4+4+4 kesintili eğitim sisteminin sancıları bu yıl da artarak devam ediyor.
4+4+4 kesintili eğitim sisteminin sancıları bu yıl da artarak devam ediyor. 4. sınıfı bitiren öğrenciler sistemin belirlediği ortaokulda okumaya mecbur bırakılırken, ortaokulu bitiren ve SBS’de yeterli puan alamadığı için Anadolu ve Fen liselerine giremeyenler, meslek liseleriyle imam hatip liseleri arasında sıkışıp kaldı. Düz liselerin kaldırılmasıyla akademik eğitimin önünün kesildiğini belirten Eğitim- Sen 2 Nolu Şube Başkanı Hamdi Çalık, “öğrenciler dayatmayla okullarından adeta sürgün ediliyor” diyor. Okula başlama yaşının 60 aya çekilmesi yanlışından bir yılda vazgeçildiğini hatırlatan Çalık, daha büyük mağduriyetlerin yaşanmaması için okulların dönüştürülmesi uygulamasının da iptal edilmesini istiyor.
Kadıköy İlçe Milli Eğitim Müdürü Ferşat Ayar ise sistemdeki dönüşümün sancılı geçtiğini kabul etmekle birlikte Kadıköy’de çok büyük sıkıntılar yaşanmadığını söylüyor. Ayar’ın verdiği bilgiye göre, Kadıköy’deki 54 ilköğretim okulunun 33’ünün ilkokul ve 21’inin ortaokula dönüşümü tamamlandı. Geçen yıl üç ortaokul ve bir lisenin ardından bu yıl da bir ortaokul ve bir lise imam hatibe dönüştürüldü. İlçe Milli Eğitim Müdürü Ayar, bu okullara talebin daha çok Kadıköy dışından olduğunu söylerken, 84 yıllık Özdemiroğlu okulunun imam hatibe dönüştürülmesini istemeyen Kadıköylüler, kararın iptali için 10 bine yakın imza topladı.
Semra ÇELEBİ
Eğitim sisteminde her yıl yapılan değişiklikler, bir türlü sağlam bir zemine oturtulamayan uygulamalar, çocukları okuma yaşında olan veliler için yaz aylarını, “sıkıntı aylarına” döndürüyor. Tatiller yarıda kesiliyor ya da aylara yayılan sınavlar yüzünden hiçbir yere gidilemiyor. Bütün yıl, çocuklarına en iyi eğitimi veren okula kayıt yaptırabilmek için verilen mücadeleyle geçiyor. Sınavları kazanan öğrenciler için sorun bir nebze azalıyor ama merkezi sınavlarda başarılı olamayan öğrencilerin işi biraz daha zor, tabi velilerinin de!
Geçen yıl uygulamaya sokulan 4+4+4 kesintili eğitim sistemi birçok tartışmaya konu olmuştu. O tartışma bitmediği gibi bu yıl çok daha fazla sıkıntıyla yeniden gündemde.
Yeni sisteme göre ilkokul ve ortaokula başlayan öğrenciler, sistemin belirlediği okula gitmek zorunda. İkametgâh adresine göre belirlenen bu okulların karşısındaki tek seçenek ise özel okullar. Lise dönemindeki öğrenciler içinse seçenek çok gibi gözükse de koşullar bu seçeneklerin hızla elenmesine neden oluyor. Bu yıl düz liseler tamamen ortadan kalkıyor. Hal böyle olunca Anadolu ya da Fen lisesini kazanamayan öğrencilere birkaç seçenek kalıyor; Düz Meslek Lisesi, Açık Lise, İmam Hatip Lisesi, çok programlı liseler ya da özel okullar. Açık lise ya da meslek lisesine giderek üniversiteyi kazanmak zor olduğu, çok programlı liselerin sayısının azlığı, özel okulların pahalılığı nedeniyle sınavı kazanamayan öğrencilere neredeyse tek seçenek kalıyor: İmam hatip liseleri. Bu nedenle de imam hatiplerin sayısı arttırılıyor. Çocuklarını, üniversite sınavını kazanmanın zor olduğu meslek li-sesine ya da dini eğitim ağırlıklı imam hatip lisesine göndermek istemeyen veliler, kendilerine bir çözüm sunulmasını istiyor.
OKULLAR 1 AY SONRA AÇILACAK AMA KARMAŞA SÜRÜYOR
Kadıköy’de de geçen yıl üç ortaokul ve bir lise, velilerin tepkileri arasında imam hatibe dönüştürülmüştü. Bu yılsa Acıbadem’deki Özdemiroğlu İlköğretim Okulu imam hatip ortaokuluna, Gözcübaba Lisesi ise imam hatip lisesine dönüştürüldü. Bu okullara kayıtlar alınmaya başladı ancak Kadıköylüler, tepkilerini eylemlerle ortaya koyuyor. Birkaç hafta içinde 10 bine yakın imza toplandı bile. Bu imzalar önümüzdeki günlerde İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü’ne ve kaymakamlığa verilecek.
Biz de başlamasına sadece bir ay kala büyük bir karmaşanın yaşandığı yeni eğitim döneminde Kadıköy’ün durumunu öğrenmek üzere İlçe Milli Eğitim Müdürü Ferşat Ayar’ın kapısını çaldık. Ayar, Kadıköy’deki okulların yeni eğitim öğretim dönemine hazır olduğunu, kayıtlarda bir sıkıntı yaşanmadığını ve Kadıköy’de imam hatiplere ilgi olduğunu öne sürüyor.
“EN İYİ OKUL EVE EN YAKIN OLANDIR”
Yeni eğitim öğretim yılında Kadıköy’ün okullarının durumu nedir?
2013 eğitim öğretim yılından başlamak üzere 2015 yılında tamamlanacak olan ilkokul ve ortaokulların ayrılması çalışmaları kapsamında geçen yıl bir kısım okulumuzun dönüşümünü yaptık. Bu yıl da geçen senekilerle birlikte ilköğretim okullarımızın tamamını ya ilkokul ya da ortaokul olarak dönüşümünü planladık. Öğrencilerin aktarımıyla ilgili çalışmalarımızı tamamladık Bakanlığın onayını bekliyoruz. Öğretmenlerin norm kadrolara göre aktarımlarını yaptık, kararnameleri çıktı, birçoğu da yeni görev yerlerinde görevlerine başladılar. Yaptığımız hesaplamada 54 tane ilköğretim okulumuz vardı; bunlardan 23 tanesini bu sene ilkokul olarak değiştirdik, 15 tanesini de ortaokul olarak belirledik. 16 tanesini geçen yıl dönüştürmüştük; 10 tanesini ilkokul, 6 tanesini ortaokul yapmıştık. Yani toplamda bu yıl 54
ilköğretimin 33’ü ilkokul ve 21’i ortaokul olarak eğitim ve öğretime başlayacak.
İlkokuldaki öğrenci sayımız 18 bin civarında, ilkokuldaki derslik sayısına böldüğümüzde bir dersliğe 26 öğrenci düşüyor. Ortaokulda yaklaşık 14 bin öğrencimiz var, derslik sayısına böldüğümüzde bir şubeye 27 öğrenci düşüyor. Yani yeterli sayıda okulumuz var ilçemizde.
Dönüşümlerle ilgili herhangi bir problem yaşamadık. Tabi değişimler biraz zordur ama biz her halükarda vatandaşın isteklerini önde tutarak özellikle ilkokul çocuklarımızın ana arterlerden geçmemek, evleriyle okul arasında servise gerek duymayacak şekilde merkezi okulları ilkokul olarak belirledik. Ortaokulları ise biraz daha farklı düşündük. 2013-2014 öğretim yılıyla ilgili hangi ilkokulların hangi ortaokulların hangi bölgelerden öğrenci alacaklarıyla ilgili çalışmaları da tamamladık.Velilerimiz, yeni kaydolacak öğrencilerimizin kimlik numaralarını e-okuldan girdiklerinde çocuklarını hangi okula kayıt yaptırabileceğini görebilecek.
Peki veliler “Ben çocuğumu o okulda okutmak istemiyorum” derse ne olacak?
Kanun der ki; en iyi okul eve en yakın okuldur. Herkes mahallesindeki okuluna sahip çıksın. Yani bunu planlarken biz vatandaşın en yakın okuluna çocuğunu göndermesini temel alıyoruz. Eğer vatandaş “hayır ben başka bir okula göndereceğim” derse, onu kamuoyuna bırakmak lazım. Mahalle okuluna sahip çıkmak o mahallenin sosyoekonomik olarak zenginleşmesini sağlar. Ama bunu kabul etmezlerse mevzuat buna uygun değil, ikamet şartı aranıyor.
4 yıl ilkokulu okuduğu okulu ortaokul olan bir öğrenci aynı okulda ortaokula devam edemiyor mu?
4+4+4 sisteminden bahsediyoruz. Çocuk ilkokulu bitirince ortaokula devam edecek. Dolayısıyla okul derslik binaları değişecek. Zaten uygulamanın özünde herkesin ikametine uygun okullara gitmesi var. Çocuk daha önce, başka mahallelerdeki okullara kayıt olmuş olabilir. Onlara zaten dokunulmadı. Devlet ona aynı okulda devam hakkını tanıdı. Ama 4. sınıfı bitirdikten sonra mahallesindeki ortaokula devam etmesi mecburi. Yeni sistem böyle.
Peki şu anda bir sıkıntı var mı? Ailelerden şikâyetler alıyor musunuz?
Elbetteki veli, çocuğunun bugüne kadar hangi okulda okuduysa aynı okulda devam etmesini ister. Bunun yanında yeni okulları tercih eden velilerimiz de var. Bize düşen, velilerimize doğruları ve gerekçelerini anlatabilmek ve onları ikna edebilmek.
Kadıköy’deki liselerde durum nedir?
Biliyorsunuz 2013-2014 eğitim ve öğretim yılında düz liselerimizin tamamı meslek liselerine Anadolu liselerine ve İmam Hatip liselerine dönüştürülecek. Merkezi sınav sistemiyle öğrenci alan liselerimiz olduğu gibi sınavsız alan liselerimiz var. Anadolu, Fen Liseleri ile Anadolu Meslek ve Anadolu İmam Hatip liseleri sınavla öğrenci alıyorlar. Bunların tercihleri yapıldı, başvurular alındı, tercihlere göre Bakanlıkça yerleştirmeleri yapıldı, 16 Ağustos Cuma günü kesin kayıtların son günüydü. Kayıt yaptırmayanlar nedeniyle boş kontenjanlar kalırsa yedeklerden alınacak. Buna da insan eli değmiyor, sistem yerleştirmeyi yapıyor. Bu yedek listelerini takip edilmesi gerekiyor. Velilerimizin telefonlarına “Çocuğunuza yedeklerden sıra geldi, kaydınızı yaptırın” mesajı geliyor. Sınavla öğrenci alan liselerde sınıf kapasitesi 30’dan 34’e çıkarıldı. Diğer düz meslek liselerinin ön kayıtları da sistem üzerinden yapılıyor, 10 tercih hakkı var. Sistem de o meslek liselerine çocukları yerleştiriyor.
Meslek lisesine gitmek istemezse başka bir alternatifleri yok mu?
Evet, düz lise yok artık, meslek liselerine gitmek zorunlu.
“İMAM HATİBE TALEP DAHA ÇOK DİĞER İLÇELERDEN”
Peki, bu yıl kaç tane okul İmam Hatip oldu Kadıköy’de?
Geçen sene üç tane İmam Hatip ortaokulu, bir tane de İmam Hatip Lisesi açmıştık. Bu yıl ilaveten bir ortaokul ve bir liseyi imam hatibe dönüştürüyoruz. Özdemiroğlu İlkokulu imam hatip ortaokulu, Gözcübaba Lisesi de imam hatip lisesi oldu. Ayrıca Kadıköy’de müstakil olarak yapılan bir Erkek Anadolu İmam Hatip Lisesi (E-5’in kenarında) eğitim öğretim hayatına başlayacak.
Talebe göre mi imam hatibe dönüştürüldü bu okullar?
Var, talep var doğrusunu isterseniz…
Kadıköy’den mi bu talepler?
Kadıköy’den de var, diğer ilçelerden de var. Genelde diğer ilçelerden Kadıköy’e talep daha çok. Kadıköy bu konuda tercih edilen bir ilçe olduğu için insanlar buraya gelmeye çalışıyor.
Deprem nedeniyle yıkılan ve tadilatı yapılan okulların durumu nedir?
Okullarımız teknik elemanlarca incelendi ve yıkılıp tekrar yapılmasına karar verilen okullarımız oldu. İhsan Kurşunoğlu Anadolu Lisesi, Nevzat Ayazbeyoğlu İlköğretim Okulu, Mehmet Karamancı İlköğretim Okulu ve Mediha Turan Tansel Özel Eğitim Okulu yıkılıp tekrar yapıldı. Bunlar bu yıl eğitim ve öğretime açılacak.
Ayrıca Bahariye Ortaokulu, Zühtüpaşa İlkokulu, Kalamış Şehit Murat Özyalçın İlkokulu’nun güçlendirilmesi sürüyor. Zühtüpaşa ve Bahariye okullarımız bu ders yılında hizmete girebilir, ama Kalamış biraz gecikmeli olarak başlayacak.
“AKADEMİK EĞİTİMİN ÖNÜ KESİLİYOR”
Konuyla ilgili görüşüne başvurduğumuz Eğitim-Sen Kadıköy 2 Nolu Şube Başkanı Hamdi Çalık ise 4+4+4 uygulamaları sonucunda pek çok öğrencinin okulundan adeta sürgün edildiğini, öğretmenlerin norm kadroyla okullarından ayrılmak zorunda bırakıldığını, velilerin servislere mahkûm edildiğini söylüyor. Öğrencilerin ihtiyaçlarının, eğitim biliminin gereklerinin, velilerin taleplerinin yok sayıldığını söyleyen Çalık, Kadıköy’deki dönüşümle ilgili ise şunları ifade ediyor: “Bölgemizde bulunan Özdemiroğlu İlköğretim Okulu da, bu öğretim yılından itibaren imam hatip okuluna dönüştürülmektedir. Diğer okullarda olduğu gibi bu okulumuzun dönüştürülmesi de öğrenci ve velilere bir dayatma şeklinde yapılıyor. Bölgede ilk ve ortaokula başlayacak olan çocuklarımız kendi sokaklarındaki okullardan adeta sürgün edilecek, okulları ellerinden alınacak. İmam hatip ortaokuluna şu ana kadar kayıt yaptıran öğrencilerin önemli bir bölümünün farklı bölgelerden geldiklerini biliyoruz. Dolayısıyla bu okulun dönüştürülmesi semt sakinlerinin talebi değildir. Bu bir dayatmadır.”
Okula başlama yaşının 60 aya çekilmesi yanlışından vazgeçildiğine dikkat çeken Çalık, okulların dönüştürülmesinin de daha büyük sorunlara yol açmadan iptal edilmesini istediklerini belirtiyor. Çalık düz liselerin kaldırılmasının da çok büyük bir yanlış olduğunu belirterek hedefin çocukların akademik eğitimden uzaklaştırılarak “ara eleman” olarak yetiştirilmesi anlamına geldiğini söylüyor. Çalık’ın eğitim sisteminin karmaşası içinde kalan velilere de önerileri var:
“Birincisi; bir saflaşmaya itibar etmeyecekler. Yani dinle ilgili hassasiyetleri ne olursa olsun, ister dindar olsun ister dinle arasında mesafe olsun bu çocukların eğitim hakkına bir müdahale olduğunu bilecekler ve böyle bir saflaşmaya pirim vermeyecekler. İkincisi; Eğitim-Sen’in de kolaylaştırıcı olmaya çalıştığı veli örgütlenmeleri çabaları var. Bu konudan imtina etmeyecekler. Çocuğu okuldan yeni mezun olan, yeni başlayacak olan, devam eden ya da hiç okulda çocuğu bile olmayan insanlar, semtindeki çocukların eğitim hakkı için yan yana gelecekler. Bu konuda atılan adımlar var. Veli dernekleri kuruldu, örneğin bir tanesi Kartal’da var; Veli-Der. Bütün Anadolu yakası ve tüm İstanbul’dan velilerle iletişime geçmeye çalışıyor. İzmir’de de böyle dernekler ve örgütlenme çalışmaları var. Çünkü sorun bir tek okul dönüşümleriyle ilgili değil, SBS’de yeterli puan alamayan öğrencilerle ilgili değil, eğitimi ticaretin bir konusu haline getirmektir sorun. Parası olanın iyi eğitim aldığı, parasız olmayanın kaderine terk edildiği bir sistem bu. Özel okulları özendirme, devlet teşvikiyle destekleme gibi uygulamalar da bunu gösteriyor. Örgütlenmelerini yan yana gelmelerini tavsiye ediyoruz velilere.