İstanbul Büyükşehir Belediyesi (İBB) Ulaşım Koordinasyon Merkezi (UKOME) toplantısında toplu ulaşımda ücret tarifelerinin değişimi görüşüldü. 27 Temmuz Perşembe günü gerçekleşrilen toplantıda zam oranlarında anlaşmaya varılamadığı için İstanbul’da toplu ulaşıma zam yapılmadı.
Toplantıda, toplu ulaşım ücret tarifelerinin düzenlenmesi teklifi görüşüldü. Görüşülen tekliflerin ardından, istenilen oranlarda anlaşmaya varılamadığı için İstanbul'da otobüs, metrobüs, metro, tramvay, nostaljik tramvay, Marmaray, vapur, deniz otobüsü, dolmuş, minibüs, taksi, okul ve personel servisi olmak üzere toplu ulaşıma zam ertelendi. Teklifler, alt komisyona çekildi. UKOME, ağustosta aynı gündemle tekrar toplanacak.
İBB yönetimi, enflasyon, asgari ücret ve akaryakıt fiyatlarındaki artış nedeniyle toplu taşıma ücretlerine yüzde 57,07, Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı yetkilileri yüzde 40, İstanbul Taksi Esnaf Odası yüzde 100, İstanbul Umum Servis Aracı İşletmecileri Esnaf Odası personel servisleri için yüzde 200, okul servisleri için ise yüzde 82, Dentur Avrasya yüzde 101, Turyol yüzde 65 oranından zam yapılmasını teklif etti. UKOME toplantısında zam oranları üzerinde anlaşma sağlanamadığı için toplu taşıma ücretlerine zam yapılmadı.
“TEKLİFLERİ KABUL ETMİYORUZ”
Toplu ulaşım zam teklifinin görüşüldüğü sırada tartışma yaşandı. Zam oranlarıyla ilgili söz alan İstanbul Taksi Esnaf Odası Başkanı Eyüp Aksu, “Siz indi bindi için 70 TL teklif ettiniz. Geçen hafta alt komisyon yaptınız ve bizim taksiciler indi bindiyi 75 TL yaptı. İBB’nin yüzde 57’lik teklifini de bakanlığın yüzde 40 teklifini de kabul etmiyoruz. Bizim giderlerimize göre yüzde 170 zam yapılmalı” dedi.
“DENGEYİ BULMAYA ÇALIŞIYORUZ”
İstanbul’daki taksi sorunun en büyük sebebinin “yolcu seçme” olarak belirlediklerine dikkat çeken İBB Genel Sekreter Yardımcısı Dr. Buğra Gökce, bunun en önemli sebebinin ise taksi sayısının az olmasından kaynaklandığını ifade etti. Gökçe, “İstanbul'un taksi sorunu son dönemde yoğun bir biçimde ulusal medyanın da temel konusu. Bir yolculuğun İBB’ye maliyeti 20 liraya dayandı. Bu sürdürülebilir değil. Toplu ulaşıma aktardığımız kamu kaynağın kontrolsüz şekilde artmaya devam etmesi, diğer belediye hizmetlerinin yerine getirilmesini olumsuz yönde etkiliyor. Dolayısıyla biz hem vatandaşı hem esnafı koruyabilecek optimum dengeyi bulmaya uğraşıyoruz” ifadelerini kullandı.
İBB Ulaşım Daire Başkanı Utku Cihan da son aylarda döviz, enflasyon, akaryakıt ve asgari ücrette yaşanan ciddi artışlar nedeniyle, toplu ulaşım ücretlerine yapılan artış teklifinin zorunlu olarak gündeme geldiğini söyledi. Cihan, 1 Ocak’ta uygulamaya konulan son ücret tarifesinin ardından geçen 7 ayda akaryakıta yüzde 60 zam geldiğini, bir özel halk otobüsü için ücretsiz binişlere yönelik Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı tarafından sadece 4 bin 500 TL, İBB tarafından ise 115 bin 500 lira sübvansiyon desteği verildiğini belirtti.
MİNİBÜSLERDE İSTANBULKART DÖNEMİ
Toplantıda İstanbul’da hizmet veren minibüslerin elektronik bilet entegrasyonuna dahil edilmesi teklifi geldi. Görüşülen teklif oybirliği ile kabul edildi. Entegrasyon ilk olarak pilot bölge seçilen Arnavutköy’de başlayacak. Entegrasyonun sağlanmasının ardından artık İstanbulkart ile minibüslere binilebilecek.
DENİZ TAKSİ PAYLAŞIMLI KULLANILABİLECEK
Alınan bir başka kararla; Deniz Taksilerin aynı güzergah ve saatte farklı kişiler tarafından rezervasyon yapılarak aynı anda kullanılmasının önünü açacak düzenleme de yapıldı. Yönerge değişikliği ile İstanbul’daki deniz taksilerde artık paylaşımlı yolculuk yapılacak ve bu şekilde ücret bölünebilecek. Sisteme dahil olacak yolcular, toplam yolculuk ücretinin deniz taksi yolcu kapasitesinin bir birim payı kadar ücretini ödeyecek.