Yolcu da esnaf da düşünceli

E-5 ve Kadıköy trafiğinin minibüs hatlarında yapılacak bazı düzenlemelerle çözüme kavuşturulması amaçlanıyor.

04 Eylül 2014 - 13:44

Mustafa SÜRMELİ
İstanbul’daki trafik sorunu hiçbir zaman gündemden düşmedi. Her yıl artan araç sayısı ve nüfusa bağlı olarak artan metropol trafiğine yetkililer uyguladıkları yöntemlerle bugüne kadar çözüm bulmaya çalıştılar. Ancak ne yapılırsa yapılsın bir türlü trafik sorununun üstesinden gelinememesi günümüzde de yetkilileri farklı arayışlara itiyor. Metrobüs, metro gibi yeni ulaşım araçlarıyla tanışan İstanbul trafiğinde, yolcu taşımacılığında önemli aşamalar kaydedilse de araç trafiğinin yoğunluğu ve zaman zaman yaşanan trafik kazaları konuyu hep gündemde tutmaya devam ediyor.

KADIKÖY TRAFİĞİ BÖYLE RAHATLAYACAK
Son günlerde İstanbul trafiğini rahatlatmak için bazı adımlar atılıyor.  Minibüslerin durumunu düzeltmek ve ulaşımda oluşan minibüs sorunlarını bitirmek için İstanbul Büyükşehir Belediyesi Ulaştırma Koordinasyon Merkezi (UKOME) ile İstanbul Minibüsçüler Odası’nın bu konuda önemli kararlar aldığı belirtildi.
Bu kapsamda Kadıköy’ü de yakından ilgilendiren kararlar da sözkonusu. Minibüslere ait bazı hatların son durağı Kadıköy olmayacak. İstanbul’un Anadolu Yakası’nda E-5 güzergâhındaki sözkonusu hatlar uygulamada pilot olarak seçildi.  Güzergâh üzerinde çalışan 3 farklı hatla ilgili yeniden planlama ve iyileştirme yapıldığı belirtiliyor. Mevcut planlama ile E-5 üstündeki minibüs yoğunluğunun azaltılması ve Kadıköy’ün minibüs yükünün de hafifletilmesi amaçlanıyor.
Kadıköy-Kartal arasındaki bazı hatların belli bir bölümünün son durağının, Küçükyalı’da Ulusoy tesislerinin bulunduğu bölgede olacağı yönündeki bilgiler ise yolcu ve minibus esnafı tarafından temkinli karşılanıyor.  Minibüs esnafı böyle bir gelişmenin kendilerini ekonomik bakımdan mağdur edeceğini belirtiyor. Sözkonusu hatları kullanan yolcular ise ulaşımın pahalı olduğu metropolde, tek vasıta kullanacak ve ucuz olacak  şekilde toplu ulaşımın koordine edilmesi gerektiğini vurguluyorlar.
Pek çok vatandaş modern, hızlı ve konforlu olan Kadıköy-Kartal Metrosu’nu çok sevdiğini, kullanmak istediğini belirtiyor. Ancak metro güzergâhına uzak yerlerde ikamet edenler, tek vasıtanın kendilerine ekonomik ve zaman bakımından avantaj sağladığını, bu nedenle Kadıköy veya Harem’e ulaşımda minibüs ve otobüsü tercih ettiğini söylüyor.
Yapılan çalışma kapsamında, minibüs şoförlerinin kılık kıyafetinin tek tip olması, eğitimi tabi tutulmaları, araçlara 10 yaş sınırı getirilmesi gibi düzenlemeler de söz konusu. Yeni düzenlemelerin 1 yıl sonra hayata geçirilmesi hedefleniyor. Çalışmalar tamamlandıktan sonra kesin kararlar UKOME’de verilecek.

İŞTE PİLOT HATLAR
Yaklaşık 386 minibüsün yolcu taşıdığı planlamaya tabi sözkonusu hatlar:
-Gebze-Harem: Bu hatta yaklaşık 276 minibüs bulunuyor.
-Kadıköy-Kartal: Yaklaşık 70 minibüs yolcu taşıyor.
-Kadıköy-Yakacık: 40 araç hizmet veriyor.
 
MİNİBÜS ESNAFI DA DÜŞÜNCELİ
Metro ve metrobüs ile önemli oranda yolcu kaybına uğradığını belirten Kadıköy-Kartal hattı minibüs esnafı, sözkonusu düzenlemeyle akıbetlerinin ne olacağını merak ediyor.
 
-Nurettin Çalka: Araçlar bu sayıda kalırsa elbette bizi çok etkiler. Öyle olursa zor servis atacağız. İnsanlar kısa mesafede bizi tercih etmeyecek. Biz kimi götürüp getireceğiz. Hiç olmazsa hattımızı uzatsalar belki o zaman mağdur olmayız. Kimseyi mağdur etmeyeceklerinden eminim, umarım bizi mağdur etmezler.
 
-Şener Kaynar: Bizi bu olumsuz yönde etkileyecek. Hem de insanlar mağdur olacak. Sonuçta toplu taşıma aracı. İsteyen metro, isteyen otobüs, minibüsle gider. Trafiği rahatlatmak için yapılıyorsa uygun yöntem değil. Kadıköy trafiğinde biz en fazla 5 dakika kalıyoruz, E-5’e çıkıyoruz. Eğer trafiği rahatlatmak istiyorlarsa her arabada bir kişi var. Buna çözüm bulunmalı. Tek çift plaka uygulaması vardı. Ya bu ya da başka alternatifler üretsinler.
 
-Ertan Marangoz: Eğer bu uygulanacaksa hattımızdaki minibüs sayısı azaltılmalı. Kadıköy trafiğini rahatlatmak için farklı yöntemler bulabilirler.
 
-Hasan Gedik: Son durağımız değişirse ve dedikleri yer olursa bu işlerimizi olumsuz etkiler.  Hayırlısı olur umarım. Kadıköy’ün trafiği rahatlamaz. İstanbul metropol şehir. Trafiğe çıkan günlük araç sayısı belli. Havaray yapmaları lazım E-5’e. Başka türlü trafiğin rahatlayacağını sanmıyorum. 5 yıl sonra araç sayısı arttığında ne yapılacak?
 
-Akın İnan: Birçok insan ekmek yiyor bu hatlarda. Mesleği olmayanlar var. Hatlar kaldırılırsa onlar ne yapacaklar? Çoluk çocuğuna nasıl bakacaklar? Hattımız değişirse hiç iş yapmaz.
 
-Aydın Durmaz: Bizim için iyi olmayacağı kesin. Kartal’dan Küçükyalı’ya kadar yolcumuz pek yok. Boş gidip boş geleceğiz. Yolcu zaten kalmadı. Eskiden 5-6 servis atarken şimdi 3 servise düştü.
 
-Cem Biçer: Küçükyalının son durak olması hiç iyi olmayacak bizim için. Yolcu gelmeyecek. Yolcuları da çok etkileyecek. Yolcu iki defa araç değiştirecek. Bize de hiç soran olmadı. Kadıköy trafiği bu yöntemle rahatlamaz. Bunu yapmak istiyorlarsa herkes tek başına trafiğe çıkmamalı. Başka türlü zor. Başka formül düşünülmeli. Minibüsleri kaldırmakla olmaz. Metro açıldı, trafik rahatlayacak dendi hiçbir rahatlama yok.
 
-Muzaffer İnal: Akşama kadar mazotu zor çıkarıyoruz. Eskiden iyiydi. Eğer son durağımız Kadıköy olmayacaksa hattımızdaki arabaların yarısının diğer hatlara dağıtılması gerekiyor. Trafiği rahatlatmak için büyük otobüsleri çeksinler yoldan. Aynı anda çok sayıda büyük otobüs oluyor yolda. Böyle bir durumda trafiği nasıl rahatlatmayı düşünüyorsunuz ki.
 
-Hüseyin İnan: Trafiğin bizimle ilgisi yok. Bir kişi bir arabayla giderse devamlı şerit değiştirirlerse yol kapanır.
 
-Ömer Çalka: İstanbul için bizim için hangisi hayırlısıysa o olsun. Trafik rahatlayacaksa bizi her yere versinler sorun değil. Şu anda yola çıkalım ve kaç minibüsün veya otobüsün yolu nasıl tıkadığını görelim.

VATANDAŞ NE DİYOR?
-Deniz Özel: Metro ve otobüslerin yolcu yükünü kaldıracağını düşünmüyorum. Uygulama ile Kadıköy’e belki minibüs girmez, trafik rahatlar ama Küçükyalı şişebilir bu defa. Ben Kadıköy’e minibüsle geliyorum. Çünkü tek vasıta.

-Can Özkaya: Bu durum yolcu olarak bizleri bayağı etkiler. Sabah kalkıp gitmesi, akşam dönmesi zor olacak. Kimse metroyu tam manasıyla kullanamıyor zaten. Ben kullanamıyorum. Çünkü Soğanlık’ta inmek zorundayım. Tekrar metroya binmem gerekiyor. Zaman önemli. Özel arabayla gelmek zorunda kalacağım.

-Gamze Koca: Ben Yakacık’ta oturuyorum. Devamlı bu hattı kullanıyorum. Neden, bir tek Yakacık mı tıkıyormuş trafiği. Minibüsle gidip geliyorum. Gidip gelme maliyeti artacak.

-Selen Şahin: İnsanlar ne yapacak peki? Küçükyalı’da mı inecekler. İnsanlara kullanabilecekleri başka bir hat veriyorlar mı? Sonuç itibariyle insanların maddi durumu belli. Ulaşım için daha fazla ödemek durumunda kalacağım. Ben Kadıköy’e gelirken minibüsleri kullanıyorum. 

ARŞİV