TÜİK 2022 yılına ilişkin Yazılı Medya ve Uluslararası Standart Kitap Numarası İstatistiklerini yayımladı. Buna göre, gazete ve dergi sayısı geçen yıl bir önceki yıla kıyasla yüzde 9,2 azalarak 4 bin 48 oldu. Gazete ve dergi sayılarındaki azalma aynı yayın organlarında yıllık tiraj kaybına da yol açtı. Gazete ve dergilerin tirajı, 2022 yılında 2021 yılına göre yüzde 8,3 azaldı. Türkiye'de 2022 yılında yayımlanan gazete ve dergilerin yıllık toplam tirajı 848 milyon 365 bin 241 olurken, tirajın yüzde 95,4'ünü gazeteler oluşturdu.
GÜNLÜK GAZETELER İLK SIRADA
Gazetelerin yıllık tirajının yüzde 88,2’sini günlük, yüzde 7,9’unu haftada 2-6 gün arası, yüzde 2,6’sını haftalık olarak yayımlandı. Dergilerin yıllık tirajının ise yüzde 64,8’ini aylık, yüzde 12,1’ini üç aylık, yüzde 10,3’ünü iki aylık, yüzde 4,8’ini haftalık yayımlanan dergiler oluşturdu. Yayımlanan dergilerin yüzde 17,6’sı sektörel-mesleki, yüzde 14’ü akademik, yüzde 8,6’sı edebiyat-tarih içerikli yayın yaparken gazetelerin yüzde 90,8’i siyasi, haber, güncel, yüzde 2,1’i yerel yönetim, yüzde 1,6’sı sektörel-mesleki içerikli yayımlandı.
RESMİ İLAN VE REKLAM BEDELLERİ ARTTI
Basın İlan Kurumu’nun idari kayıtlarından elde edilen bilgilere göre 2021 yılında ilan sahiplerinin mevzuat hükümleri doğrultusunda gazetelerde yayınlattığı icra, ihale, tebligat ve personel alımı gibi resmi ilanları ile bu kurumların gazete ve dergilerde yayınlattığı resmi reklamlarının toplam bedeli önceki yıla göre yüzde 34,7 artarak 612 milyon 655 bin 609 TL oldu.
YAYIMLANAN KİTAP SAYISI AZALDI
Yayımlanan materyallerin sayısı 2022 yılında 2021’e göre yüzde 4,1 azalarak 83 bin 653’e geriledi. Satılan kitap bandrolü sayısı da yüzde 13,3 azalarak 380 milyon 269 bin 402’ye düştü. Yayınlar konularına göre incelendiğinde, materyallerin yüzde 24,2’si eğitim, yüzde 19,9’u yetişkin kurgu edebiyat, yüzde 20,7’si akademik, yüzde 15,7’si yetişkin kültür, yüzde 14’ü çocuk ve ilk gençlik, yüzde 5,4’ü ise inanç konulu yayımlandı.