Sosyal Tasarım şirketi nasıl olur?

Yaşamın çağımızdaki dinamikleri içinde bazılarımız, telaşa ve gerginliğe girmeden sade bir yaşamı sürdürmeyi seçiyorken, bazılarımız ise gelişen teknolojiyi sonuna kadar kullanıp belki de yaşamı olduğundan hızlı sürdürme yoluna gidiyor. Hepsi bizlerin seçiminin bir sonucu…

30 Kasım 2011 - 11:16

Nietzsche bir sözünde “Gerçek seçim, yalnızca gerçeğin ışığı altında filizlenebilir” diyor. Bizler içinde bulunduğumuz dünyanın, bu yüzyılda yaşadığı gerçekleri gördüğümüz andan itibaren belki doğru seçimlere gideceğiz. Her seçim bireyi farkındalığa, dönüşüme ve kendisiyle yüzleşmeye götüren bir yolculuk belki de…

Bugün sosyal tasarımın kapsamına giren oldukça yenilikçi bir bakışa değineceğim. Bu yaklaşımı özel kılan seçtiği yol. Tasarım, sosyal bir şirket olarak finansal özellikleri, sosyal girdisi, çıktısı, birey odaklı ve toplumu etkileyen özellikleriyle karşıma çıktı.
Sosyal tasarım şirketinin adı TreeHugger, ingilizce karşılığı “ağaçlara sarılmak” demek. Amacı yeşil özlemli bir dünyaya etki eden faktörleri, çevrimiçi bir medya sunumu ile kitlelerle paylaşmak. Biraz daha geniş anlamı ile firmanın yaptığı, çerveye olumlu etki eden ticari, sosyal ve bireysel çalışmaları medya pazarlaması şeklinde tanıtmak. TreeHugger dünya genelinde 230.000’in üzerinde bireyin sosyal medyada takip ettiği bir şirket. Firma, Discovery Channel, Planet Green, Animal Planet gibi birbirinden farklı 21 sosyal etki uygulaması ile de doğrudan bağlantı halinde.
TreeHugger firması uluslararası uzmanlara sahip. Bu yapısıyla New York’tan Pekin’e kadar her noktadaki çerve haberlerini, bilgilerini ve bunlara araç olacak öğeleri bireyin faydasına etki eden, sürdürülebilir yapıda paylaşıyor.
TreeHugger, günümüzde ekolojik çevrenin, çözülmesi oldukça büyük konularla mücadele ettiği bir karamsar tablo ile karşı karşıya olunduğunu kabul ediyor. Böylesi bir tablo karşısında insanın, dünya üzerindeki zararlı etkileri azaltırken, yaşam kalitesini koruması veya iyileştirilmesi için ne tür keşifler yaptığını ortaya koyuyor ve bizi bu keşiflere dahil olmaya çağırıyor. 
TreeHug’çılar, toprak ana ile barışmak için kurtlarla dağda yaşamayı seçmiyor. TreeHug’çılar bu yüzyılda eğlenceli olabilen, etki yaratan ve de gözle görünür uygulamaların peşinde koşuyor. Felaket senaryoları yerine TreeHugger şirketi, bu karamsar tablo karşısında dona kalmış kitlererle, umut dolu, coşkulu ve heyecan verici yeşil dünya hikâyeleri sunuyor.
TreeHugg’çılar bu haliyle, yeşil dünya için eğitim ve aksiyon odaklı bir süreci seçenlerden oluşuyor.
Firmanın yayınını yaptığı çalışmaların birkaç başlığı var;
-Teknoloji: Bu alanda yeşille barışık birçok teknolojik gelişmeden haberdar oluyorsunuz. Bunların belki de bir çoğu sizin için de örnek teşkil eden uygulamalar. “Solar Salatalık” isimli uygulamada düşük etkili güneş enerjisiyle çalışan deniz suyu arıtma üniteleri, su kıtlığı çeken kıyı topluluklar,  afet eğilimli alanlar ve yerel deniz yaşamları için tasarlanmış.
-Taşıma: Bu bölümde güncel olarak dünyada taşımacılık konusuna etki eden yeşil dünya örneklerini buluyorsunuz. Baltimore kentinin, bisiklet paylaşımı konusunda firmalarla ve komşu şehirlerle yaptığı anlaşmanın haberini buradan okuyabilirsiniz. Bu bisikletlerin park edildiği elektronik otomatlar güneş enerjisi ile çalışıyor.
-Tasarım: Tasarımın sosyal etkisinin, nasıl gerçek bir uygulamaya taşındığını gösteren değerli bir başlık da bu olsa gerek. Yeşil dünya için mutfaklara uygulanacak 5 tasarım önerisi, firmanın sitesinin tasarım bölümünden yayınlanmış.
-Enerji: Bu başlıkta büyük şirketlerin yaptığı çalışmalara yer verilmesinin yanında, gözümüzün önünde olup da göremediğimiz büyük ölçekli kayıplara da dikkat çekiliyor. “12 yaşındaki çocukların, duşta en fazla su harcayan kesim olduğundan haberdar mısınız?” başlığında bir konu, teknik verilerle kamuoyuna sunuluyor.
-İş dünyası: Ekonomik ve ticari olarak fayda sağlayan ve etki bırakan birçok değerli uygulamayı bu alanda bulabiliyorsunuz. Yüzde 4 oranında çöpe atılan kıyafetleri değerlendirmenin, ekonomiye yaptığı katkı bir haberin konusu olmuş. Minesota Üniversitesi’nde düzenlenen “Fashion Trashion” adlı defilede sadece geri dönüşüm, kusurlu üretim ve yeniden kullanıma uygun ürünler kullanılarak, toplumda konuyla ilgili farkındalık için önemli bir adım atılmış.
-Yaşam: Günlük yaşamınıza dahil edebileceğiniz bir çok olgu varken, bunları nasıl gözden kaçırdığımızı gösteren bir başlık da yaşam başlığı. “Forget Cyber Monday, It's Green Gift Monday” adlı siber pazartesiyi unutturup onu, yeşil hediye pazartesisine dönüştüren bir kampanya ile, hediyelerinizi sadece yeşil etiket bulunan ürünlerden seçmenizi öneren bir uygulama.
Bir yazımda ilk defa, konuyu işlemeden önce bilmediğim, ülkemizden bir örnekle karşılaştım.
Türk fotoğrafçıların iklim değişikliklerine dikkat çeken ödüllü fotoğraflarını, burada gördüm. British Council tarafından yapılan yarışmada ödül alan Salih Ağır, Tayfun Keçecioğlu ve İbrahim Ayşil tarafından çekilen bu fotoğraflar, bizler tarafından da farkındalık adına adımlar atıldığının belgesi.
Gönülden teşekkürler…
 

ARŞİV