Trafik kazaları nasıl önlenecek?

Meclis trafik kazalarının önlenmesi için hazırladığı raporu tamamladı

16 Mayıs 2018 - 09:51

Şehir merkezlerinde ve işlek caddelerde yaşanan trafik sorunlarının araştırılması ve alınabilecek önlemlerin belirlenmesi amacıyla kurulan Türkiye Büyük Millet Meclisi Dilekçe Alt Komisyonu görevini tamamladı. Hazırlanan trafik raporunda Bağdat Caddesi olmak üzere aşırı hız sürüşlerinin yapıldığı benzer caddelerde alınabilecek önlemler sıralandı. Raporda, Türkiye’de yaşanan trafik kazalarında en çok hayatını kaybedenlerin 15-29 yaşlarındaki gençlerin olduğu vurgulandı. Yine aynı raporda trafik kazalarının en çok ve yoğun olarak yaşandığı günün cumartesi olduğu ve ölümlü kazaların en fazla Kızıltoprak’tan başlayarak Maltepe ilçesine kadar uzanan Bağdat Caddesi’nde gerçekleştiği belirtildi. İşlek caddelerde uygulanacak kalıcı ve caydırıcı tedbirler raporda yer aldı.

ÇÖZÜM ÖNERİLERİ NELER?

-Caddenin bazı kesimleri -kavşağa, otobüs duraklarına yaklaşımlarda- parke taş kullanılarak yol yüzeyi pürüzlü hale getirilmeli. Taşıtların hızını azaltan bu uygulama malzemeye bağlı olarak estetik oluşum sağlanmalı.

-Kent içi hız politikasından ayrı olarak caddede düşük hız uygulaması yapılmalı. Hız sınırı 20 km/saat seviyesine kadar düşürülmeli.

-24 saatlik EDS ve özellikle TEDES uygulamalarının cadde boyunca sık kullanılması sürücülerin dikkatini çekecektir ve başlıca caydırıcı yöntem olacaktır.

-Mevzuatta değişiklik yapılarak bu gibi caddelerde hız sınırını aşma halinde uygulanan idari para cezaları iki katına çıkarılmalı.

-Kamyonların üzerinde uyarıcı işaretler bulundurulması, reflektörlü olması da sağlanmalı. Caddenin değişik noktalarında “kamyon çıkabilir”, “kentsel dönüşüm aracı çıkabilir” yazılı görseller arttırılmalı.

-Alkollü araç kullanımı ağırlaştırılmış suç kapsamında değerlendirilmeli. Bu konuda yeni bir tedbir olarak, alkollü araç kullanımı sebebiyle ehliyetine el konulan kişi, ehliyetini geri almaya gittiğinde, aracına bir alkol kiti/alkol ölçer takılmalı.

- Güvenli bir trafik ortamı için bisiklet yolları diğer taşıt yollarından ayrı olarak tesis edilmeli, şehir planlamalarında bisiklet kullanımı mutlaka yaya ve araçlarla birlikte düzenlenmeli.

-Trafiğin yoğun olduğu cadde ve sokaklar araç trafiğine tamamen ya da belirli saatlerde kapatılmalı veya toplu ulaşım araçlarının tercih edilmesine yönelik güzergâh ve kısıtlamalar getirilmek suretiyle kent merkezlerinin yayalaşacağı düşünülmeli.

-Kaza kara noktaları belirlenerek, ülkemizin kaza risk haritası oluşturulmalı, trafik kaza istatistiklerine göre, trafik kazalarının yoğun olduğu yol kesimleri, mevsim, gün ve saatlerin tespit edilmesi ve bu tespitler doğrultusunda gerekli önlemlerin alınması sağlanmalı, sıkça yaşanan kural ihlal istatistikleri çıkarılarak bu ihlallerin özel motorlu taşıt sürücüleri kursu eğitimlerinde gösterilmesi için Millî Eğitim Bakanlığı ile işbirliğine gidilmelidir.

-Okul servis şoförlerinin trafik adabı eğitimi alması, ticari araç kullanan tüm sürücülere bu eğitimin verilmesi hedeflenmeli. YÖK’ün koordinesinde, her bölüme trafikle ilgili derslerin konulması, trafik ve ulaşım psikolojisi konularında yüksek lisans ve doktora programlarının yaygınlaştırılması vb. çözümlerin geliştirilmesi sağlanmalı.

-Trafikte kural ihlallerinde herkesin anında şikâyetlerini ulaştırabileceği mobil uygulamalar geliştirilmeli, bu bağlamda etkili bir ihbar mekanizması kurulmalı.

Değerlendirme ve çözüm önerileri dikkate alınarak diğer kurum ve kuruluşlarla koordinasyon sağlanması; Başbakanlık, İçişleri Bakanlığı ve Milli Eğitim Bakanlığından gerekli önlemlerin alınmasının istenmesine oybirliğiyle karar verildi.


ARŞİV