin yüzde 75’i online eğitimin çocuğun öğrenimi için faydalı olduğuna inanıyor. 2022’de ebeveynlerin yüzde 62'si, çocukların elektronik cihazları eğitim amaçlı kullanma sürelerinin “tam kararında” olduğunu belirtirken, bu oran 2024’te yüzde 35’e düştü. Buna karşılık, “çok fazla vakit harcandığını” düşünen ebeveynlerin oranı ise yüzde 1’den  yüzde 20’ye yükseldi. 2022 yılında Türkiye’deki ebeveynlerin çoğunluğu (yüzde 59) çocuklarının çevrimiçi öğrenmeye haftada 2 saatten az zaman ayırdığını belirtmişti. Sadece  yüzde 17'si haftada 6 saatten fazla zaman harcıyordu. Ancak 2024 yılına gelindiğinde ailelerin yüzde 49'u çocuklarının eğitim amaçlı olarak haftada 6 saatten fazla ekran başında vakit geçirdiğini bildirdi. 

TÜM KUŞAKLARIN GÖZDESİ PİLATES VE MÜZİK

  • Online hizmet platformu Armut.com, 2024 yılının eylül ayında kullanıcılardan gelen hobi derslerine yönelik taleplerini analiz etti. Türkiye genelinde 230 farklı kategorideki hobi ders taleplerinin incelenmesiyle elde edilen veriler; jenerasyonlar arasında da farklı eğilimler olduğunu ortaya koydu. Buna göre tüm kuşakların gözdesi pilates, müzik ve İngilizce dersleri oldu. Armut.com’un verilerine göre, eylül ayında pilates dersine olan talep, bir önceki aya göre yüzde 134 artış ile en çok ilgi gören hobi dersi oldu. Müzik derslerine ilginin de önemli ölçüde arttığı gözlemlenen analizlere göre; en yüksek artış yüzde 82 ile saz dersinde, ardından yüzde 64 ile piyano ve yüzde 39 ile gitar derslerinde görüldü. Dil dersleri arasında ise yüzde 53'lük talep artışıyla İngilizce özel dersi ilk sırada yer aldı. Hobi derslerinde kuşaklar arasındaki farklılıkları da ortaya koyan analizlere göre, pilates dersini en çok tercih eden grup Z kuşağı oluyor. 230 farklı hobi kategorisine ait verilere göre eylül ayında en çok talep artışı yaşanan ikinci hobi ise saz dersi oluyor. Dersi talep edenlerin yüzde 57’sini oluşturan X kuşağı, başlangıç seviyesinden itibaren yeni bir hobi geliştirme amacıyla bu enstrümana yöneliyor. İngilizce özel ders, yüzde 53'lük talep artışıyla Eylül ayının en çok tercih edilen dil dersi olarak öne çıkıyor. İngilizce özel ders talebinin yüzde 56'sını oluşturan Z kuşağı, bu hizmete en çok ilgi gösteren nesil olarak öne çıkıyor. 

CİNSELLİK TABU 

  • Prezervatif markası Durex, 95’inci yıl dönümünü kutlarken, dünya genelinde cinsellik hakkında en kapsamlı verileri ortaya koyan Global Cinsellik Araştırması’nı yayınladı. Bu araştırma, hem Türkiye’de hem dünya genelinde cinsellikle ilgili çarpıcı veriler sunuyor. Araştırmaya göre, Türkiye’de ortalama ilk cinsel deneyim, global ortalamayla paralel şekilde 20 yaşında yaşanıyor. Dünya genelinde ilk cinsel deneyimde en çok tercih edilen korunma yöntemi yüzde 55 ile prezervatif iken, bu oran Türkiye’de yüzde 49.7’ye düşüyor. Dışarı boşalma ise yüzde 31 oranında tercih ediliyor. Henüz cinsel deneyimi olmayan bireylerin yüzde 40’ı, cinselliğin evlilik içinde yaşanması gerektiğine inanırken, yüzde 35’i bu kararı dini inançları nedeniyle aldıklarını belirtiyor. Türkiye’de katılımcıların yüzde 54’ü ilişkilerinden oldukça memnun olduklarını ve yüzde 49’u da cinselliğin başarılı bir ilişkinin en kritik parçası olduğunun altını çiziyor. Çiftlerin yüzde 44’ü ise yıldönümlerinde "çok daha fazla" cinsel ilişkiye girdiklerini, yüzde 47’si de tatillerde daha fazla cinsel ilişki yaşadıklarını ifade ediyor. Global ortalamaya göre, erkeklerin yüzde 55’i her zaman veya neredeyse her zaman orgazm olduklarını söylerken, bu oran kadınlarda yüzde 34’e düşüyor. 

 


ARŞİV