"Yaş dostu kent sözleşmesi" için çağrı

Yerel seçimler öncesi açıklama yapan “65+ Yaşlı Hakları Derneği” yerel yönetime aday olan siyasetçileri "Yaş Dostu Kent Sözleşmesi"ni imzalamaya çağırdı

21 Mart 2024 - 14:27

TÜİK’in 2023 yılı istatistiklerine göre 65+nüfusun toplam sayısı 8 milyon 722 bin kişi oldu ve toplam nüfus içindeki oranı yüzde 10,2'ye çıktı. 65+ Yaşlı Hakları Derneği, yerel seçimlere kısa bir süre kala yıllardır çok sayıda belediyeyle yürüttüğü çalışmalardan, sahada gerçekleştirdiği taramalardan, uzman ve akademisyenleri bir araya getirdiği atölyelerden “Yaş Dostu Kent Sözleşmesi” oluşturdu. 18-25 Mart arasında kutlanan Yaşlılara Saygı Haftası’nda açıklama yapan 65+ Yaşlı Hakları Derneği, 31 Mart Yerel Seçimi’nde göreve aday olan siyasetçileri de “Yaş Dostu Kent Sözleşmesi”ni imzalamaya çağırdı. 65+ Yaşlı Hakları Derneği bu sözleşmeyle, beş yıllık dönemin sonunda belediyelerin, yaşlı vatandaşlar için hak temelli hizmet anlayışı geliştirmesini, yaşlıları muhtaç değil hak sahibi bireyler olarak görmesini, karar verme süreçlerine dahil etmesini hedefliyor.

YARDIM DEĞİL HAK…

65+ Yaşlı Hakları Derneği’nin açıklamasına göre, bu seçimlerde 60 yaş ve üstü 12 milyon 280 bin 63 seçmen oy kullanacak. Derneğin değerlendirmelerine göre her 5 seçmenden biri ya yaşlı ya da yaşlanma yolunda. Türkiye’nin hızla yaşlandığı, 65 yaş ve üstü insanların genel nüfus içindeki oranının yüzde 10’u geçtiğini hatırlayan 65+ Yaşlı Hakları Derneği Başkanı Prof. Dr. Rümeyza Kazancıoğlu, “Yaklaşan yerel seçimde göreve talip olan adaylarımızın dikkate alması gereken bir durum. Üstelik yaşlı seçmenin oy vermek konusunda, son derece ısrarlı olduğunu en iyi yine adaylarımız biliyor. Yaşlılığı, yaşamın doğal evresi olarak kabul etmemiz, yaşlılara hizmet götürmeyi bir iyilik ve yardımseverlik tercihi olmanın ötesinde, insan olmaktan gelen tüm haklarını kullanmalarını sağlamanın aracı olarak görmemiz gerekiyor.” şeklinde konuştu.

2 VE 5 YILLIK PLANLAR OLUŞTURULDU

Dernek tarafından hazırlanan sözleşmenin hedefleri iki yıllık ve beş yıllık sürelere göre belirlendi.  İki yıllık program, ağırlıklı olarak belediyelerin kendi içinde yapacağı farkındalık ve bilinç oluşturma eğitimlerinden ve belediye birimleriyle ilgili temel düzenlemelerden oluşuyor.  Ayrıca ücretsiz toplu taşımanın güvence altına alınmasını da kapsıyor.

Beş yıllık vadede ise, daha kapsamlı planlama ve bütçeleme gereken hedefler yer alıyor. Belediyenin en az bir, tam donanımlı ve uzman personelli yaşlı yaşam merkezi kurması bu hedeflerin başında geliyor. Ayrıca, kendi yaşlısına bakan kişilere, her hafta en az yarım gün serbest kalabilecekleri şekilde bir destek programı başlatılması öngörülüyor.

İki yıllık ve beş yıllık olarak iki aşamalı olarak belirlenen bu hedeflerin nihai amacı ise belediyelerin Dünya Sağlık Örgütü’nün oluşturduğu “Yaş Dostu Kentler Ağı”na üye olabilecek duruma gelmesi.

TABLO DEĞİŞİYOR

TÜİK'in açıkladığı 2023 nüfus istatistiklerine göre, Türkiye'de yaşlı nüfusun toplam nüfus içindeki oranı yüzde 10,2'ye yükseldi. 1935’ten bu yana yaşlı nüfusun toplam nüfusa oranı sürekli yükselirken, yaşlı nüfus oranı Cumhuriyet tarihinde ilk kez çift haneyi gördü. İşte 1935’ten bu yana değişen tablo: 1935- yüzde 3,9, 1950- yüzde 3,3, 1960- yüzde 3,5, 1970- yüzde 4,4, 1980- yüzde 4,7, 1990- yüzde 4,3, 2000- yüzde 5,7, 2010- yüzde 7,2, 2020- yüzde 9,5.


ARŞİV