TCDD sorularımıza yanıt verdi

Uzun yıllardır atıl halde bırakılan Kadıköy’ün tarihi istasyonlarını Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’na sorduk. Sorularımıza yanıt veren TCDD istasyonlarla ilgili rapor, fizibilite, analiz ve projelendirme çalışmalarının devam ettiğini, bu çalışmalar doğrultusunda restorasyon amaçlı faaliyetlerin başlayacağını bildirdi. TCDD yanıtında, istasyon binalarının devrinin ya da satışının söz konusu olmadığını da belirtti

31 Mart 2022 - 13:57

Hızlı tren projesi kapsamında 19 Haziran 2013’te Haydarpaşa-Gebze banliyö hattı durdurulmuş, hattın yeniden açılması altı yıl sonra 2019’da gerçekleşmişti. Ancak tren yolu üzerinde bulunan tarihi istasyonlar yeni projeye uygun olmadığı gerekçesiyle devre dışı bırakılmıştı.

ODABAŞI İMZA KAMPANYASI BAŞLATMIŞTI

Kadıköy Belediye Başkanı Şerdil Dara Odabaşı, geçtiğimiz aylarda yıllardır kaderine terk edilen metruk haldeki istasyonlarla ilgili bir kampanya başlattı. Odabaşı, sosyal medya hesaplarından yaptığı paylaşımla kültürel ve tarihi mirasın simgesi olan, ancak atıl durumda bırakılan altı istasyon binasının Kadıköylülerin görüşü alınarak, müze, kütüphane, kültür ve sosyal yaşam merkezine dönüştürmek üzere Kadıköy Belediyesi’ne tahsis edilmesi çağrısında bulunmuştu.

TCDD SORULARIMIZI YANITLADI

Peki istasyonlarla ilgili son gelişmeler neler? Tarihi binalar restore edilecek mi? Bu yapılar nasıl ve ne amaçla kullanılacak? Tarihi istasyonların devri ya da satışı söz konusu mu?  İstasyonların akıbetinin ne olacağını CİMER aracılığıyla Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’na sorduk.

RESTORE EDİLECEKLER

Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları İşletmesi Genel Müdürlüğü sorularımıza yanıt verdi. TCDD’nin yanıtlarında kesin bir tarih belirtilmemekle birlikte şöyle denildi: “Kadıköy sınırlarında bulunan tarihi istasyonların devri ya da satışı söz konusu olmayıp Marmaray hattı işletmeciliğinde bulunan bu istasyonların rapor-fizibilite-analiz-projelendirme vb. çalışmaları devam etmektedir. Bu çalışmalar doğrultusunda restorasyon amaçlı inşa faaliyetleri başlayacak.”

HAYDARPAŞA NE DURUMDA?

Devlet Demiryolları İşletmesi Genel Müdürlüğü’nün 2016 yılında Haydarpaşa Garı’nın orijinal haline sadık kalarak hazırladığı restorasyon projesine Kadıköy Belediyesi onay vermiş, proje Anıtlar Kurulu tarafından da onaylanmıştı. 28 Kasım 2010’da çıkan yangında zarar gören tarihi Haydarpaşa Garı’nın çatısı yenilendi ancak gardaki restorasyon çalışmaları altı yıldır sürüyor.

2018 yılında Haydarpaşa Gar sahasında başlayan arkeolojik kazılar da devam ediyor. 2021 yılının Şubat ayında Haydarpaşa Garı’nı ziyaret eden Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, kazıların tamamlanmasının ardından gar sahasında arkeopark kurulacağını söyleyerek, “İstanbul’un tarihine ışık tutan arkeopark, tarih turizmi açısından önemli bir çekim noktası haline gelecek. Restorasyon, müze ve arkeopark çalışmalarımız tamamlandığında Haydarpaşa Garı eskiden olduğu gibi demiryolu faaliyetlerine de yeni yüzüyle kısmen devam edecektir.” açıklamasını yapmıştı.

“ARKEOLOJİK KAZILARA BAĞLI”

Bakanlığa, “Haydarpaşa Garı'nın restorasyonu ne zaman tamamlanacak?”, “Haydarpaşa Garı gar olarak kullanılacak mı? “Arkeolojik kazılar ne zaman tamamlanacak? “Haydarpaşa Garı arazisinde arkeopark kurulması söz konusu mu?”, “Haydarpaşa Garı ne zaman kullanıma açılacak?” sorularını da ilettik.

TCDD, Haydarpaşa Garı ile ilgili şu yanıtı paylaştı: “Tarihi Haydarpaşa Gar binası döneminin en önemli mimari eserlerinden biri olup özellikli ve her bir noktası ince hassas detaylarla bezenmiş bir yapıdır. Yapının bu özelliklerinden dolayı restorasyon çalışmalarının hassasiyetle devam etmesi gerekmektedir. Ayrıca bilindiği üzere arkeolojik kazılar devam etmekte ve herhangi bir arkeolojik kazı çalışmasının ne zaman biteceği bilinmesi mümkün olmayıp bu durum Haydarpaşa Gar sahası arkeolojik kazısı için de böyledir. Netice itibariyle Haydarpaşa Gar sahasının tasarrufu arkeolojik kazıların neticelenmesiyle netlik kazanacaktır.”

 

 

 


ARŞİV